...

Moderator: Moderatorer

ER skrev:Ingenstans står att den gammla är borttagen eller ersatt,
Så du menar att man måste blinka vänster i rondellen eftersom det gamla fortfarande gäller?
Skärp dig.
ER skrev:Vad gäller "eget race" så är det tyvärr så att dom har "kvot" att uppfylla så tar dom möjligheten att ge böter när det finns möjlighet. Tex finns det otal exempel där dom haft kontroller av tex körkort och vinkat in folk på enkleriktat och MOT körriktningen, när dom sen är klara säger dom ingenting utan tvingar folk att köra åt fel håll genom att ge sådant tecken. Givetvis är dom då ej sena att uppfylla sin kvot genom att pga sitt eget misstag att inte hjälpa till så det blir rätt.
Om du ger dig ut i trafiken ser du ju att det sprutar av bommade blinkningar, dimljus, hastighetsöverträdelser och andra misstag som folk gör.

Den trafikpolis som har svårt att uppfylla sin kvot genom att bötfälla enligt gällande lagar finns inte.
Användarvisningsbild
av uno83
Är det verkligen ändrat så att man får köra vänster i högre körfältet? Vissa rondeller har ju skyltat så, men när det inte är skyltat så gäller väl att man ska åka i vänstra körfältet om man ska vänster?
Det är bara att välja och vraka fritt bland körfälten...

"Förr sågs rondellen som en korsning och man skulle också bete sig som i en vanlig sådan. Blinka skulle man göra när man körde in i den och inte så mycket mer.

Idag är rondellen i laglig mening en enkelriktad väg, som man ska blinka sig ur, som när man kör in på en annan väg eller gata.

Orsaken till synförändringen kan i grund botten hänföras till en händelse den 6 december 1989 i trevägsrondellen över dåvarande E66 (idag E22) vid Gårdstånga. Ni vet den där stora rondellen – 500 meter i omkrets! – där länsväg 104 kommer från Sjöbo och ska fortsätta mot Kävlinge och samtidigt möter 113 mot Eslöv.

Två bilar körde samtidigt in i rondellen och ville samtidigt köra ut ur den mot Eslöv – i samma körfält.

Högsta Domstolen, där fallet till slut hamnade, avkunnade sin dom fem år efter händelsen. HD konsterade att den bilist som tagit ytterfil genom rondellen inte kunde klandras för krocken, utan samma regler som vid ett vanligt körfältsbyte gällde och att den påkörande inte kunde göra en sådan manöver ”utan fara eller nödvändigt hinder för övriga trafikanter”. Det vill säga man var tvungen att väja för den som befann sig i högerfältet."

"Man får använda båda körfälten, om cirkulationsplatsen innehåller fler än ett, hela vägen tills man kör ur den."

-----> Sydsvenskan
Användarvisningsbild
av erikn
Hmm. Man har ju inte tänkt till riktigt, de däringa domarna. En så stor rondell borde inte vara klassad som rondell. Att jämföra en sån rondell med en rondell som är lite färgkludd i gatan (som inte ens syns på vintern) är som att jämföra en personbil och en lastbil hur man ska parkera vid affären. "Fordonet ska parkeras innanför linjerna"
av Marbas
Precis som vid alla filbyten ska man blinka för att visa sin avsikt. Detta gäller även filbyten inuti en cirkulationsplats. Det fordon som byter fil ska lämna företräde till eventuellt andra fordon.

Alltså, du har rätt att köra hur många varv du vill i en rondell även om du kör i högerfilen.

Ska du köra rakt fram i en cirkulationsplats med två filer och du kör i vänstra filen, ska du först lämna företräde till eventuella fordon i höger fil innan du kör ur cirkulationsplatsen. Detta är ingen nyhet utan har gällt även innan de "nya" reglerna för cirkulationsplatser.
Sharkbait skrev:Samtidigt som polisen bötfäller bilister som blinkar fel i rondellerna, så bryter de själva mot reglerna.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4184805
Nu skickas polisen på kurs i rondellkörning. :lol:

http://www.aftonbladet.se/bil/article8466877.ab

/Håkan
Jag har en liten fråga som jag tänkt på ett tag, själv använder jag ALLTID blinkers när någon annan bil är i närheten och skulle kunna ha någon som helst nytta av att jag faktiskt gjorde så. Men när jag är helt själv, inga andra bilar eller andra trafikanter i närheten skippar jag ofta blinkers...

Tror ni man skulle fastna i någon koll om man kör som så?
Användarvisningsbild
av SvenB
I de fall du nämner är ju ett typiskt fall att det är oväsentligt om du blinkar eller ej. Det gäller ju alla korsningar och körfältsbyten. Men är du minsta tveksam, blinka.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Som titeln antyder. Den har småkrångla[…]

Då du tydligen är i trakten: Har du fr&[…]

Det verkar som om V60 Cross Country är vä[…]

Insåg precis att jag har ett körtillst&[…]