NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KingEdward
Hejsan,

Köpte min v50 av en handlare under senvåren. I "dealen" lyckades jag få med att dom skulle serva den för 12 000 mil, då den hade gått typ 11 800. Handlaren gick med på denna om jag i samma veva tecknade en förlängd begagnatgaranti i 6 månader (för 1000:-).

Servicen gick fort (typ 2,5 - 3 timmar) och gjordes på en verkstad som dom samarbetar med (ackrediterad för ett annat märke, men även hos AutoExperten Verkstad).

I efterhand har jag funnit olika brister på bilen (inte direkt kopplade till det här), men som har fått mig att fundera över själva servicen. Till att börja med har servicelampan börjat att lysa redan efter 300 mil (ok, den här verkstan kanske inte kan släcka den, men det får dom bekosta isf). Sedan tycker jag att det gick för fort (själva servicen). Utöver detta har jag sett såna fantasisummor för denna service (runt 14 000), att detta skulle motsvara typ 10-15% av vad jag gav för bilen. Jag bad även om serviceprotokollet, men det hade inte säljaren "till hands" vid tillfället. Jag har fått stämpel i serviceboken.

Vad tycker ni jag ska göra? Ska jag åka upp till Volvo och be dem kontrollera att servicen verkligen är utförd (och ta dessa kostnader) - för att sedan ev. kunna gå tillbaka till handlaren och påpeka detta?

Eftersom dom ville att jag skulle teckna garantin i samma veva, så känns det spontant som "fyll på lite olja i den här bilen så skeppar vi den sen"... :S

// M
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Servicen gick fort (typ 2,5 - 3 timmar) och gjordes på en verkstad som dom samarbetar med (ackrediterad för ett annat märke, men även hos AutoExperten Verkstad).
Jag är ingen expert på den bil du har men eftersom jag lämnat in för service ett antal gånger under min tid som taxiägare så tycker jag nog att bara den KORTA tiden dom "servade" talar för sig själv. Antagligen har man bara bytt olja eftersom det är ganska lätt att kolla.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Volvo verkstad låter väl logiskt för att ta reda på vad som egentligen skall göras på en 12000-milaservice.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av StringerBell
gnestakalle skrev: Antagligen har man bara bytt olja eftersom det är ganska lätt att kolla.
K
2,5-3 timmar för att byta olja?

Omöjligt att säga vad som gjorts baserat på tiden endast.
av KingEdward
Det tog typ 2,5 timme ifrån att bilhandlaren ringde och sa att "vi kommer inte hinna att leverera din bil idag då verkstaden inte hunnit börja med den", till att han ringde och sa att "bilen är klar".

Under denna tid ska dom alltså ha gjort en komplett 12 000 mila service för min v50 1.8 (bensin).
av perhall
Svår fråga det där. Å ena sidan vill de ju att man ska tro att det tar lång tid, eftersom det är dyrt. Å andra sidan är det bra service om man slipper vänta så länge. De kanske är två som jobbar samtidigt på bilen:) Ett riktmärke är nog att de tar minst 1000 kr/timma vid vanlig service på en Volvo-verkstad, mao 3 timmar + olja och lite filter så är det 4-5 000 kronor./PH
Användarvisningsbild
av CarMan
om du har 1,8 liters diesel motorn så är servicen ruskigt dyr & väldigt viktig.
Jag tror inte dom gjort rätt service.
på den servicen ska aditivet fyllas på, någor som man sen måste tala om för bilen at man gjort o det görs med VIDA.
sen SKA partickel filtret bytas o det är här det kostar stora pengar.
byts inte deta riskerar du att bilen regenererar för ofta o flödar motor oljan med diesel, vilket resulterar i motor ras inom snar framtid & kan även få bilen att gasa av sig själv då bilen drar i sig olja.

du ska absolut ta kontakt med säljaren omgående (hoppas du har på papper att du ska få en 12 000 mila serivs gjord)
Verkstan som utfört arbetet ska kunna ta fram en kopia på arbetsorden där kan du se vilka delar som är uppsata.

tyver väldigt vanligt att cke märkesverkstäer inte gör rätt servicar (ofta är det inte medvetet fusk, bara det at man inte har kunskap om de bilar man försöker serva/laga)
av perhall
1,8 är inte en diesel och den mår heller inte lika dåligt av att servas "fel". Håller med om att småverkstäder ofta gör fel saker. T ex byter tändstift för ofta, häller i fel olja, inte kan checka och uppdatera mjukvara etc. Men de är också flexibla, billiga och bra på att klura ut bra lösningar på diverse udda problem.

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]