Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JimmyG
Daddan skrev:Han får alltså pengarna tillbaka på den inbetalda skatten nu...

Känns ganska solklart att han håller på att förbereda något mer skit! Har du kollat med tidigare ägare vad han/hon fick för bemötande vid försäljning till denna lirare?

Ett civilrättsligt mål tar alltid tid! Polisen får aldrig tummen ur, de kan ju inte ens gripa dessa värdetransportrånare som härjat länge nu. Nej det är jobbigt för dig och jag förstår att du mår dåligt. Nu har du lärt dig vad man inte ska göra när man köper bil... Lycka till i alla fall!
Jepp, han får skatten tillbaka! Ringde ärendegruppen på vägverket och dom "spärrade" bilen så han inte kan sälja den vidare. Dom tyckte att jagskulle skicka in min "Historia" till dom så skulle dom kolla på det och se om jag var den egentliga ägaren. detta skulle ta upp till 3-4 månader efterssom handläggningstiden var ganska lång nu för detta verkar populärt att göra.

Har även ringt den som var ägare innan Izet, och han sa bara att han inte var förvånad alls... fick en knepig känsla av izet. Han sa dessutom att han hade påpekat för izet att kamremmen och accn måste fixas på den, för det var därför han sålde den till izet.

Va gör man?
Användarvisningsbild
av JimmyG
vägverket sa oxå att så länge han var ägare på bilen i deras register kunde dom inte hindra honom att ställa av bilen, spelade ingen roll att jag har ett kvitto på att jag köpt den.

Sveriges lagar är bara för underbara!
Användarvisningsbild
av falcon
Så länge han står som ägare så är det han som får ev p-böter...
hoppas att det löser sig
Användarvisningsbild
av CarMan
Brainded skrev:nänä, de böter f.g. ägare fått innan köpsdatumet går inte med vid köpet, däremot obetalda fordonsskatter.

/Anders
nä det var inte så jag mena. jag mena att vi vet ju inte vilket datum han kommer att skriva. han kan lika gärna skriva ett tidigare datum, om han nu fått p-böter
Användarvisningsbild
av CarMan
du borde kanske gömma bilen. han har ju din hemmadress.

du har kanske nån bekant på annan ort, eller inhängnat omfåde där du jobbar?
av Daddan
Det här med p-böter är väl rätt onödigt att börja trixa med? Du vill ju inte att han hittar bilen, det kommer ju att stå var du parkerat på påminnelsen han får hem. Som det är nu skulle jag, som carman skriver, åka till en kompis garage, arbetsplats eller liknande och låsa in bilen tills allt är utrett.

Datumet på ägarbytet går inte att skriva så mycket tillbaka i tiden, max 10 dagar bakåt. Har du tur så skickar han in papprena nu när han fått skatten tillbaka.

Sen börjar bevistrasslet med vad som borde ingått vid köpet men han har ju gjort bort sig rejält eftersom han förfalskat handlingarna du fått. Han har avsiktligen (med uppsåt) förfalskat dessa och det är mycket bättre för dig eftersom han då VISSTE att det inte var sanna uppgifter samt att du har bevis för att saker skall vara utförda! Det känns som att du har papper på vad som borde stämma och att du samtidigt har bevis för att han ville lura dig (inte bara muntliga avtal som är jobbiga att bevisa).
av anp
JimmyG skrev:jupp... lita på det. Sen sa även polisen att OM det kommer nån och typ "knackar på" och vill ha sin bil skulle jag ringa ett nummer så skulle polisen komma fort som busen hit, för jag har ett kvitto på att jag köpt bilen så INGEN kunde komma och kräva tillbaka bilen, aven om det inte var den riktiga ägaren som sålde bilen till mej.

det tyckte jag var rätt ok faktiskt.
Om vi antar att "säljaren" stöldanmäler bilen, vad för nytta har du av ditt kvitto då?
Idag kan man väl inte köpa något i god tro så att säga ( även om så inte är fallet här )

Gjort är gjort, och jag vill inte göra ont värre. Men hur i hela friden kan man betala för en bil utan att varken kolla upp grundläggande fakta såsom ägarförhållanden mm, eller få ett ägarpapper i handen att skriva på?
JimmyG skrev:vägverket sa oxå att så länge han var ägare på bilen i deras register kunde dom inte hindra honom att ställa av bilen, spelade ingen roll att jag har ett kvitto på att jag köpt den.

Sveriges lagar är bara för underbara!
Se det från andra sidan, hur vore det om lagarna tillät att någon skrev ett kvitto på DIN bil. Och hävdade äganderätt mm till den genom det förfalskade kvittot?
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag tycker det är bra att du skriver här, även om du gjort en ganska stor miss vid bilköpet. Detta gör att du kan rädda många andra från att begå samma mistag.

så även om du får en del skit här i tråden så är jag övertygad om att du hjälper många dör ute, även om du inte få nån positiv respons på det.

Synd att polisen alltid har nått bättre att göra, jag tycker att ditt kvitto & att du har bilen borde räcka för ett polisförhör, killen borde ju gå att få tag på.
Användarvisningsbild
av Brainy
anp skrev:Om vi antar att "säljaren" stöldanmäler bilen, vad för nytta har du av ditt kvitto då?
Idag kan man väl inte köpa något i god tro så att säga ( även om så inte är fallet här )
God tro eller ond tro går inte på något sätt att få in här. Han har köpt bilen, har kvitto på den och är den riktige ägaren. Hade däremot izan eller vad killen hette stulit bilen och sen sålt den till Jimmy och Jimmy agerat i god tro så hade han ändå fått lämna tillbaka bilen till den som Izan stulit kärran av. Men i det här fallet går det ju inte alls.

/Anders
av anp
Brainded skrev:
anp skrev:Om vi antar att "säljaren" stöldanmäler bilen, vad för nytta har du av ditt kvitto då?
God tro eller ond tro går inte på något sätt att få in här. Han har köpt bilen, har kvitto på den och är den riktige ägaren. Hade däremot izan eller vad killen hette stulit bilen och sen sålt den till Jimmy och Jimmy agerat i god tro så hade han ändå fått lämna tillbaka bilen till den som Izan stulit kärran av. Men i det här fallet går det ju inte alls.

/Anders
Har han verkligen köpt den i lagens mening då?
Han har bilen och säljaren ägarbeviset, vad bevisar kvittot egentligen i det här läget?
Jag vet inte, och undrar således.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91