Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#718985
Halka o dålig sikt är en dålig kombination. Men större delen av förare struntar i vilket. För man har det senaste tekniska undret till bil och dom bästa däcken som stannar minst 1 meter bättre än alla andra enligt reklamen. Då har man skyddat sin familj även om man kör som en idiot vid olyckstillfället.
Med idiot menar jag inte nån given hastighet, utan fart som inte passar till sikt eller underlag. Eller en kombination.

Det är suveränt att lastbilar fått vinterdäck. Det är suveränt med ABS bromsar och annat.
Men eftersom 99% bevisligen inte vet vad ABS bromsar är så lär fler förolyckas.
ABS bromsen hjälper dej att inte låsa hjulen så du kan styra.
Den förkortar INTE bromssträckan för dom flesta fordon i halka bestående av t.ex snö.
Den förkortar i princip ingenting vid is.
Den förkortar INTE vid körning på grus.
Men förkortar på torr asfalt.

Så summa summarum. 60 ton lastbil i snö utan ABS stannar faktiskt FORTARE men går inte att styra under stopptiden, det gör den osäker.
Med ABS går det att styra runt hindret men det stannar inte lika fort. Det betyder att stoppsträckan på vintern i snö eller is har förlängts. Medans folk skiter fullständigt i att hålla avstånd mellan varandra. En kombo som är dödlig oavsett reklamen och oavsett vilka fordon.

En förare som hamnar på blank is med fordon samtidigt som man stampar ned pedalen och har ABS upplever det som att det skramlar i bilen medans den inte bromsar överhuvudtaget. Den bromsar dock så hårt det går utan att det låser för styrningens skull. Det innebär att bromssträckan kan bli upp till dubbelt så lång som effektiv bromsning utan ABS. DOCK med ett mycket viktigt tillägg. Den utan ABS kan inte styra under tiden.
Man offrar alltså bromssträcka för styrningens skull.
På asfalt är ABS effektivare för bromsningen då det är svårt att bromsa på gränsen till låsning. Låsning på asfalt innebär att däcken smälter och bilen glider på asfalten istället. Nåt som undviks med ABS.
Vid snö och grus plogas sand eller snö upp framför hjulen och hjälper till med inbromsningen utan ABS därav kortare bromssträcka. Men det kvarstår att bilen är ostyrbar vid låsta hjul.

Den dagen alla är insatta i vad deras system gör med deras fordonskontroll och kör därefter. Den dagen kommer olyckorna att minska.
Tills dess kommer dom sakta att öka när förarna blir mera passiva i tron om att allt gör allting bättre alltid.

Jag är FÖR teknik. Men jag är också för att DU som förare ska vara aktiv med tekniken för att göra dom val som behövs när det behövs.
Istället för att köpa senaste tekniska undret i tron om att den löser all säkerhet för familjen så du kan göra idiotval på vägarna och köra vidare i tron om att det är DU som skyddar familjen. För att sen rycka på axlarna om det händer något.

Det är samma klimat varje år så redan vid 10 års ålder är dom flesta insatta i att det finns 4 årstider med 4 olika krav på beteenden hos oss. ÄNDÅ är det en överraskning varje år med snö, sol, regn, hagel tills folk dör..
#719018
Claes Tingvall nämnde i en intervju just det att vinterdäcken för lastbilar handlar om att de inte skall fastna lika lätt, inte om att det påverkar bromsförmågan på vinterunderlag i nämnvärd utsträckning.
#719019
Körde om en vägskrapa på motorvägen dagen innan kollisionen utanför Landskrona.Det var mörkt och snörök och allt jag såg var en massa blixtrande varningsljus från lastbilen inne i detta snörök.Rätt så spännande faktiskt, men om kom jag. :D
#719103
http://www.dn.se/nyheter/sverige/det-ar ... gar-behovs
På den typ av ishalka som rådde på Tranarpsbron ger dubbade vinterdäck hälften så lång bromssträcka som odubbade. Men i Skåne kör 81 procent av alla privatbilister på odubbade vinterdäck, enligt Trafikverkets undersökning förra vintern. Fyra procent fortsätter att köra på sommardäck.
I say no more...
#719115
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/syd ... anarpsbron

Jonas Hellsten, räddningsledare i Helsingborg berättar att han tidigare såg folk köra vårdslöst på de glashala vägbanorna.

- På väg ut till platsen blev vi ideligen omkörda av personbilar och lastbilar. Man kör för fort, man håller inte avstånden och man vet inte hur man ska köra under sådana förhållanden, säger han.
#719230
sthlm skrev:http://www.svt.se/nyheter/regionalt/syd ... anarpsbron

Jonas Hellsten, räddningsledare i Helsingborg berättar att han tidigare såg folk köra vårdslöst på de glashala vägbanorna.

- På väg ut till platsen blev vi ideligen omkörda av personbilar och lastbilar. Man kör för fort, man håller inte avstånden och man vet inte hur man ska köra under sådana förhållanden, säger han.
Hur löser man egentligen ett sånt problem? Digitala hastighetsskyltar och fartkamera vart 500:e meter? Krav på halkkörningskurs varje vinter? Salta tills vägbanan smälter?
#719250
SuperEpon skrev:
sthlm skrev:http://www.svt.se/nyheter/regionalt/syd ... anarpsbron

Jonas Hellsten, räddningsledare i Helsingborg berättar att han tidigare såg folk köra vårdslöst på de glashala vägbanorna.

- På väg ut till platsen blev vi ideligen omkörda av personbilar och lastbilar. Man kör för fort, man håller inte avstånden och man vet inte hur man ska köra under sådana förhållanden, säger han.
Hur löser man egentligen ett sånt problem? Digitala hastighetsskyltar och fartkamera vart 500:e meter? Krav på halkkörningskurs varje vinter? Salta tills vägbanan smälter?

När det gäller yrkerstrafiken tycker jag att straffen för fortkörning borde drabba även åkerierna. Som det är nu har förarna tyvärr en jävla press på sig med minskade marginaler och tajtare leveranser. Förarna är såklart ytterst ansvariga för framförandet av fordonet, men så länge pressen finns från arbetsgivaren tror jag det är svårt att få många att sakta ner. Speciellt till mindre än hastighetsbegränsningarna bara för att det är halt/dimma.
#719259
KKR skrev:Mycket tunga fordon inblandade. Är det dessa som stod stilla i backarna förr, som nu får fart med vinterdäcken på drivhjulen. Sen när de skall stanna går det inte eftersom de har "vanliga" däck på övriga hjul?
Det kan ligga något i det...
#719290
Ja varför inte införa en halkkörningskurs som ska utföras en dag vartannat år eller varje gång du som chaufför byter fordonstyp/ kombination.
Skriv in i lastbilskortet EXAKT vilken kombination du kör. För varje typ av kombination ska du utföra en halkkörningskurs.
Det är bara att inse, en trailerdragare med skiva beter sej inte alls som en vanlig flakbil med släp, en grusbil av kortare slag med kort släp, beter sej inte alls som en maxlängds skåpbil med skåpsläp.
Att man gjort en endagsövning i en typ av fordon vid körkortstagningen gör inte alls att man är ens lite säker på vad man gör i en annan typ av fordon.

Personligen tycker jag att ungefär samma sak ska göras med personbilar. Skriv in i körkortet vad du kört för halka. Det är ju uppenbarligen väldigt viktigt att skriva in om du kör upp i en automat. Då ska du inte få köra manuell, men alla som kör manuell kan köra automat?
I själva verket ska bägge stå som villkor. Inför sedan villkoren: Framhjulsdriven, bakhjulsdriven, fyrhjulsdriven på ny rad där det står halkkörning.
Dom framdrivningstyper som står där, är dom enda du ska få framföra vintertid. Allt annat ska räknas som olovlig körning.
Du ska ha utfört godkänd halkkörning med den typen av fordon du framför helt enkelt. Samt även där, förnyas vartannat år.
För.. vad har egentligen körskolans vw golfs egenskaper på ytongbanan i kumla sommartid (betongbana med olja och vatten på) med din vanliga körning i en 4hjulsdriven subaru i svensk vinter att göra? Inte en enda egenskap är densamma utom att man halkar åt helvete om man gör fel.
#719329
*pettson* skrev:Samt även där, förnyas vartannat år.
Helt orealistiskt. Det blir enorma kostnader i administration och arrangemang. De pengarna kan säkert användas mycket effektivare.

Tänk på att denna stora olycka, där tunga och lätta fordon var inblandade, inte dödade någon människa bakom ratten. Den som dog, blev påkörd utanför fordonet. Att ingen dog bakom ratten beror med all säkerhet på säkerheten i fordonens konstruktion, och det är där man skall satsa resurserna i första hand, inte på att frekvensen av halkkörningsutbildning eller halkuppkörning. Det är min övertygelse.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]