Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av T.B
#233094
Förbud är tydligen det enda som är gångbart i Sverige.
Var med och protestera mot detta förslag som Motormännen
har kommit fram med.
Det har skett så många olyckor med ATV att de vill
förbjuda körning på väg.
Varför inte då förbjuda ett annat "fordon" som statistiskt
har fler olyckor än ATV,
nämligen cykel.
Nej inga förbud, utbildning och ordentliga skydd är trots allt
det bästa försvaret mot olyckor .... eller?
Skriv gärna under mot detta förslag:
http://upprop.nu/3Q8R
MVH
Thomas
Användarvisningsbild
av Fluffen
#233100
I vissa frågor tycker jag de är ute och cyklar. :lol:

ATV är ett underbart fordon att åka på och rätt så säkert om man kör med skallen. :-)-)
Användarvisningsbild
av Guligan
#233102
Jag åker inte mycket, men nu har jag skrivit på iallafall.
av anp
#233108
Jag tycker det är märkligt att ATV över huvud taget kunde bli godkänt för att framföras på väg. Men nu idag då ATV väl är godkänt så tycker jag att det bör få fortsätta vara det.
Man undrar ju hur processen bakom godkännandet faktiskt såg ut, då fordonstypen godkändes för bruk på allmän väg.

Hur ser statistiken ut bakom olyckssiffrorna egentligen?
Användarvisningsbild
av T.B
#233116
Enda statistiken som går att få fram vad gäller olyckor är denna:
http://www.mcrf.se/documents/ALF-katalog_2008.pdf
Det man då måste ha med i beräkningen är att försäljningen
sköt i höjden av dessa fordon mellan just 06 och 07.
Googla på försäljningsstatistik atv.
Det man fått läsa i pressen som antagligen ligger till grund
för detta förslag är mindreåriga som "lånat" atv,
fyllekörning och framförallt olyckor i terräng.
Så vad tusan har vägkörning med detta att göra?
av *pettson*
#233158
Alla fordon är livsfarliga för dom som missbrukar det, eller inte i övrigt kan hantera det. Men ännu har jag inte sett att bussar, långradare, personbilar, motorcyklar osv är förbjudna trots att det kryllar av folk varje dag som ställer till olyckor för andra genom sin inkompetens. Dom fall där OLYCKOR är just olyckor och inte av nån speciell orsak är få oavsett vilken fordonstyp man pratar om. Vill man enkelt komma tillrätta med problemet som 4hjulingar utgör så inför då att man fortfarande kan köra det på B kort MEN att man MÅSTE utföra en förarkurs för att få handha fordonet. Att köra bil är inte som att köra 4hjuling osv.
Användarvisningsbild
av Ticken
#233622
Håller klart med dig Pettson här..

"Vill man enkelt komma tillrätta med problemet som 4hjulingar utgör så inför då att man fortfarande kan köra det på B kort MEN att man MÅSTE utföra en förarkurs för att få handha fordonet. Att köra bil är inte som att köra 4hjuling osv."

Asså det finns ju en anledning att hoj har en egen behörighet i körkortsskalan och att man inte får köra hoj på B kort. Antingen att man gör som du (pettson) säger eller att man kallar den där kursen för en helt ny behörighet.

För att skicka iväg folk på en atv med "bara" b-kort är idioti. I mina ögon är det en motorcykel på 4 hjul. Iaf dom värre som jag sett..

/Turbo+
Användarvisningsbild
av Fluffen
#233774
Då borde det vara obligatoriskt att gå en kurs för de som kör trike också?
Och ska du köra tunga maskiner såsom traktor så ska man gå kurs på det också då?
Hur gör vi med de 4/6 hjulingar som är reggade som traktorer?
En annan sak som du kan köra på b-körkort är eu-moped som har en väldigt hög olyckstatistik, är det verkligen försvarbart att få köra dem på b-kort?

Jag tycker att det är bra att man kan köra atv på b-kort och hoppas att jag kan göra det i fortsättningen också.
av *pettson*
#233805
Fluffen skrev:Då borde det vara obligatoriskt att gå en kurs för de som kör trike också?
Och ska du köra tunga maskiner såsom traktor så ska man gå kurs på det också då?
Hur gör vi med de 4/6 hjulingar som är reggade som traktorer?
En annan sak som du kan köra på b-körkort är eu-moped som har en väldigt hög olyckstatistik, är det verkligen försvarbart att få köra dem på b-kort?

Jag tycker att det är bra att man kan köra atv på b-kort och hoppas att jag kan göra det i fortsättningen också.
För att göra exakta svar...

*Och ska du köra tunga maskiner såsom traktor så ska man gå kurs på det också då?*
svaret är JA och så är ju reglerna redan egentligen..
Kör du traktor för kommunen och klipper gräs så måste du ha C kort här i kommunen, blev ett jäkla liv om det för några år sedan , men kör du traktorn för att klippa gräs är det ditt yrke och det är yrkesmässig trafik.
Varje bonde får framföra sitt jordbruksfordon på B kort därför att det räknas som jordbruksredskap och för att dom inte framför det *i yrkesmässig trafik* Klassades en vanlig traktor dit i jordbrukstjänst så skulle C kortet vara ett måste.
Alla andra maskiner som bonden framför på sin gård på sitt B kort kräver sina egna körkort för att få framföras av t.ex vägverket eller andra.
Såsom hjullastare, dumper osv. Alltså helt egna förarbevis..
Trikeförare har egna risker att få information om så javisst varför inte en förarkurs på dom? Därmed inte sagt att man måste ta en utbildning som är på 14veckor och kostar 30.000kr.. Men några ggrs träff med lite eftertankar och förmaningar, lite övningskörning och framförallt: FÖRARPROV så att du kan hantera det fordon du vill framföra? Och det ska vara ett rejält prov som går både på en gård och i trafiken, kanske ett halkprov för alla som iallafall kör 4hjuling?. För är du olämplig så är du olämplig. Att vara skitdålig på att balansera en motorcykel (jodå en 4hjuling balanseras också) innebär inte att du är skitdålig på att köra bil? Att vara duktig på att köra sin hyundai athos till och från jobbet i 14år innebär INTE att du är en duktig förare på 4hjuling om det släpper iväg för dej..

Vad gäller förarbevis på eumopeden så är statistiken hög. Men det är inte mest folk som uppnått B-körkorts ålder som slår i på dom..
Det är inte mest den som får köra bil ändå som trimmar mopeden att göra 90 och framföra den som en idiot så att olyckan inte är ett OM utan ett NÄR.. Det är inte körkortsfolk som åker bakom och vid sidan av bussen och tycker det är häftigt att sparka på den medans kompisen du skjutsar filmar?
Vi har trimmat mopederna i alla år, men nånstans gick trafikvettet ur eftersom det plötsligt är okej att köra på fel sida av vägen, åt fel håll i rondeller.
Att liksom medvetet försöka ta livet av sej på mopeden som normalt sett är mot alla instinkter..
Antingen var jag jäkligt mogen som 15 åring eller så som sagt har det hänt nåt med ansvarskänslan över sitt eget liv.
Användarvisningsbild
av Fluffen
#233852
Tack för att du klargjort mina frågor. :-)-)

Har själv kört fyrhjuling nu i ungefär 3år, sommar som vintern. :mrgreen:
Tycker det är ett otroligt smidigt fordon med många fördelar och farsan använder den också när han sätter upp stängsel till
korna. :D
Men visst skulle jag kunna tänka mig att gå en kort och helst billig kurs för att få köra fyrhjuling. ;-//

Personligen kan jag tycka att det vore bra om det vore någon slags obligatorisk kurs för att bättra på sina körkortskunskaper överlag. Det skulle göra en jäkla nytta hos vissa. :lol: Förslagsvis vart femte år eller så.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]