NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er! Jo det är så att förra året i Juni blev jag en ägare till en C30 T5, fantastisk bil! Tills föra månaden. Efter ca 1 Tim körning går ABS lampan och Antispinn lampan igång, varv och hastighetsmätare funkar inte, motoreffekt nedsatt. Annars funkar allt annat, var på Skobes idag och de felkoder som vi kunde få är:

BCM-0100 kommunikationsproblem med ECU
BCM-0115 kommunikationproblem mellan styrenheter
BCM-0148 felaktig konfigurations id
CEM-DF17 CAN-L höghastighetsnät felaktig signal
CEM-E000 kommunikation med styrenhet, felaktig signal
SWM-0A11 kommunikation mellan styrenheter, signal saknas

Som ni ser så är det en del och de vet inte vad felets ”område” ligger, dvs de vet inte var de ska börja leta. Och en dag felsökning av systemet och kablar ligger på 5000. Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra längre, kan bli väldigt dyrt. Långt över bilens värde säger Skobes. All hjälp sökes! Kan jag felsöka något? Hur blir jag av med bilen utan att skrota den? Ska jag skrota den?
Enligt mig så tyder alla felkoder på ett communikationsfel i canbus. I bästa fall lite fukt eller ärg. Tror inte det är så svårt att hitta.
Får du igång bilen så ställ den på tomgång.
Sätt en person att kontrollera instrumentering. Ryck, dra, peta på alla kablar säkringsboxar inuti bilen samt motorrum och bagage.
Spruta elektonikrengörning i alla kontakter på boxar du hittar Särskilt om du hittar kontakter med två tunna tvinnade kablar i, Detta är kommunikationskablarna.

Hittar du inget försök att ställa bilen i något varmgarage eller i sämsta fall lämna den på tomgång med full värme några timmar.

OBS! Stoppa inte fingrar eller slipsen i fläkten eller roterande remmar!

Lycka till
Nästa elbil från Volvo?

Vad tycker ni om det spekulerade priset på […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]