- fre 18 jan 2013, 15:57
Man halkbekämpar ofta på bron och troligen så även på olycksdagen. Men det är inte så lätt att kombinera halkbekämpning med plötsliga drastiska lokala temperatursänkningar som det kan bli i området.
umekille skrev:Trafikverket som saltat fram olyckan.Jag passerade Tranarpsbron på E4 norrut ca 3 timmar innan olyckan skedde. Då var det tunt snötäcke i ytterfilen och uppkörda hjulspår i innerfilen. Det var svinhalt i hjulspåren då en ishinna låg uppe på asfalten. På bilderna efter olyckan ser det ut som det är asfalt i båda filerna. Troligen har man saltat och sedan har det smälta återfrusit då saltet inte verkar när det blir tillräckligt kallt. Det var säkert ännu halare än när jag passerade. Dessutom inte bara i hjulspåren utan över hela asfaltsytan. Jag passerar ofta Tranarpsbron och den kan vara mycket lurig, speciellt om det bara är några plusgrader eller kallare. Den kan bli plötsligt hal vid uppklarnande väder. Likaså kan temperaturen i området sjunka drastigt på kort tid vilket den gjorde vid olyckstillfället. Det bildas ofta dimma på platsen eftersom det flyter en liten å i en liten dal under bron och vid vissa temperaturförhållanden bildas rikligt med dimma. Förutom att dimman kan sätta ned sikten är det stor risk att fukten fryser på vägbanan. Varningsskyltar finns för hal vägbana vid nederbörd.
Hörde i intervju det sjönk från +4 till -11
Man halkbekämpar ofta på bron och troligen så även på olycksdagen. Men det är inte så lätt att kombinera halkbekämpning med plötsliga drastiska lokala temperatursänkningar som det kan bli i området.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."