Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
vjohnj skrev:
TommyP86 skrev:Återstart tar flera år och reaktorerna är helt eller delvis demonterade. Naturgas, var har vi den? Att vi har gott om uran vet jag, men vi reder oss inte själva där heller vad jag vet, vi har väl egentligen bara en sammansättningsanläggning för kärnbränsle i västerås?
Går garanterat att få igån reaktorer och fixa uranet om man vill snabbt, gas siljan ex.
vjohnj skrev:
TommyP86 skrev:Återstart tar flera år och reaktorerna är helt eller delvis demonterade. Naturgas, var har vi den? Att vi har gott om uran vet jag, men vi reder oss inte själva där heller vad jag vet, vi har väl egentligen bara en sammansättningsanläggning för kärnbränsle i västerås?
Går garanterat att få igån reaktorer och fixa uranet om man vill snabbt, gas siljan ex.

Menar du att vi ska fracka fram den lilla mängd gas vi har? Bild kan vara det galnaste jag hört på flera timmar.
Det finns inga genvägar i kärnkraft, den tar tid att planera, bygga, driva och demontera. Barsebäck är väl ett skal sedan länge, ringhals 2 stängda reaktorer är reservdelslager, samma med de stängda i oskarshamn.
Användarvisningsbild
av Camel
Lövet skrev:
VolvoB20 skrev:Hur fungerar effekttaxa. Om jag tex vill ladda två elbilar hemma på natten när priset är som lägst så kommer jag så klart att få hög effekt mitt I natten och blir straffad för det. Då då får man gå över till att ladda den ena på dagen då?
Ja det går delvis i motsatt riktning. Med effekttaxa så premieras man för en låg konstant förbrukning. Kan tänka mig att pga detta så är det inte infört överallt. Man är inte överens vad som är bäst.
Effekttaxa är mest till för att styra beteendet hos användaren för att undvika undvika överbelastning av elnätet oavsett tidpunkt. Ofta ur ett regional- eller lokalnätsperspektiv. Även om eleffekt finns på stamnätet så är det inte säkert att all denna kan överföras till användaren på lokalnätet. Detta är redan ett faktum på många ställen.

Spotpriset på elenergi styr användarna så man inte förbrukar mer el än det som är tillgängligt sett ur helt elområdesperspektiv (stamnätet).

Att ladda elbilar på natten hjälper ofta till att undvika större elenergiförbrukning än vad som produceras ur ett elområdesperspektiv. Men om många laddar elbilar samtidigt kan lokala nätkapaciteten ändå överskridas. Elbilar är som vilken annan last som helst så länge som man inte utnyttjar V2G. Det är sammanlagringen som avgör belastningen på elnätet.
Användarvisningsbild
av Perra83
Fattar inte hur det kan bli elbrist och överbelastning.
Många hus som byggdes med direktverkande el har nu någon variant av värmepump. Många hus här i stan som haft oljeeldning och elpatroner har nu fjärrvärme. Hus från 80 och 90-talet byggdes med värmepumpar som nu är utbytta till nyare och effektivare värmepumpar. Sällan ger det en högre elförbrukning. Alltså finns det utrymme för lite elbilsladdning eller?
av Lövet
Perra83 skrev:Alltså finns det utrymme för lite elbilsladdning eller?
Det finns hur mycket utrymme som helst nattetid för det. Det är mellan 7-9 och 16-18 som det blir lite trångt ibland. Elbilen är inte orsaken till den diskussion som kommit upp om elbrist utan att vi lagt ner stabil kärnkraft och ersatt den med instabil vindkraft.
Användarvisningsbild
av Camel
Lövet skrev:
Det finns hur mycket utrymme som helst nattetid för det. Det är mellan 7-9 och 16-18 som det blir lite trångt ibland. Elbilen är inte orsaken till den diskussion som kommit upp om elbrist utan att vi lagt ner stabil kärnkraft och ersatt den med instabil vindkraft.
Det är inget speciellt med elbilar, det är en bara förbrukare bland många andra. Dock är det inte sant att man kan ansluta nya elförbrukare överallt i valfri omfattning. Nyetableringar av bl.a. industri samt laddstolpar hindras ibland av effektbrist i elnätet. Några exempel, det finns många:
Effektbrist bromsar utbyggnad av laddplatser för elbilar
Elbrist hindrar Pågens expansion
Man ska inte svartmåla just elbilar. men man kan heller inte säga att det inte är problem att ansluta nya förbrukare i valfri omfattning. Det är problem på vissa platser. Och elbilar har väl inte mer förtur än andra satsningar i samhället. Eller har de det?
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja så är det ju. Avveklad stabil kärnkraft ersatt av dessa snurror som ofta står stilla :mad:
Vi konsumenter får alltid betala för dumheterna.
Elbilarna borde ha förtur eftersom de anses vara sååå miljövänliga :-D
Bygger man upp ett sammhälle ska man ge alla samma möjligheter. Det har fungerat förr och nu när vi vet bättre och ser utvecklingen. Samhället ska inte försvagas.
av Lövet
Vi måste skilja på elbilars snabbladdning och långsamladdning. Den senare går utmärkt i befintligt nät, vi kommer inte ens behöva göra något. Så stort är överskottet nattetid. Men snabbladdning däremot kan ge ganska stora effekter lokalt. 4st 150kW laddare på samma plats märks. Jag tror personligen dessa kommer behöva kompletteras med nån slags batterilösning för att jämna ut belastningen. I stil med det Audi gjorde med sina portabla laddare: https://www.audi.se/se/web/sv/vinter/sp ... ladda.html
Användarvisningsbild
av Camel
Lövet skrev:Vi måste skilja på elbilars snabbladdning och långsamladdning. Den senare går utmärkt i befintligt nät, vi kommer inte ens behöva göra något. Så stort är överskottet nattetid. Men snabbladdning däremot kan ge ganska stora effekter lokalt. 4st 150kW laddare på samma plats märks. Jag tror personligen dessa kommer behöva kompletteras med nån slags batterilösning för att jämna ut belastningen. I stil med det Audi gjorde med sina portabla laddare: https://www.audi.se/se/web/sv/vinter/sp ... ladda.html
Jag har lärt mig att vissa anser att elbilar ska ha förtur. Man hänvisar gärna till lösningar just elbilar. I liten skala fungerar allt. Men om elbilar ska vara den huvudsakliga fordonsflottan samtidigt som samhället i övrigt också kommer att använda betydligt mera elenergi så blir det inte lika enkelt. Historiskt har Sverige haft positiv effektbalans. Sedan 2018 har Sverige negativ effektbalans, bl.a. pga nedläggning av planerbar elproduktion. Enligt SVK:s prognoser ser effektbalansen negativ ut under överskådlig framtid. Dessutom är effektbalansen ojämt fördelad inom riket. Den är sämst i södra delen av riket. Snart kommer även elförbrukningen markant ändras geografiskt inom riket med ökad tyngdpunkt i norra Sverige. Då försämras effektbalansen ytterligare i södra Sverige. Ingen tekniskt hållbar lösning finns på detta ännu. Batterier kan man glömma för sådan utjämning. Dessutom fattas elenergi enligt prognoserna eftersom elenergiförbrukningen spås dubbleras. Tiden går, endast käbblet och höga elpriser består. Elbilen har förtur, eller är det bara otur?

Effektbalans.jpg
Effektbalans.jpg (42.5 KiB) Visad 351 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev: tis 08 mar 2022, 13:42
"Det finns hur mycket utrymme som helst nattetid för det."

Stämmer det verkligen ? Vi har tex 16 Apm säkring till fastigheten. Det ger att vi max förbrukar 11.5 kW om vi kör för fullt.

Om jag och frugan skulle köpa varsin elbil som laddar med blygsamma 11 kW var, så skulle det ju krävas att vi måste säkra upp rejält så vi skulle vilja lada samtidigt på natten, typ 2,5 ggr så stor säkring (huset drar ju lite på natten också) om man nu inte kör en massa smart reglering så inget går samtidigt och bilarna laddas efter varandra..

Kan man alltid garantera att det finn så stor överkapacitet i kvarteret där man bor om alla skulle göra samma sak? är inte helt säker på det. Krävs det inte smart styrning för effekten räcka till om det blir lite elbilar i kvarteret som vill ladda natteetid?
av Lövet
VolvoB20 skrev:Det ger att vi max förbrukar 11.5 kW om vi kör för fullt.

Om jag och frugan skulle köpa varsin elbil som laddar med blygsamma 11 kW så skulle det ju krävas att vi måste säkra upp rejält så vi skulle vilja lada samtidigt på natten,
Nu räknar du från att du alltid använder max kapacitet i övrigt. Rimligen gör du inte det nattetid när du laddar. Du kanske inte kan ladda 2 bilar max samtidigt men hur många kommer behöver det?Jag laddar med 6A bara (3-fas), det räcker gott för vardagskörning.
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 279
Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]