Höll på Amazonen en gång för längesen, och startade den, och så uppstog ett sorts klingande ljud jag aldrig hört förr. Varvade på lite, och då kommer sladdlampan som skjuten ur en kanon... Hade glömt att flytta på sladden till den och klingandet va bladen som slog i den, och när jag varvade på så fick den tag i kabeln...
Va ute och åkte med 850in och laddade på när det plötsligt small till under huven och den började gå uselt. Lyckas linka hem, och börjar felsöka och konstaterar att turbon inte är i nåt vettigt skick så den fick skulden. Kollade över slangarna lite som hastigast utan att hitta nåt. Ny turbo införskaffas, byter och... precis samma igen.. WTF? Ett par bekanta från Dalarna kom hit och skulel hjälpa till med felsökningen, som tog ungefär 15 sekunder.
Jag hade kollat över slangarna, men missat den undre till tomgångsmotorn. Poffet jag hörde va när jag sköt loss den slangen. Satte tillbaks den och allt funka perfekt

Ville helst bara sjunka genom marken just då
Intet ont som har nåt gått med sig, turbon skulel vilket fall bytas (vilket ändå va inplanerat redan) och vi fick oss ett gott skratt.
Hade bytt lyftare på 850in och satt ihop allting igen, gjort klart för start, vrider på nyckeln och den är kompressionslös. Börjar jaga fel utan framgång. Till slut så får jag återigen hjälp från Dalarna. Jon börjar kolla runt lite och han ser att jag lyckats sätta plattan till kamlägesgivaren (plattan som sitter på kamaxeln) ett halvt varv fel, vilket ska va omöjligt med det hade tydligen inte hindrat undertecknad
Ska väl sägas att det hade gått åt en hel del startgas under alla tidigare startförsök, och helt plötsligt tände den ju på rätt ställe vilket antände all startgas som va kvar i insuget vilket resulterade i en explosion som sköt loss plaströret med alla vacuumanslutningar (det va dock bara nedstucket inte fastdraget) samt en liten låga.
Men den va fortfarande kompressionslös, så vi gav oss helt enkelt på en garagegrannes 855:a i jakt på ledtrådar om kaminställningen. Och jag hade satt insugskammen ett halvt varv fel. Vred runt den. Vred på nyckeln och den gickigång på första försöket.
När jag försökte starta upp 850in efter renoverimngen av bottendelen så gick den bara en kort stund, 10 sekunder som mest. Avancerad felsökning vidtogs, teorierna avlöste varann. Men till slut endag när jag satt och försökte hålal liv i den en dag så slog det mig. Jag hade haft halv tank när jag ställde in bilen, men nu rörde sig inte ens tankmätaren? kunde det va så simpelt? Hällde i en dunk bensin, och allt funkade. Nog för att bensin dunstar, men frågan är om inte nån annan i garaget varit där och nallat...
Har även provat att byta dämpare fram på 850in utan att lossa kränghämmarstagen när jag skulle bort med fjäderbenen. Hade nämligen inget spett så jag kunde bryta ner kränghämmaren och sära på stag och ben. Lossade alla bultar som höll fast benet och bröt till mellan knogen och benet med en stor mejsel. Det har gått bra 3 av 4 gånger. Gjorde en tankevurpa och höll i benet en av gångerna och det är "skaplig" snärt när benet lossnar ur knogen, och min hand fastnade mellan benet och kränghämmarstaget, och efter lite krångel så lyckades jag ta mig loss. Så med andra ord: en ruggigt dum metod.