Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kvantskum
Lucif3r skrev:
kvantskum skrev:Efter att ha varit nära att klippa 2 älgar med dubbfria märkesdäck så kommer jag aldrig att ens snegla åt dubbfritt igen.
Det var 1+ ute och blankis. Körde max 80-90 km/h på rak väg och såg tack vare 3 x NBB Xenon älgarna redan på låååångt avstånd.
Lugnt tänkte jag, och började ta på bromsen, men bilen saktade inte ner ett dugg. ABSen jobbade som besatt men inget mer hände.
Tur var att älgarna stod stilla när jag och mina dubbfria passerade dom med 70 knyck...
Totalt värdelösa i sådana förhållanden!

2 alternativ finns här:
1) dina sk. "märkesdäck" var egentligen några riktiga skitdäck köpta på tradera för en hundring styck
eller
2) Du behöver lära dig köra.
Icke.

1) Mina s.k. "tradera-skitdäck" var nya Bridgestone Blizzak nordic, Skitdäck? Föga troligt.

2) Fel där med. Skulle tro att jag har ett antal 10 000 mil mer körvana och utbildning än genomsnittet.
Denna sträcka har passerats 5 dagar i veckan de senaste 10 åren och till 99% med dubbdäck under de mest varierande förhållanden.
Efter denna dubbfria skräckupplevelse byttes till dubbade Michelin, och då gjordes en simulering under i princip exakt likadana förhållanden på samma ställe, +1 och blankis.
Resultatet? Bilen stannade långt innan punkten där älgarna stod.
Det var tillräckligt bevis för mig att dubbfria är direkt olämpliga under sådana förhållanden.

Om du läser inläggen under ditt så kan du kanske lära dig lite.
av zillen
att simulera något blir aldrig detsamma som en riktig situation.

att du har mer körvana och mer utbildning än genomsnittet spelar ju ingen som helst roll om du ändå inte fattar poängen!

för hög hastighet i förhållande till väglaget! du tänkte väl som många andra: jag har nya däck så det är lugnt och håller hastighet som om det vore sommar. sen när det släpper så är det helt plötsligt däckens fel!
kvantskum skrev:
Lucif3r skrev:
kvantskum skrev:Efter att ha varit nära att klippa 2 älgar med dubbfria märkesdäck så kommer jag aldrig att ens snegla åt dubbfritt igen.
Det var 1+ ute och blankis. Körde max 80-90 km/h på rak väg och såg tack vare 3 x NBB Xenon älgarna redan på låååångt avstånd.
Lugnt tänkte jag, och började ta på bromsen, men bilen saktade inte ner ett dugg. ABSen jobbade som besatt men inget mer hände.
Tur var att älgarna stod stilla när jag och mina dubbfria passerade dom med 70 knyck...
Totalt värdelösa i sådana förhållanden!

2 alternativ finns här:
1) dina sk. "märkesdäck" var egentligen några riktiga skitdäck köpta på tradera för en hundring styck
eller
2) Du behöver lära dig köra.
Icke.

1) Mina s.k. "tradera-skitdäck" var nya Bridgestone Blizzak nordic, Skitdäck? Föga troligt.

2) Fel där med. Skulle tro att jag har ett antal 10 000 mil mer körvana och utbildning än genomsnittet.
Denna sträcka har passerats 5 dagar i veckan de senaste 10 åren och till 99% med dubbdäck under de mest varierande förhållanden.
Efter denna dubbfria skräckupplevelse byttes till dubbade Michelin, och då gjordes en simulering under i princip exakt likadana förhållanden på samma ställe, +1 och blankis.
Resultatet? Bilen stannade långt innan punkten där älgarna stod.
Det var tillräckligt bevis för mig att dubbfria är direkt olämpliga under sådana förhållanden.

Om du läser inläggen under ditt så kan du kanske lära dig lite.

Jag kan hålla med om Bridgestone Blizzak !!, fick av någon anledning för mej att prova dubbfritt för ett par år sen (bor ute på landet och har 3km grusväg ut till "stora vägen" ) var jordens miss!!, kom fan knappt av gårdsplanen, på med kedjor och ut till stora vägen, spännande upplevelse diplomatiskt uttryckt, väl ute på en saltad E6, kalas och tystgående...
Sista gången med dubbfritt för mej..

Men jag fattar fortfarande inte hur du kunde blåsa på i 80-90 km/h på blankis???.
Med tanke på din erfarenhet så borde du kunna anpassa farten/läsa väglag bättre än dom flesta..

"min" däckhandlare berättade dock en intressant sak när 4-hjulsdrivna bilar blev vanliga, många av kunderna som köpt dessa valde ofta dubbfritt för "man kom ju fram ändå", året efter inköpet var det påfallande många som bytte till dubbar ialla fall.

Dom hade kommit på att man kommer fram bättre med 4 hjul som driver och därmed också kört fortare, men upptäckt att det fortfarande bara är 4 hjul som bromsar...
Användarvisningsbild
av kvantskum
blådåren skrev: Jag kan hålla med om Bridgestone Blizzak !!, fick av någon anledning för mej att prova dubbfritt för ett par år sen (bor ute på landet och har 3km grusväg ut till "stora vägen" ) var jordens miss!!, kom fan knappt av gårdsplanen, på med kedjor och ut till stora vägen, spännande upplevelse diplomatiskt uttryckt, väl ute på en saltad E6, kalas och tystgående...

Men jag fattar fortfarande inte hur du kunde blåsa på i 80-90 km/h på blankis???.
Med tanke på din erfarenhet så borde du kunna anpassa farten/läsa väglag bättre än dom flesta..
Kilometerlång bred raka i norrbottens inland, ingen trafik, inga träd eller någon vegetation alls på hundratals meter vid sidan av vägen, känd sträcka och xenonextraljus som lyser upp 200-300 meter åt sidorna.
Med 80 km/h där under dessa förutsättningar så har man mycket god marginal ..... men med dubbdäck.
Vilket jag förskräckt upptäckte och bytte fortast möjligt efter detta.
När vill man ha däck som greppar bra, jo vid inbromsning. Fram kommer man oftast, bara olika snabbt. Nämn ett vinterväglag där dubbfria är bättre?? Is =nej, hårdpackad snö = nej, nyfallen snö = nja, kanske bero på däckkvalitet och om det är så pass mycket snö att dubbarna inte får fäste i den hårda ytan under..

Ang. hastighet så okej, kan hålla med om att man bör ta det extra lugnt om det är blankis = nyspolad hockeyrink. Men även när det inte är blankis så kan det ändå vara riktigt halt. En snöbelagd väg där massor av bilar kört och packat snön stenhård är också riktigt halt. Kör mycket inlandsvägar under vintern och det är inga problem att hålla 90-100 (tillåten hastighet) ifall man har dubbdäck. Om ni nu tycker att jag är oansvarfull som kör så "fort" så visst ge mig en känga men säg det till alla andra också som bor där det är riktig vinter, för majoriteten kör skyltad hastighet (förutom agda 75 år).

Ang AWD så jaa det inger en falsk säkerhet. Märkte det nu när jag köpt AWD, man har ju inga problem att tag sig iväg och man upplever det inte halt förän man ska bromsa.

Jag skulle vilja veta en riktigt bra fördel med odubbade vinterdäck, förutom att det är tystare på sommarväglag.
kvantskum skrev:
blådåren skrev: Jag kan hålla med om Bridgestone Blizzak !!, fick av någon anledning för mej att prova dubbfritt för ett par år sen (bor ute på landet och har 3km grusväg ut till "stora vägen" ) var jordens miss!!, kom fan knappt av gårdsplanen, på med kedjor och ut till stora vägen, spännande upplevelse diplomatiskt uttryckt, väl ute på en saltad E6, kalas och tystgående...

Kilometerlång bred raka i norrbottens inland, ingen trafik, inga träd eller någon vegetation alls på hundratals meter vid sidan av vägen, känd sträcka och xenonextraljus som lyser upp 200-300 meter åt sidorna.
Med 80 km/h där under dessa förutsättningar så har man mycket god marginal ..... men med dubbdäck.
Vilket jag förskräckt upptäckte och bytte fortast möjligt efter detta.

.. likaväl för fort med tanke på vad som hände..
Att det är "mammas gata", xenonljus och raksträcka saknar ju betydelse om det dyker upp nåt man måste bromsa för, eller?..

Har ju själv liksom du gjort upptäkten att dubbfritt är värdelöst ( iaf för mej och mina förhållanden ) både ur broms-synpunkt och framkomlighet, körde därefter också , (dom 400milen jag provade dubbfritt).
Heatseeker skrev:Hur ställer nu er till att köra med dubbfritt på blöt asfalt eller snöslask? Dubben greppar ju säkert bäst då med eller??

Att bromsa med dubbar i snöslask är jag inte så orolig för.

men att dubbar är sämre på blöt asfalt är jag helt med på, och kör följdaktligen därefter.
Eller menar du att dubbfritt ALLTID är bättre, i ALLa LÄGEN ??? :wink:

För min egen privata del har jag inte så mycket val än att köra dubbat på vintern, bor ute i skogen och har ca 3km grusväg, på denna grusväg finns en backe på runt 200m som alltsom oftast består av blå-is , finns antagligen inget som rår på denna utom dubb(och ibland snökedjor)..
Övrig väg ut till "stora vägen" är en kommunalröjd (suck) väg som oftast är väldigt spännande att köra.
Sista 1,3 mil till jobbet är en saltad E6, DÄR är dubbfritt bättre onekligen, men då håller man större avstånd vilket inte är nåt problem, för det gör man väl ?...;-)
S.t.r.a.n.D skrev:Jag skulle vilja veta en riktigt bra fördel med odubbade vinterdäck, förutom att det är tystare på sommarväglag.
Det finns en stor fördel för mig. Jag får köra med bilen på gator där dubbdäck är förbjudna.

Det finns sådana både i Stockholm, Uppsala och hela Tyskland.

Det är lite jobbigt att byta däck innan man åker in på Hornsgatan på Söder...

(Sedan finns det dagar där dubbdäck har stora fördelar. Därför har en av bilarna dubbdäck.)

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]

Kan vara något så enkelt som att centr[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]