- ons 30 jun 2010, 14:28
#423123
Hejsan,
Köpte min v50 av en handlare under senvåren. I "dealen" lyckades jag få med att dom skulle serva den för 12 000 mil, då den hade gått typ 11 800. Handlaren gick med på denna om jag i samma veva tecknade en förlängd begagnatgaranti i 6 månader (för 1000:-).
Servicen gick fort (typ 2,5 - 3 timmar) och gjordes på en verkstad som dom samarbetar med (ackrediterad för ett annat märke, men även hos AutoExperten Verkstad).
I efterhand har jag funnit olika brister på bilen (inte direkt kopplade till det här), men som har fått mig att fundera över själva servicen. Till att börja med har servicelampan börjat att lysa redan efter 300 mil (ok, den här verkstan kanske inte kan släcka den, men det får dom bekosta isf). Sedan tycker jag att det gick för fort (själva servicen). Utöver detta har jag sett såna fantasisummor för denna service (runt 14 000), att detta skulle motsvara typ 10-15% av vad jag gav för bilen. Jag bad även om serviceprotokollet, men det hade inte säljaren "till hands" vid tillfället. Jag har fått stämpel i serviceboken.
Vad tycker ni jag ska göra? Ska jag åka upp till Volvo och be dem kontrollera att servicen verkligen är utförd (och ta dessa kostnader) - för att sedan ev. kunna gå tillbaka till handlaren och påpeka detta?
Eftersom dom ville att jag skulle teckna garantin i samma veva, så känns det spontant som "fyll på lite olja i den här bilen så skeppar vi den sen"... :S
// M
Köpte min v50 av en handlare under senvåren. I "dealen" lyckades jag få med att dom skulle serva den för 12 000 mil, då den hade gått typ 11 800. Handlaren gick med på denna om jag i samma veva tecknade en förlängd begagnatgaranti i 6 månader (för 1000:-).
Servicen gick fort (typ 2,5 - 3 timmar) och gjordes på en verkstad som dom samarbetar med (ackrediterad för ett annat märke, men även hos AutoExperten Verkstad).
I efterhand har jag funnit olika brister på bilen (inte direkt kopplade till det här), men som har fått mig att fundera över själva servicen. Till att börja med har servicelampan börjat att lysa redan efter 300 mil (ok, den här verkstan kanske inte kan släcka den, men det får dom bekosta isf). Sedan tycker jag att det gick för fort (själva servicen). Utöver detta har jag sett såna fantasisummor för denna service (runt 14 000), att detta skulle motsvara typ 10-15% av vad jag gav för bilen. Jag bad även om serviceprotokollet, men det hade inte säljaren "till hands" vid tillfället. Jag har fått stämpel i serviceboken.
Vad tycker ni jag ska göra? Ska jag åka upp till Volvo och be dem kontrollera att servicen verkligen är utförd (och ta dessa kostnader) - för att sedan ev. kunna gå tillbaka till handlaren och påpeka detta?
Eftersom dom ville att jag skulle teckna garantin i samma veva, så känns det spontant som "fyll på lite olja i den här bilen så skeppar vi den sen"... :S
// M