Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av White
Marlboroman skrev: sön 27 apr 2025, 09:42 Är det själva tornet som flyttat sig så skulle jag mäta upp hur långt det har flyttat sig. Har ni borrat nya hål och flyttat fjäderbenslagringen så långt ut mot skärmen det går så låter det som att tornet har rört sig en bra bit.
Ja, och man får då även fel castervinkel.
av hc77
Till att börja med, tack för engagemanget ni som svarat.

Ja, borrat nya hål och flyttat så mycket som går. Om subframen flyttat sig vet jag inte. Vet inte hur man kollar det heller.

Bokade in tid för hjulinställning. Mätte upp den supernoga med snöre längs med båda långsidor och digitalt skjutmått i helgen. Är ju bara toen som är ställbar. Men vågar inte lita på att det stämmer ändå. Tråkigt att snedslita helt nya däck. Är ändock surt att betala 1500kr för att få det inställt när det bara är toe. Styrstagen är smörjda och går lätt att justera också. Hörde med ett par firmor, alla tar samma.

Hur är det förresten med fjäderbenslagring, kan en dålig sådan ge fel camber eller något annat som kan påverka i slitageväg? Själva stötdämparen är bytt sedan några månader tillbaka.

Hade velat kunna justera cambern mer än till 2.5, känns som det påverkar snedslitning insida. Men vet inte hur jag skall gå vidare med det.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Tänk så smidigt det hade varit att ha en likadan bil att jämföra med.. :-)
T.ex. mäta avståndet mellan fjädertornen, länkarmarnas längd (kan nån tidigare ägare ha bytt till fel typ?), avstånd mellan v och h länkarmsbussningar, osv
av hc77
Där har vi det nog. Hade möjligheten att mäta på en annan 940 och tog några mått mellan fjädertornen. Skilde cirka 3cm mellan både bilarna. 940 bensin båda men årsmodell 92 på ena och 94 på andra. Borde väll dock vara samma mått på båda? Syntes även skillnad på det svetsade tornet att det inte riktigt såg ut som på den andra bilen.

Då är stora frågan vad göra åt det? Skära av stagen i länkarmen och korta ner dem lite och svets ihop igen alt skära av dem och bygga om dem till ställbara likt styrstagen?

Alternativt låta det vara 2.5 camber, är enbart snedslitningen av däck som jag är ute efter att bli av med.
av hc77
Vet inte hur dess a fungerar men ger ställbara topplagringar mer än det vi redan justerat genom att borra nya hål? För nu går det inte justera ut mer eftersom det då tar i fjädertornet, se bild ovan.
Går det att hitta kortare men i övrigt snarlika länkarmar, avsedda för någon annan bilmodell?
När Volvo konstruerade dessa bilar så tittade de förmodligen i katalogerna från underleverantörerna och valde något som passade just 940.
Specialtillverkade delar blir dyrare och väljs bara i nödfall..

Så felsökning av stolvärme gå[…]

Problem med Carplay Senus

Ibland får telefonerna uppdateringar som int[…]

Har du en MAP-givare gömd bakom kylarens &o[…]

För mycket camber 940.

Ställbara topplagringar och bygga om fjä[…]