- tis 05 okt 2010, 13:08
#452001
KarlHelmer skrev:Har fått upp ögonen för volvo v50 1.6D och bubblar av frågor.Det behöver definitivt inte bytas !! Går alldeles utmärkt att demontera partikefiltret och spola det med högtryck baklänges. Efter en sådan behandling, som tar ett par minuter, är partikelfiltret som nytt igen. Detta otyg som spridits sig att alltid byta delar som går att fixa, är typiskt dessa stora märkesverkstäder. Där finns ju sällan några riktiga mekaniker, bara reservdelsbytare. Då blir det dyrt, mycket dyrt. Bilar kan inte repareras/servas med datorer. Man kommer även fortsättningsvis behöva skita ner sig och använda verktyg. Det tycks inte dessa mastodontverkstäder vilja kännas vid. Motorn i V50 1,6D är en PSA-motor och sitter i många bilar, främst Citroen C4 med flera. Om jag skulle lämna in bilen till min gamla Citroen-mek skulle han garanterat aldrig komma på tanken att byta partikefiltret. Han skulle rengjort detsamma, tagit hand om sotet på ett bra sätt och fyllt på eolys-vätska, som han köpt via nätet till 1/10-del av vad märkesverksäderna begär för att fylla på en skvätt av denna vätska.
Hur vet man att partikelfiltret behöver bytas?
Vad påverkar livslängden på partikelfiltret?