Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

umekille skrev:Trafikverket som saltat fram olyckan.
Hörde i intervju det sjönk från +4 till -11
Jag passerade Tranarpsbron på E4 norrut ca 3 timmar innan olyckan skedde. Då var det tunt snötäcke i ytterfilen och uppkörda hjulspår i innerfilen. Det var svinhalt i hjulspåren då en ishinna låg uppe på asfalten. På bilderna efter olyckan ser det ut som det är asfalt i båda filerna. Troligen har man saltat och sedan har det smälta återfrusit då saltet inte verkar när det blir tillräckligt kallt. Det var säkert ännu halare än när jag passerade. Dessutom inte bara i hjulspåren utan över hela asfaltsytan. Jag passerar ofta Tranarpsbron och den kan vara mycket lurig, speciellt om det bara är några plusgrader eller kallare. Den kan bli plötsligt hal vid uppklarnande väder. Likaså kan temperaturen i området sjunka drastigt på kort tid vilket den gjorde vid olyckstillfället. Det bildas ofta dimma på platsen eftersom det flyter en liten å i en liten dal under bron och vid vissa temperaturförhållanden bildas rikligt med dimma. Förutom att dimman kan sätta ned sikten är det stor risk att fukten fryser på vägbanan. Varningsskyltar finns för hal vägbana vid nederbörd.

Man halkbekämpar ofta på bron och troligen så även på olycksdagen. Men det är inte så lätt att kombinera halkbekämpning med plötsliga drastiska lokala temperatursänkningar som det kan bli i området.
av *pettson*
StringerBell skrev:
*pettson* skrev:Samt även där, förnyas vartannat år.
Helt orealistiskt. Det blir enorma kostnader i administration och arrangemang. De pengarna kan säkert användas mycket effektivare.

Tänk på att denna stora olycka, där tunga och lätta fordon var inblandade, inte dödade någon människa bakom ratten. Den som dog, blev påkörd utanför fordonet. Att ingen dog bakom ratten beror med all säkerhet på säkerheten i fordonens konstruktion, och det är där man skall satsa resurserna i första hand, inte på att frekvensen av halkkörningsutbildning eller halkuppkörning. Det är min övertygelse.
Du får naturligtvis ha din övertygelse. Min är att känner man inte sitt fordon så går det åt helvete ganska snabbt trots ganska låg fart. Nåt som ingen elektronik löst ännu. Idag slösas miljarder bort av våra försäkringspremier för att man vill ha fin säker bil man ändå inte bekymrar sej om att lära känna så man vet hur det ska reagera eller hur det känns vid visst väglag. En försvinnande liten del beror på tekniska fel. Jag håller med om att få skadats i den här olyckan. Vitsen är ju primärt att inte hamna i en olycka. Sekundärt att försöka minimera skadorna så gott det går.
Det var som det jag skrev om abs, hur många har köpt bil med abs för att den går att göra undanmanövrer med? Reklamen berättar ju hur bra just deras bil med abs och andra system är. Hur fort den kan stanna tack vare abs osv. Hur mycket reklam har du sett om baksidan av samma system. Hur du måste tänka om för att ha nytta av det. Det borde alla kunna som har körkort. Men tyvärr inte. Då är utbildning nödvändig.
*pettson* skrev:
StringerBell skrev:
*pettson* skrev:Samt även där, förnyas vartannat år.
Helt orealistiskt. Det blir enorma kostnader i administration och arrangemang. De pengarna kan säkert användas mycket effektivare.

Tänk på att denna stora olycka, där tunga och lätta fordon var inblandade, inte dödade någon människa bakom ratten. Den som dog, blev påkörd utanför fordonet. Att ingen dog bakom ratten beror med all säkerhet på säkerheten i fordonens konstruktion, och det är där man skall satsa resurserna i första hand, inte på att frekvensen av halkkörningsutbildning eller halkuppkörning. Det är min övertygelse.
Du får naturligtvis ha din övertygelse. Min är att känner man inte sitt fordon så går det åt helvete ganska snabbt trots ganska låg fart. Nåt som ingen elektronik löst ännu.
Jag håller helt med, men jag är pessimistisk vad gäller effektiviteten att lära ut detta vid något enstaka tillfälle.
joel80 skrev:
SuperEpon skrev:
sthlm skrev:http://www.svt.se/nyheter/regionalt/syd ... anarpsbron

Jonas Hellsten, räddningsledare i Helsingborg berättar att han tidigare såg folk köra vårdslöst på de glashala vägbanorna.

- På väg ut till platsen blev vi ideligen omkörda av personbilar och lastbilar. Man kör för fort, man håller inte avstånden och man vet inte hur man ska köra under sådana förhållanden, säger han.
Hur löser man egentligen ett sånt problem? Digitala hastighetsskyltar och fartkamera vart 500:e meter? Krav på halkkörningskurs varje vinter? Salta tills vägbanan smälter?

När det gäller yrkerstrafiken tycker jag att straffen för fortkörning borde drabba även åkerierna. Som det är nu har förarna tyvärr en jävla press på sig med minskade marginaler och tajtare leveranser. Förarna är såklart ytterst ansvariga för framförandet av fordonet, men så länge pressen finns från arbetsgivaren tror jag det är svårt att få många att sakta ner. Speciellt till mindre än hastighetsbegränsningarna bara för att det är halt/dimma.
Mycket bra förslag.
Så arbetsgivarna står högre än dina åtaganden som förare alltså?
Du har iomed ditt körkort åtagit dej vissa saker. Nåt ingen, inte ens dina chefer ska kunna rucka på.
Fungerar inte det ska körkortet lämnas tillbaka.
Kan man skicka böterna till åkerierna för vad förarna gör, så bör det vara fritt för alla med olika säkerhetssystem i bilen att undkomma om dom vållar något. Menar.. dom har ju datorer som ska undvika det som hänt. Alltså är det inte ett förarafel..
Eller hur var det nu?
ÄR det så att blis visar fritt i döda vinkeln och du svänger ut mitt i en bil eller mc så är det inte ditt fel. BLIS visade att det var grönt. City safety ska ha bromsat i tid, det är alltså inte ditt fel att du är parkerad 40cm upp i röven på framförvarande.
Nej..
FÖRAREN är ansvarig oavsett om han riskerar att bli hängd eller belönad. Då är det till att visa stake och förklara hur förhållandet mellan miljoner kronor lastbil och ditt sätt att köra lastbil fungerar ihop.
Ett exempel en ytligt bekant råkat ut för.
*Kör som ett svin, se till att komma fram i tid, helst innan. Vi står för bötespengar men du får ta prickarna.*
Vad gjorde han? Ungefär det som krävdes, han gasade och sneddade överallt. Men en dag körde en dam in i en rondell samtidigt som honom utan att se sej för, han var säkerligen inte så noggrann han heller. Han körde sitt släp över hennes motorhuv. Det gick bra för tanten trots allt. Men chefen blev sned. För sånt gör man inte..

Det gick två månader, han blev på morgonkvisten varse att en man ville ta livet av sej. Mannen siktade in i hans front på lastbilen i full fart. Han väjde och lade ekipaget i diket. Bil och last gick kortfattat åt helvete. Mannen skrapade långsidan på ekipaget för att stanna i ena bakhjulet och överlevde. Han berättade i klartext hur dåligt han mådde och att han ville ta livet av sej.

6 månader senare får han punktering på ett släp där det överhettas och tar eld. Han släcker elden, fixar med däckbyte och kommer fram 2 timmar försenad. Väl hemkommen fick han sparken.
Varför? Tja han var så vild och konstig att han kostade företaget pengar. Han blev bannlyst på många åkerier.

Idag jobbar han på ett mindre åkeri där man förstår skillnaden mellan dumheter och hållbar verksamhet.
Idag kör han en fin lastbil som han vårdar som ett barn. Han har inte omöjliga tider och han tar inte risker.
Grejen är att den typen av ledarskap gör du bara nöjd om du hela tiden kan tänja på reglerna utan att det kostar några pengar. Börjar det kosta är det aldrig deras fel, bara ditt.
Det var länge sedan jag läste ett så bra inlägg.
Bra skrivet, men du läste inte mitt inlägg eller förstod det.. jag menade inte att lägga över ansvaret eller normal böteskostnad på Åkerierna. Om du läser så skriver jag tydligt att "Förarna är såklart ytterst ansvariga för framförandet av fordonet". Och jag skriver att "böter borde drabba även åkerierna". Inte enbart eller att det läggs över på dem.

Någon form av böter behövs för åkerierna när tidshetsen är så pass stor som den är idag... du skriver själv att kostnad är det enda som biter. Det måste vara kännbart att kräva av sina chaufförer att de ska ha så tajta tider att de inte kan köra säkert.
Vad som eg. behövs är att gemene man inte kräver att
en tom hyllplats på en affär skall vara fylld helst dagen innan
den gapade tom. Sen ställer företagarna krav på att deras gods
skall vara på plats inom en viss tid för om en vara saknas går kunden till en annan butik.
När vi lärt oss kunna vänta någon extra dag på att köpa den där platt-tvn om den tagit slut
istället för att kräva den skall vara på hyllan genast,då kommer stressen minska i Åkeritrafiken
inte förr. Som det är nu får det åkeri som kan lova de snabbaste/billigaste leveranserna oftast kontrakten
Senast redigerad av 1 umekille, redigerad totalt 0 gånger.
joel80 skrev:Bra skrivet, men du läste inte mitt inlägg eller förstod det.. jag menade inte att lägga över ansvaret eller normal böteskostnad på Åkerierna. Om du läser så skriver jag tydligt att "Förarna är såklart ytterst ansvariga för framförandet av fordonet". Och jag skriver att "böter borde drabba även åkerierna". Inte enbart eller att det läggs över på dem.

Någon form av böter behövs för åkerierna när tidshetsen är så pass stor som den är idag... du skriver själv att kostnad är det enda som biter. Det måste vara kännbart att kräva av sina chaufförer att de ska ha så tajta tider att de inte kan köra säkert.
Jodå jag förstod det. Men det är inte lösbart eftersom ansvaret då måste flyttas ifrån föraren till kontoret som jag beskrev konsekvensen av. Man kan inte heller dela ansvaret för handlingen eftersom det blir rättsosäkert. Menar dom behöver bara skylla på varandra så är bägge fria.
Men inte ens om vi gör om det till en avgift a´la företagsbot så lär det sluta.
Man sparkar chauffören då han dragit på företaget kostnaden. Alla som kan fortsätta köra utan att bli påkomna är välkomna att fortsätta.
Är det så att chaufförerna finner ett problem i att ta sitt egentagna ansvar så bör dom vända sej till facket oavsett om man är medlem eller inte, som då centralt får ge sej på åkerierna och fråga vad dom håller på med.
Anledningen till att vi kunder kräver t.ex leverans inom 24 timmar är för att det är vad som erbjudits. Hade samtliga erbjudit leverans inom 48 timmar så hade vi som slutkunder inte haft nån åsikt om det heller.
Åsikterna kommer när man inte uppfyller vad man lovar. Inte annars.
Tar samtliga åkerier ett steg tillbaka och säger till om hur landet ligger i verkligheten istället för att övertrumfa varandra med kortare och kortare leveranstider, ja då blir situationen bättre och ingen gnäller för det.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]