NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kalleskaviar1
Hej!
Har en V50 T5 som jag haft i många år som alltid tagit lite olja (allt är relativt..)
Men vi snackar 3-5dl på 500 mil.

Haft den de senaste 7000mil och alltid servat vid ca 1000~ mil då jag kör framförallt kortare sträckor. Och alltid använt 5W30.

Läcker inte, oljan blandar inte sig med kylarvätskan, vevhus är inte tätt och turbon är ok enligt min kunskap.

Så nu till min fråga, kan det vara lönt att införskaffa något tjockare olja eller det är bara en myt? Tänker att motorn är lite halv sliten, 37xxx mil.
5w40 tänkte jag, men då hittade jag inte olja med rätt kvalificering.
Någon tipsade mig om någon Liqui Moly vätska man skulle slå i också?

Förstår att det inte finns någon mirakel olja men kanske kan kapa ner lite på oljeförbrukningen.

Tack på förhand.
av KalleJ
Spelar väldigt liten roll vilket märke det står på dunken.
A3/B4 är vad du vill ha, klassningen kan du skita i: Biltema funkar, Lidl funkar.
Har kört med 40 oljor sen motorn hade 14-15.000 mil, du tappar några ml i förbrukning.

Ska du köpa på nätet så är dessa prisvärda exempel. A3/B4 och Porsche A40 är så bra det kan bli utan att börja tro på mumbojumo.
https://weboil.se/shop/177-shell-motoro ... --5-liter/
https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... Viskositet

Sen har du billiga 20L dunkar från Aeromotors.
https://aeromotors.se/kategori/117088-m ... 5B%5D=9045
av Lövet
KalleJ skrev:A3/B4 är vad du vill ha, klassningen kan du skita i: Biltema funkar, Lidl funkar.
Smyger in en fråga, hoppas du har svar ;) Jag har en xc70 -05 som kräver a5/b5 0w30. Den verkar förbruka lite olja så jag fick fylla på men jag hade bara hemma Castrol Edge 0w30 acea c3 som jag använder till min BMW 330 så jag hällde i den. Vad kan egentligen hända? Vad är skillnaden på de två olika klassningarna? Spontant skulle jag vilja köra Volvon på lite tjockare olja också men det verkar inte finnas 5w40 med a5 klassning?
av KalleJ
Först o främst den kräver inte a5/b5, det är bara den rekommenderade specifikation från Volvo. Meningslöst att följa efter garantin egentligen.
A3/B4 är närmaste liknande tekniska specifikationen till A5/B5 med högre HTHS (viskositet). A5/B5 är begränsad till mellan 2.9 till 3.5HTHS (tunn 30 olja). A3/B4 går från 3.5HTHS till runt 4.0.
Dvs tjock 30 olja och 40+ oljor.

En C3 olja har lägre SAPS, är över 3.5+ HTHS (tjock 30) Snällare mot katten, och bygger på en annan formulering med lägre ZDDP (anti-wear) fan det nu blir på svenska vet jag inte.
Jag hade gått över helt till C3 olja i Volvon med istället, så slipper du ha två oljor på hyllan.
Att blanda olika typer av formuleringar i motorn är inte jättebra egentligen. Tillsatserna kan krocka eller slå ut varandra, vilket skulle kunna ge högre slitage (vid kallstart exempelvis).

C3 finns i 0W/5W40 också och bör finnas med i BMWns manual om du bryr dig om att följa den.

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]