NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pavan
Hej. Har märkt att min V50, -04- har börjat att låta mer och mer. Detta uppkom ganska plötsligt och sen har det blivit värre ju mer tiden gått, nu har det varit så ett par månader. Det är främst från cirka 70 km/h och uppåt som det låter mer än vad det gjort tidigare. På motorvägen låter det så högt att man knappt kan ha en konversation. Och givetvis ju högre hastighet desto högre ljud. Detta är alltså ett onormalt högt ljud som den inte haft tidigare. Jag har inte märkt att bilen skulle prestera sämre eller nåt annat onormalt.
Har ingen aning om var det kommer ifrån och vad som orsakar det, men känns ju som att det är motorn? Dock är jag ingen expert på bilar överhuvudtaget.

Någon som har några tips vad som kan orsaka detta plötsliga högre ljud?

Passar även på att fråga om halv ljuset som hela tiden går sönder med ett par veckors mellanrum trots att jag byter lampa, står helt plötsligt "Lampfel" i displayen och så har lampan pajat. Vad är det vanligaste problemet i sådana situationer? Kortslutning eller vad?

Tacksam för svar.

Mvh.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Nu är det så klart svårt att säga exakt på ett forum men kan sätta grannens katt på att det är ett hjullager som behöver bytas när det låter så.
av Malmstroem
När lampor börjar gå sönder i tid och otid brukar det vara en av två anledningar (eller en kombination):
1. Skitlampor (oftast billigt skräp, men ibland håller inte de lampor som ska ge mycket ljus speciellt länge.)
2. För hög spänning. Det brukar bero på att laddreläet inte fungerar som det ska utan ger för hög spänning.

Köp kvalitets "long-life" lampor och mät spänningen. (Om du vill ha mer ljus, köp då "extra mycket ljus" modellerna, men acceptera att de inte håller så länge). :wink:
av dieselputte
Finns lite videos på YT typ denna
, vilket yxskaft som har radion på samtidigt... finns fler videos där du kan jämföra ditt oljud, har bara kollat denna

Lampor flyger pga hög laddningsspänning från generator,vanligt fel som ofta knäcker batteriet till slut. Laddningsregulatorn går att byta.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]