- mån 17 feb 2014, 16:16
#837333
Gäller min brors s40N t5. 16000mil. Köpte bilen i början av vintern och 201306** byttes kopplingen av en firma i skåne av tidigare ägaren. (14000kr)
Igår när brorsan åkte hem från jobbet så gick det inte få i 6an när han körde i runt 100kmh.
Sen började det låta och rassla när han försökte växla och vissa växlar gick inte i. Så han höll sig på en växel och kom hem.
Idag gick jag ut och provade. När bilen står på tomgång så rasslar det från lådan. Och trycker man ner kopplingen minskar det. Jag provade gå igenom alla växlar och alla gick att få i men när den står på tomgång så är det nästan så bilen försöker tugga framåt.
Lossade oljepluggen till lådan och i oljan så kändes det spånigt.
Om man är händig och har lyckas byta motor i en saab och växellåda i en annan saab.
Klarar man få ner lådan själv då? Måste något speciellt verktyg behövas?
Igår när brorsan åkte hem från jobbet så gick det inte få i 6an när han körde i runt 100kmh.
Sen började det låta och rassla när han försökte växla och vissa växlar gick inte i. Så han höll sig på en växel och kom hem.
Idag gick jag ut och provade. När bilen står på tomgång så rasslar det från lådan. Och trycker man ner kopplingen minskar det. Jag provade gå igenom alla växlar och alla gick att få i men när den står på tomgång så är det nästan så bilen försöker tugga framåt.
Lossade oljepluggen till lådan och i oljan så kändes det spånigt.
Om man är händig och har lyckas byta motor i en saab och växellåda i en annan saab.
Klarar man få ner lådan själv då? Måste något speciellt verktyg behövas?
Senast redigerad av 1 Jonas_latt, redigerad totalt 0 gånger.