Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av cybermunk
Skönt att se att även yrkesmekar gör sina ordentliga tavlor ibland :D
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Höll på Amazonen en gång för längesen, och startade den, och så uppstog ett sorts klingande ljud jag aldrig hört förr. Varvade på lite, och då kommer sladdlampan som skjuten ur en kanon... Hade glömt att flytta på sladden till den och klingandet va bladen som slog i den, och när jag varvade på så fick den tag i kabeln...

Va ute och åkte med 850in och laddade på när det plötsligt small till under huven och den började gå uselt. Lyckas linka hem, och börjar felsöka och konstaterar att turbon inte är i nåt vettigt skick så den fick skulden. Kollade över slangarna lite som hastigast utan att hitta nåt. Ny turbo införskaffas, byter och... precis samma igen.. WTF? Ett par bekanta från Dalarna kom hit och skulel hjälpa till med felsökningen, som tog ungefär 15 sekunder.
Jag hade kollat över slangarna, men missat den undre till tomgångsmotorn. Poffet jag hörde va när jag sköt loss den slangen. Satte tillbaks den och allt funka perfekt :oops: Ville helst bara sjunka genom marken just då :oops:
Intet ont som har nåt gått med sig, turbon skulel vilket fall bytas (vilket ändå va inplanerat redan) och vi fick oss ett gott skratt.

Hade bytt lyftare på 850in och satt ihop allting igen, gjort klart för start, vrider på nyckeln och den är kompressionslös. Börjar jaga fel utan framgång. Till slut så får jag återigen hjälp från Dalarna. Jon börjar kolla runt lite och han ser att jag lyckats sätta plattan till kamlägesgivaren (plattan som sitter på kamaxeln) ett halvt varv fel, vilket ska va omöjligt med det hade tydligen inte hindrat undertecknad :oops:
Ska väl sägas att det hade gått åt en hel del startgas under alla tidigare startförsök, och helt plötsligt tände den ju på rätt ställe vilket antände all startgas som va kvar i insuget vilket resulterade i en explosion som sköt loss plaströret med alla vacuumanslutningar (det va dock bara nedstucket inte fastdraget) samt en liten låga.
Men den va fortfarande kompressionslös, så vi gav oss helt enkelt på en garagegrannes 855:a i jakt på ledtrådar om kaminställningen. Och jag hade satt insugskammen ett halvt varv fel. Vred runt den. Vred på nyckeln och den gickigång på första försöket.

När jag försökte starta upp 850in efter renoverimngen av bottendelen så gick den bara en kort stund, 10 sekunder som mest. Avancerad felsökning vidtogs, teorierna avlöste varann. Men till slut endag när jag satt och försökte hålal liv i den en dag så slog det mig. Jag hade haft halv tank när jag ställde in bilen, men nu rörde sig inte ens tankmätaren? kunde det va så simpelt? Hällde i en dunk bensin, och allt funkade. Nog för att bensin dunstar, men frågan är om inte nån annan i garaget varit där och nallat...

Har även provat att byta dämpare fram på 850in utan att lossa kränghämmarstagen när jag skulle bort med fjäderbenen. Hade nämligen inget spett så jag kunde bryta ner kränghämmaren och sära på stag och ben. Lossade alla bultar som höll fast benet och bröt till mellan knogen och benet med en stor mejsel. Det har gått bra 3 av 4 gånger. Gjorde en tankevurpa och höll i benet en av gångerna och det är "skaplig" snärt när benet lossnar ur knogen, och min hand fastnade mellan benet och kränghämmarstaget, och efter lite krångel så lyckades jag ta mig loss. Så med andra ord: en ruggigt dum metod.
Användarvisningsbild
av vetten
Jodå missar har väl alla vi gjort. En gång så skulle jag byta ut golvet i en 240 som jag hade och blev lite för ivrig när jag skar bort det rostiga så jag lyckades med att kapa bromsrören samtidigt :oops: Blev ju en del extrajobb :oops:
Användarvisningsbild
av cybermunk
Ja det e inte lätt att vara ivrig och vilja få någe gjort.
Användarvisningsbild
av Ticken
När jag gick i plugget på fordon så gjorde jag en service på en nyare polo...

Stod under bilen och pratade med en kamrat samtidigt som jag skruvade dit det nya oljefiltret..

Tog ner bilen och hällde i olja och fixade klart allt. Startade upp bilen med öppen huv bara för att se att allt funkade som det skulle.
Så skriker min kompis "STÄNG AV FÖR FAAAAAAN"!

Jag hade inte tittat när jag satte dit det nya filtret.. Den gamla packningen/o ringen från gamla filtret satt kvar på blocket så det blev inte tätt alls med dubbla packningar. Resultatet blev att jag spraylackerade motorrummet runt filtret med olja..

Damen som hämtade bilen påpekade sen att vi hade gjort ett väldans fint jobb med motortvätt och allt. Vi log och höll käften.

/Turbo+
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
Ford granada 2,0
Fyllde i olja utan att tappa ur den gamla, gick väldigt tyst och mjukt.
Kom på misstaget efter en stund, vred av tändningen.
Då börjar motorn gå baklänges och spyr ut vit rök via luftfiltret/intaget.
Turligt nog inga skutna packboxar.
av *pettson*
Hmm en rolig sak, utan att för den sakens skull faktiskt varit ett missöde.
Utfört turbobyte på en saab 9-5, även rengjort främre röret så gott det nu går då dom fyller det mesta med olja. Vet av erfarenhet att tyvärr kommer bilen att börja ryka ordentligt nån minut efter start. Så med tanken i huvudet fick flickvännen bogsera mej ut ur bostadsområdet vi bor i och över till ett industriområde mittemot, det var ju ändå lördag mitt på dagen så ingen jobbar ju där då. Igång med bilen och så efter några minuter upp med varvet. Nu rök det ordentligt blått, hela bilen sveptes in i en blå dimma därute, med lite tur så blev det lite vind och allt drog till havs och skingrades, TRODDE JAG. När jag var klar så åkte jag ju naturligtvis hem osv.
Måndag morgon kikades det i tidningen lite slött, men en sak fångade mitt intresse, båtklubben som ligger parallellt med industriområdet hade haft fest, men fått avbryta, då man var säker på att det kom brandrök ifrån industriområdet som dränkt deras fest, röken var blå och stickande, luktade som bränd olja uttalade sej nån om.. Räddningstjänsten hade kontrollerat samtliga fastigheter senare men inget hittat.. Gissa vems röken var.. :wink:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Haha! Det var ju vanligt att spridarkoppen lossnade i dieselvärmarna, och då blir det en en skvätt diesel i botten som ska eldas ur vid första starten. Ryker som f.., alltså backar man ut ur verkstan innan man startar. Alltid lika kul när nån kommer springande och skriker att det brinner.
-Ja, det gör det faktiskt säger jag helt lugnt, lutar mig mot väggen och fortsätter titta på.

Misstag...

Vänt lamellen fel och fick riva ner lådan igen, man det var en 740 eller 940 så det är inte så farligt. Det värsta var att jag nästan lyckades göra det igen nästa gång jag bytte koppling...

Bytte lite ventiler efter kamkedjeras på en MB 310. Glömde dra bulten till remskivan så provkörningen blev kanska kort. Inte så roligt att ställa sig och byta ut helt nya men krokiga ventiler IGEN. :cry:

Servade en 340 och glömde fylla olja. Startade upp för varmkörning för kontroll av CO och EGR. Hörde lite oljud i motorn så jag hämtade chefen och sa: Lyssna på den här, det låter väl inte riktigt bra? Någon såg oljetryckslampan och då gick det upp en ljus, stäng aaaaav!
Den blev tyst med olja i och gick ett bra tag till. Skrotades pga rost, motorn gick fortfarande fint.

Bytte spindelled på en 740 och lutade spettet mot tvåpelarlyften. Det gled naturligtvis och satte en buckla i dörren. Vad gör man? Spindelled och arbete bjuder vi på, så får vi sätta upp en tid för lackering av dörren.
Äh, den där lilla bulan säger kunden, gratis spindelled är väl bra. Du kan få göra en buckla nästa gång med om bilen blir lagad gratis!
Det vill ju till att träffa rätt kund när man klantar sig... :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
Jo man har ju bytt några turbos på 940. fy skjutton vad det rycker när man testkör o all olja i avgassystemet bränsbort.
Användarvisningsbild
av alex960
haha jag och tre kompisar skulle byta motor i min ford för några år sen vi stog o meka i mitt garage vid parkeringen där jag bor efter några timmar av snö,kyla och lite regn och för många öl (4pers tre flak öl)var allt in kopplat tror ni bil fan starta,,,,knappast.två dagar senare när vi kolla igen upptäckte vi att vi glömt koppla sladden till vevaxelgivaren,efter det starta den igen,,,,två veckor senare rasa motorn igen :cry:

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]