Noodles skrev:Minns någon vad S´en står för?
Seizu...eller nå liknande var med va?
Nu nyttjade vi inte den hela metoden fullt ut. Vi körde bara med det enkla alla kommer ihåg. Memorera din tavla, häng upp efter dej se om nåt saknas. Om inte, kör ut bilen. 5s är användbart i fullo men inte när dom som ska använda det skiftar fortare än det implementeras. Det som sen oftast brister är att ledningen längre upp, som inte varit med från början och skapat hela rutinsystemet inte kan förstå att t.ex 3 timmars möjlig produktionstid går åt till *simpel städning* , man drar ned det till 15 minuter blankt och då faller allt som ett korthus.
Annars är dom 5 s:en..
Inventera (Seiri) – Använd Seiri som en aktivitet som där all typ av slöseri fångas upp. Personalen som arbetar på arbetsplatsen delas upp i tvärfunktionella team som gemensamt markerar åtgärder med röda lappar i anläggningen. Allt som försvårar rengöring eller smutsar ner ska åtgärdas. Detsamma gäller alla typer av kända fel och obekväma arbetsmoment som stjäl tid från nyttigare uppgifter. Alla onödiga objekt avlägsnas. Ha som mål att alla röda lappar ska åtgärdas inom 30 dagar.
Placera (Seiton) - Alla verktyg och hjälpmedel placeras på rätt plats. Allt som används ska märkas upp. Golvmarkeringar görs synliga. I praktiken kan ni antingen integrera Seiton-åtgärder i som en del i handlingsplanen från Seiri, eller utföra en separat Seiton aktivitet för de tvärfuntionella teamen.
Initialrengöring (Seiso) – I denna aktivitet rengörs anläggningen grundligt. Det finns två mål med initialrengöringen. Det ena är att ni gemensamt kommer överens om vilken nivå av renlighet som ni tycker är riktig. Det andra målet är att dokumentera vad som krävdes för att nå den nya nivån vilket ger input till nya rutiner. Även initialrengöringen genomförs i team. Låt teamen efter rengöringen uppskatta hur ofta denna rengöring borde utföras i framtiden och hur tidskrävande den skulle vara om den gjordes regelbundet. Avsluta med att fotografera den nya standardnivån.
Rutiner (Seiketsu) – Detta är den mest kristiska fasen av 5S. När ni kommer till rutinfasen kommer ni att ha nytta av den dokumentation som gjordes under initialrengöringen. Gjordes den på ett bra sätt så vet ni redan vilka rengöringsuppgifter som krävs och ni har en uppskattning på hur tidskrävande de är. De nya rutinerna kommer att vara väl förankrade eftersom de föreslagits av personalen under initialrengöringen. Det enda som återstår är att besluta om vilket system ni ska ha för att schemalägga de föreslagna aktiviteterna, starta arbetet och sedan följa upp för att kunna utveckla rutinerna.
Disciplin (Shitsuke) – knyter ihop säcken. Målet är att få 5S som en del i det dagliga arbetet där det vidareutvecklas. Kom ihåg att även de mest förankrade rutiner riskerar att falla om inte chefer visar att de är viktiga. Ett effektivt verktyg är att skapa ett diplomeringssystem och följa upp på tavlor hur långt olika avdelningar har kommit i 5S. Genomför sedan regelbundna revisioner på olika nivåer med ledningens engagemang.