Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av opA
llesrof skrev:Nja, du skall kanske inte resonera så :mrgreen: GPS:en är bra till mycket om den kan lite mer än att bara navigera. Många modeller har FM-sändare så att man kan ladda den med musik och spela upp det på bilstereon. Är man lagd åt det hållet att man gillar gamla ruiner, stenhögar och andra sevärdheter är det perfekt att sitta med till exempel Fornsök-databasen och kolla in vad som finns och lägga in kooridnaterna i GPS:en för att sedan ta med kaffekorgen och åka dit och se hur det ser ut. Jag sitter ofta och kollar saker på GPS:en hemma i soffan, men jag gillar att vara ute och upptäcka saker.
Hehe det förstås ;)

Men FM-sändare har jag redan genom cigg.uttag, bluetooth använder jag genom bt-headset och.. ruiner o.s.v är jag inte så intresserad av... än. ;)
Användarvisningsbild
av opA
Tack för alla tips.. men efter en tripp först på Mediamarkt och sedan till Elgiganten så gav dom mig på Elgig. 500kr rabatt på en TomTom XXL IQ Routes.. så det fick bli en sån..

Fanimej.. först skulle den kosta så lite så möjligt men så blev det ändå en för org.pris 2500 :P

Bild
Användarvisningsbild
av opA
Har nu suttit och funderat på vart man ska sätta GPS:en.. och det smidigaste är väl vid förardörren, A-stolpen.

Men ström, hur får jag det till GPS:en smidigast härifrån ? Strömkabeln som följde med når inte till cigg.uttaget i mitten.
Har för mig jag sett folk som dragit det på något sätt härifrån...

Någon som förstår vad jag menar ? :)
Användarvisningsbild
av opA
Ingen som vet ?

Har sett någon som skrivit om detta men inte hittat denna tråd...
Användarvisningsbild
av Racetwin2
opA skrev:Ingen som vet ?

Hej opA!

Såhär har jag och några andra gjort. Borde funka även i en V50. Vet inte om du har ett cigarettuttag bak men kanske går det att "ta ström" på samma sätt som i V70II och därmed kunna montera in ett extra cigarettuttag var du villi bilen och slippa lösa sladdar genom bilen?

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=50610
Användarvisningsbild
av opA
Emiljonsson7 skrev:
opA skrev:Ingen som vet ?

Hej opA!

Såhär har jag och några andra gjort. Borde funka även i en V50. Vet inte om du har ett cigarettuttag bak men kanske går det att "ta ström" på samma sätt som i V70II och därmed kunna montera in ett extra cigarettuttag var du villi bilen och slippa lösa sladdar genom bilen?

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=50610
Ska kika på detta.. tack :)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej apA.
Kommer inom kort att köpa en GPS och har funderat lite på en Tomtom. Är du nöjd med din? Verkar IQ Routes & Map share funka bra.
Användarvisningsbild
av opA
Tomas88 skrev:Hej apA.
Kommer inom kort att köpa en GPS och har funderat lite på en Tomtom. Är du nöjd med din? Verkar IQ Routes & Map share funka bra.
apA ? :shock: :|

;)

Nej men.. jag tar och kopierar in vad jag skrev för omdöme på prisjakt.se:
Köpte denna GPS igår som blir min första GPS och är imponerad över hur snygg den faktiskt är. Väldigt stilren och stor skärm !

Jag blev dock lite bitter när jag öppnade den och ingen 220V laddare följde med, trodde jag nästan var standard ? Dock fanns denna som tillbehör för 99kr.

Återkommer med ett betyg i veckan då jag använt den lite mer..

EDIT:
Har nu använt denna i några dagar och jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Var på en resa till tre destinationer och denna GPS hittade endast … Läs hela1 av dessa adresser. Hus på adress 2 som inte fanns byggdes under 2009, och hus på adress 3 som inte heller fanns byggdes under 2009 och varför inte denna fanns heller ja det kan jag inte svara på. Hade senaste kartan från TomTom. Ska tillägga att adress 2 ligger i centrala Göteborg på Hisingen i ett bostadsområde och adress 3 ligger i Mölndal.

Nästa problem var då kartan. När jag skulle få "30 dagar efter köp"-kartgarantin så fungerade inte den kartan som TomTom säger att min GPS ska ha så får kontakta deras support som säger att dom haft problem med kartorna till just denna GPS. Jaha, det kändes ju bra ? Fick en karta tillagd av supporten som jag hämtade ner men fortfarande fanns inte någon av adress 2 och 3 med

Det andra jag vill gnälla på är det medföljande fästet till rutan är totalt värdelös. Att få fast GPS:en i fästet är extremt krångligt, särskilt när fästet sitter fast på rutan. Den ska vinklas från två håll och pressas i samtidigt och när man bara har två händer så blir detta väldigt krångligt och varför detta händer att den hoppar ur är när du vinklar den åt något håll hoppar den hela tiden ut. Fruktansvärt irriterande.

Vill dock tillägga att GPS:en är väldigt snabb i menyer och planera rutter samt hitta GPS:er går väldigt fort. Ett tips är att hämta hem "GPSFix" flera gånger i veckan så hittar den GPS-satelliterna snabbare.

Kan i slutändan inte svara på om de verkligen var värt 2000kr.. kommer p.g.a allt krångel att bara ge den ett lågt betyg.
Detta skrev jag då för 20 dagar sedan... och det mesta håller jag fortfarande fast vid. Det enda som kanske blivit lite smidigare är fästet på rutan som jag lärt mig att använda. Från början var de ett helsike att klicka dit den.. men nu fungerar de relativt lätt.

Den är skitsnabb på att hitta GPS:er ( om du är utomhus ! ).
Den är skitsnabb på att planera rutter
Mjukvaran är även denna hur snabb som helst.. menyer kommer fram på direkten.
Kundtjänst svarar snabbt på dina frågor, på svenska förstås :)

IQ routes verkar stämma bra.. ankommer när den säger att jag ska ankomma. Hittar smidiga vägar.
Map share har jag inte testat mer än att trycka på "Kartkorrigering" när jag t.ex ser fel hastighet på en väg.. har dock inte "orkat" att gå in i menyen för kartkorrigering och ändrat hastigheten.. :P Men den hämtar andra människors kartkorrigeringar när jag pluggar in den i en dator.. så detta verkar fungera med.

Jag ger väl den idag en 8/10 i betyg... lutar nog mer åt en 9:a :)

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]

Hade varierande tomgång i min 99a 2,5t F&oum[…]

Hej! Ja deras universal damask var för kort […]