Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev: tor 10 mar 2022, 09:23
VolvoB20 skrev:Det ger att vi max förbrukar 11.5 kW om vi kör för fullt.

Om jag och frugan skulle köpa varsin elbil som laddar med blygsamma 11 kW så skulle det ju krävas att vi måste säkra upp rejält så vi skulle vilja lada samtidigt på natten,
Nu räknar du från att du alltid använder max kapacitet i övrigt. Rimligen gör du inte det nattetid när du laddar. Du kanske inte kan ladda 2 bilar max samtidigt men hur många kommer behöver det?Jag laddar med 6A bara (3-fas), det räcker gott för vardagskörning.
Ok, det håller jag med om. Har man bara en elbil och bara laddar 6 A 4 kW så är det ju så klart inga problem.

Det var mera ""Det finns hur mycket utrymme som helst nattetid för det." som fick mig att hoppa lite. det lärtsom man skulle kunna koppla in två bilar som laddar 11 kW var :-) . Här är det nog 95% som har två bilar på uppfarten idag, dock inte elbilar (ännu) . :-)
av Lövet
VolvoB20 skrev:Det var mera ""Det finns hur mycket utrymme som helst nattetid för det." som fick mig att hoppa lite. det lärtsom man skulle kunna koppla in två bilar som laddar 11 kW var :-) . Här är det nog 95% som har två bilar på uppfarten idag, dock inte elbilar (ännu) . :-)
Jag menade, men var inte tillräckligt tydlig, att redan idag har vi så stor skillnad dagtid mot nattetid i förbrukning att det finns utrymme att ladda elbilar på totalen. Sen är det inte alltid sant att det gäller varenda människa med märkligt låg huvudsäkring och stall+två bilar som är urladdade samtidigt ;-)
Användarvisningsbild
av TommyP86
Lövet skrev:
Erik Å skrev:
Lövet skrev: lör 15 jan 2022, 20:50 Du får jättegärna tipsa på energisparande åtgärder ;-)
Vad kör du för ventilation; har du energiåtervinning och styr flödet efter behov eller går den på max jämt?
TommyP86 skrev:Duscha mindre och sänk till 10 grader

Märkligt som det varierar, jag har ett nybyggt 140 tvåplans med 35 garage, vi är tre och använde mkt mindre. 22,5-23 grader inne.

Vad värmer du med?
Nibe 730 - så det är väl en enkel form av frånluftsvärmepump.
Idag kom räkningen för februari. Och med den, en uppskrivning för alla månader sen juni utom 1, eftersom mätaren tydligen slutade kommunicera. I JUNI?! Bild
Det tog alltså ellevio 6 månader att fixa och inte minst informera.
Var inte stora pengar, men aldrig kan det vara positiva överraskningar Bild
Bilagor
IMG_3928.jpg
IMG_3928.jpg (379.4 KiB) Visad 515 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev: tor 10 mar 2022, 14:13
VolvoB20 skrev:Det var mera ""Det finns hur mycket utrymme som helst nattetid för det." som fick mig att hoppa lite. det lärtsom man skulle kunna koppla in två bilar som laddar 11 kW var :-) . Här är det nog 95% som har två bilar på uppfarten idag, dock inte elbilar (ännu) . :-)
Jag menade, men var inte tillräckligt tydlig, att redan idag har vi så stor skillnad dagtid mot nattetid i förbrukning att det finns utrymme att ladda elbilar på totalen. Sen är det inte alltid sant att det gäller varenda människa med märkligt låg huvudsäkring och stall+två bilar som är urladdade samtidigt ;-)
Man bor ju i södra Sverige och i veckan var priset 22 ggr högre än i norr så man får ju snåla något sjukt mycket.

Hade man bott längre norrut kunde man ju bränt av 20 ggr så mycket ström :-o :-( :P :-D
Användarvisningsbild
av Camel
Alla ev. problem med elpriset löser sig med storskalig intermittent havsbaserad vindkraft... Det blir själva frälsningen mot allt ont. Detta är det enda förslag som jag har hört från våra politiker. Förutom då att bygga ut mera elförbindelser med kontinenten som ytterligare driver upp elpriserna, och som därmed även driver upp priserna i norra Sverige om vi förstärker vårt eget stamnät.

Havsbaserad vindkraft innebär bl.a. svindyr anslutning, storskaligt beroende av ersättningskraft, samhällskritisk produktion på utsatt läge ur militär skyddssynpunkt och därmed en säkerhetspolitiskt risk, minskad militär övervakningsförmåga pga störningar, mm. Det är tydligen inget problem. Havsbaserad vindkraft är intermittent och icke planerbar. Alla som varit på Östersjön vet att det kan vara vindstilla och vattenytan kan vara nästan spegelblank. Det är inte alltid det är storm. Om man i stor skala gör sig ännu mer beroende av intermittent kraftproduktion så blir behovet av ersättningskraft också större. Vilken ersättningskraft man då ska ha, har man inget svar på. De höga elpriserna, och även de kraftiga prissvängningarna, kommer nog tyvärr att bestå lång tid framöver. Man undviker det självklara: planerbar elproduktion som är fossilfri och som ger möjlighet till framtidsutveckling samt oberoende. Åtminstone för vissa länder. Sverige har förutsättningar att bli ett av dom. Om vi vill.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Borde inte alla politiska stormar hjälpa till med att driva vindkraften? :-D
Användarvisningsbild
av Camel
Erik Å skrev:Borde inte alla politiska stormar hjälpa till med att driva vindkraften? :-D
Politiken kring vindkraften är en storm i ett vattenglas. Det kommer att visa sig som en parantes i historien som en sällsynt misslyckad felsatsning. Byggd på utopiska drömmar. Det är bara att titta på Tyskland och hur debatten går nu med beroendet av gas från Ryssland pga intermittensen hos vindkraften, Gerhard Schröders kopplingar till Putin samt Angela Merkels försök att ännu mera forcera Energiewende mot stupet.

Kring riktiga, konkreta, matematiskt hållbara energilösningar råder det stiltje.
Användarvisningsbild
av Funk
Jämförelsen gällande vindkraftens "intermittens" här och i Tyskland haltar en aning då dom inte har någon vattenkraft att tala om och som sagt deras beroende av gas. Vi har runt 40-45% från vattenkraft vilket också är till hyggligt stor del magasinerbar.
Personligen tycker jag att man får bygga ut ett par älvar/vattendrag till och sedan stoppa vetorätten för kommuner gällande vindkraft så är vi nästan hemma.. självklart bättra på stamnätet och sluta idiotin med sälja till kontinenten på det sätt man gör idag. Då menar jag prissättningsmässigt, d.v.s att högsta exportpriset är normerande för den interna marknaden.

/Thomas
Användarvisningsbild
av lennarte
Camel skrev: fre 11 mar 2022, 16:13 Havsbaserad vindkraft innebär bl.a. svindyr anslutning, storskaligt beroende av ersättningskraft,
Togs inte kravet på ersättningskrafren bort för något år sedan??? Annars hade dom inte kunnat stänga kärnkraften. Vatten och kärnkraft är ju det enda som fungerar vindstilla svinkalla vinternätter. Som vi haft i vinter. Sommartid funkar ju solceller dygnet runt, om man bygger dom på rätt ställe och inte på den absolut bästa jordbruksmarken vi har
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 279
Vibrationer bakvagn vid inbromsning.

Byt hjul mellan fram och bak? När du bromsar […]

Startar ej, V90 D4 -17

Symtom? Det vill säga - går startmotorn[…]

Jag hade liknande problem, men bara vänster s[…]