- tor 17 jan 2013, 09:21
#718985
Halka o dålig sikt är en dålig kombination. Men större delen av förare struntar i vilket. För man har det senaste tekniska undret till bil och dom bästa däcken som stannar minst 1 meter bättre än alla andra enligt reklamen. Då har man skyddat sin familj även om man kör som en idiot vid olyckstillfället.
Med idiot menar jag inte nån given hastighet, utan fart som inte passar till sikt eller underlag. Eller en kombination.
Det är suveränt att lastbilar fått vinterdäck. Det är suveränt med ABS bromsar och annat.
Men eftersom 99% bevisligen inte vet vad ABS bromsar är så lär fler förolyckas.
ABS bromsen hjälper dej att inte låsa hjulen så du kan styra.
Den förkortar INTE bromssträckan för dom flesta fordon i halka bestående av t.ex snö.
Den förkortar i princip ingenting vid is.
Den förkortar INTE vid körning på grus.
Men förkortar på torr asfalt.
Så summa summarum. 60 ton lastbil i snö utan ABS stannar faktiskt FORTARE men går inte att styra under stopptiden, det gör den osäker.
Med ABS går det att styra runt hindret men det stannar inte lika fort. Det betyder att stoppsträckan på vintern i snö eller is har förlängts. Medans folk skiter fullständigt i att hålla avstånd mellan varandra. En kombo som är dödlig oavsett reklamen och oavsett vilka fordon.
En förare som hamnar på blank is med fordon samtidigt som man stampar ned pedalen och har ABS upplever det som att det skramlar i bilen medans den inte bromsar överhuvudtaget. Den bromsar dock så hårt det går utan att det låser för styrningens skull. Det innebär att bromssträckan kan bli upp till dubbelt så lång som effektiv bromsning utan ABS. DOCK med ett mycket viktigt tillägg. Den utan ABS kan inte styra under tiden.
Man offrar alltså bromssträcka för styrningens skull.
På asfalt är ABS effektivare för bromsningen då det är svårt att bromsa på gränsen till låsning. Låsning på asfalt innebär att däcken smälter och bilen glider på asfalten istället. Nåt som undviks med ABS.
Vid snö och grus plogas sand eller snö upp framför hjulen och hjälper till med inbromsningen utan ABS därav kortare bromssträcka. Men det kvarstår att bilen är ostyrbar vid låsta hjul.
Den dagen alla är insatta i vad deras system gör med deras fordonskontroll och kör därefter. Den dagen kommer olyckorna att minska.
Tills dess kommer dom sakta att öka när förarna blir mera passiva i tron om att allt gör allting bättre alltid.
Jag är FÖR teknik. Men jag är också för att DU som förare ska vara aktiv med tekniken för att göra dom val som behövs när det behövs.
Istället för att köpa senaste tekniska undret i tron om att den löser all säkerhet för familjen så du kan göra idiotval på vägarna och köra vidare i tron om att det är DU som skyddar familjen. För att sen rycka på axlarna om det händer något.
Det är samma klimat varje år så redan vid 10 års ålder är dom flesta insatta i att det finns 4 årstider med 4 olika krav på beteenden hos oss. ÄNDÅ är det en överraskning varje år med snö, sol, regn, hagel tills folk dör..
Med idiot menar jag inte nån given hastighet, utan fart som inte passar till sikt eller underlag. Eller en kombination.
Det är suveränt att lastbilar fått vinterdäck. Det är suveränt med ABS bromsar och annat.
Men eftersom 99% bevisligen inte vet vad ABS bromsar är så lär fler förolyckas.
ABS bromsen hjälper dej att inte låsa hjulen så du kan styra.
Den förkortar INTE bromssträckan för dom flesta fordon i halka bestående av t.ex snö.
Den förkortar i princip ingenting vid is.
Den förkortar INTE vid körning på grus.
Men förkortar på torr asfalt.
Så summa summarum. 60 ton lastbil i snö utan ABS stannar faktiskt FORTARE men går inte att styra under stopptiden, det gör den osäker.
Med ABS går det att styra runt hindret men det stannar inte lika fort. Det betyder att stoppsträckan på vintern i snö eller is har förlängts. Medans folk skiter fullständigt i att hålla avstånd mellan varandra. En kombo som är dödlig oavsett reklamen och oavsett vilka fordon.
En förare som hamnar på blank is med fordon samtidigt som man stampar ned pedalen och har ABS upplever det som att det skramlar i bilen medans den inte bromsar överhuvudtaget. Den bromsar dock så hårt det går utan att det låser för styrningens skull. Det innebär att bromssträckan kan bli upp till dubbelt så lång som effektiv bromsning utan ABS. DOCK med ett mycket viktigt tillägg. Den utan ABS kan inte styra under tiden.
Man offrar alltså bromssträcka för styrningens skull.
På asfalt är ABS effektivare för bromsningen då det är svårt att bromsa på gränsen till låsning. Låsning på asfalt innebär att däcken smälter och bilen glider på asfalten istället. Nåt som undviks med ABS.
Vid snö och grus plogas sand eller snö upp framför hjulen och hjälper till med inbromsningen utan ABS därav kortare bromssträcka. Men det kvarstår att bilen är ostyrbar vid låsta hjul.
Den dagen alla är insatta i vad deras system gör med deras fordonskontroll och kör därefter. Den dagen kommer olyckorna att minska.
Tills dess kommer dom sakta att öka när förarna blir mera passiva i tron om att allt gör allting bättre alltid.
Jag är FÖR teknik. Men jag är också för att DU som förare ska vara aktiv med tekniken för att göra dom val som behövs när det behövs.
Istället för att köpa senaste tekniska undret i tron om att den löser all säkerhet för familjen så du kan göra idiotval på vägarna och köra vidare i tron om att det är DU som skyddar familjen. För att sen rycka på axlarna om det händer något.
Det är samma klimat varje år så redan vid 10 års ålder är dom flesta insatta i att det finns 4 årstider med 4 olika krav på beteenden hos oss. ÄNDÅ är det en överraskning varje år med snö, sol, regn, hagel tills folk dör..