Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
TommyP86 skrev: lör 15 jan 2022, 15:12
VolvoB20 skrev:
Fisch skrev: fre 14 jan 2022, 08:38 Igår var det bra med timpris. Medelpriset för el var igår 19 öre/kWh. Idag 56 öre/kWh.
Det slutade visst blåsa så priset steg med 580% här....
Vad sjönk det med när det började blåsa då? Bild
Lika mycket.

Undrar vad folk hade sagt om bensinen kostade 1 kr/liter på måndagen, 50 kr/l på onsdagen och 1 kr igen på fredagen :P :P :P :party:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev: lör 15 jan 2022, 20:50
TommyP86 skrev:Har man 2-3000 kWh på en vanlig svennevilla på runt 150kvm en vanlig vidrig svensk vintermånad kan man enkelt kapa fakturan med några tusenlappar genom att investera i energisparande åtgärder som fönster/dörrar (dyrt och fint) lösull på vinden (billigt och osynligt) eller olika värmepumpslösningar som ger runt 2-5 kWh värme för varje 1 kWh förbrukad.
Jag har ett helt nybyggt hus, fönster i perfekt skick, tjock isolering överallt. Det gick ändå åt 2600 kwh i December. Du får jättegärna tipsa på energisparande åtgärder ;-)
Elen försvinner ju inte i tomma intet utan tar vägen någonstans. Eftersom du har kanon isolering i väggar och tak är det ju inte så mycket kvar dit den tar vägen än golvvärme och varmvatten. Kollegan mer än dubblade elförbrukningen när ungarna blev gamla nog att duscha själva. Laddar du inte din elbil hemma också?
av Lövet
VolvoB20 skrev:Elen försvinner ju inte i tomma intet utan tar vägen någonstans. Eftersom du har kanon isolering i väggar och tak är det ju inte så mycket kvar dit den tar vägen än golvvärme och varmvatten. Kollegan mer än dubblade elförbrukningen när ungarna blev gamla nog att duscha själva. Laddar du inte din elbil hemma också?
Elbilen förbrukade 511 kwh. Så egentligen var förbrukningen 2100 kwh förstås. Jag misstänker starkt att jag har ett ineffektivt, kanske till och med felbyggt, värmesystem. Varmvattnet som kommer ut ur värmepumpen är rejält varmt men radiatorerna på övervåningen blir fesljumna bara. Känns som jag eldar för kråkorna.
av 20FJan
lennarte skrev: sön 16 jan 2022, 14:27
20FJan skrev:Jag blir förvånad över hur många som ska ha fönster öppet på vintern. Spelar ingen roll hur bra isolerat eller hur nya fönster och dörrar man har
Man måste ha in frisk luft ännars mår man inte bra. Ovan nämda frånluftsvärmepump är en variant på hur man kan lösa det. Man värmer den inkommande luften med den utgående luften. Jag har gjort hål i "kylkanalen" mellan kamin och vägg (sotaren godkände innan jag borrade) för att få in luft i rummet, innan fick jag öppna altandörren när vi satte på köksfläkten.
Såklart, det står ventilation och friskluftventiler för. Att öppna upp ständigt för att det är för varmt är vad jag pratat om. Själv har jag FTX, den återvinner frånluftvärmen till tilluft. Det du pratar om är enbart återvinning av frånluftvärmen till det vattenburna systemet och varmvatten i kran. Fortfarande tilluft i rummen då som ej är förvärmd.

Detta är väl lite offtopic egentligen, elpriset kan vi inte påverka mer än att välja avtal, alternativt välja när vi förbrukar om man väljer timdebitering.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
TommyP86 skrev: lör 15 jan 2022, 20:54
EPSON skrev:
TommyP86 skrev: .
Tycker du inte att vi ska anpassa oss efter marknaden? Det spelar inte någon roll om vi exempelvis smäller upp 4 reaktorer inom kort, eftersom europeiska elmarknaden sätter priset. Det kommer heller inte bli billigare att göra sverige ”offgrid”. Smartaste man kan göra är att sänka sin förbrukning. Har man 2-3000 kWh på en vanlig svennevilla på runt 150kvm en vanlig vidrig svensk vintermånad kan man enkelt kapa fakturan med några tusenlappar genom att investera i energisparande åtgärder som fönster/dörrar (dyrt och fint) lösull på vinden (billigt och osynligt) eller olika värmepumpslösningar som ger runt 2-5 kWh värme för varje 1 kWh förbrukad.
.
Citat-"Tycker du inte att vi ska anpassa oss efter marknaden?"
- Vilken sund person tycker att det är i sin ordning att betala överpriser för el bara för att acklimatisera sig till marknaden?
.
eftersom europeiska elmarknaden sätter priset
- Precis- och det är ju det Svedalas befolkning har anammat. Har man problem med detta så finns ju möjligheten att vända sig till elbolagen med sin klagan. Det är ganska enkelt.
Du betalar inte överpriser, du betalar vad det kostar.
Man kan ha många tankar om detta.

Vi har ju faktiskt redan betalat för detta som skattebetalare och abonnenter för nästan allt som är uppbyggt vad gäller produktion och distibution byggdes upp is statlig regi innan man kom på tanken att privatisera och sälja ut det mesta till privata aktörer.

Vad gäller distributionen råder definitivt inte en sund konkurrenssituation, utan fullt monopol så du kan aldrig byta levernatör.

Hur tror ni det hade sett ut om man gett Telia monopol på all fast, mobil telefoni och intenet i Sverige, vad hade priset och servicen legat på då.

Jag är för konkurrens och privat företagsamhet, men för det ska fungera krävs sunda regler och sund konkurrens,
Användarvisningsbild
av TommyP86
Helt överrens, men finns det något formellt hinder för andra att bygga nät?
av Lövet
TommyP86 skrev:Helt överrens, men finns det något formellt hinder för andra att bygga nät?
Ja
Användarvisningsbild
av VolvoB20
TommyP86 skrev: mån 17 jan 2022, 09:02 Helt överrens, men finns det något formellt hinder för andra att bygga nät?
Om det redan finns ett elnät färdigt i villaområdet som en gång byggts i samhällets regi och sedan sålts billigt till en privat aktör som har hög vinstmarginal på kablarna........ hur skulle då någon annan kunna börja gräva ned konkurrerande kablar i kvarteret, det krävs ju en massiv investering så det kommer vara ohyggligt svårt att konkurrera ut den befintliga som fått allt serverat färdigt och gör massiv vinst. Den befintlige kan ju enkelt vinna ett priskrig till den nya spelaren har gått under.

Att som privat aktör få äga ett monopol är ju drömmen. Tänk om Microsoft hade sluppit Apple... eller om Apple sluppit konkurrera med Microsoft.

för privatisering ska fungera krävs konkurrens och att jag som konsumet/kund kan välja.

Samma med produktion, Såg någon kalkyl att vattenfalls vattenkraftverk har en produkttionskostnad på 6-8 öre / kWh för de är ju byggda en gång med våra skattepengar och det är bara drift/underhåll man behöver bekosta idag.

det vore ju väldigt svårt för en konkurrent att bygga nytt, betala själv och komma under det i pris. Och hur troligt är det att en konkurrent skulle få tillstånd att bygga dammar i de älvar som är oreglerade idag..... tror nog inte det.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Söndagen bjöd på årets lägsta elpriser men nu stiger elpriset igen och på tisdagen väntas en kilowattimme kosta 1,50 kr exklusive moms och skatt i den södra halvan av landet.
Det är 700 procent mer än i söndags.

https://www.privataaffarer.se/elprisern ... lgens-rea/
Användarvisningsbild
av TommyP86
VolvoB20 skrev:
TommyP86 skrev: mån 17 jan 2022, 09:02 Helt överrens, men finns det något formellt hinder för andra att bygga nät?
Om det redan finns ett elnät färdigt i villaområdet som en gång byggts i samhällets regi och sedan sålts billigt till en privat aktör som har hög vinstmarginal på kablarna........ hur skulle då någon annan kunna börja gräva ned konkurrerande kablar i kvarteret, det krävs ju en massiv investering så det kommer vara ohyggligt svårt att konkurrera ut den befintliga som fått allt serverat färdigt och gör massiv vinst. Den befintlige kan ju enkelt vinna ett priskrig till den nya spelaren har gått under.

Att som privat aktör få äga ett monopol är ju drömmen. Tänk om Microsoft hade sluppit Apple... eller om Apple sluppit konkurrera med Microsoft.

för privatisering ska fungera krävs konkurrens och att jag som konsumet/kund kan välja.

Samma med produktion, Såg någon kalkyl att vattenfalls vattenkraftverk har en produkttionskostnad på 6-8 öre / kWh för de är ju byggda en gång med våra skattepengar och det är bara drift/underhåll man behöver bekosta idag.

det vore ju väldigt svårt för en konkurrent att bygga nytt, betala själv och komma under det i pris. Och hur troligt är det att en konkurrent skulle få tillstånd att bygga dammar i de älvar som är oreglerade idag..... tror nog inte det.
Skrev formellt just för att det du skriver är uppenbart.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 279

Hej, Äldre V50 2007 var säteskläds[…]

Tätningsmassa ventilkåpa

Hej, ska vara till överdelen på kamk&ar[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Nu har jag plockat bort vattenpumpen. Den ser fin […]