NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gourmand
KarlHelmer skrev:Har fått upp ögonen för volvo v50 1.6D och bubblar av frågor.

Hur vet man att partikelfiltret behöver bytas?

Vad påverkar livslängden på partikelfiltret?
Det behöver definitivt inte bytas !! Går alldeles utmärkt att demontera partikefiltret och spola det med högtryck baklänges. Efter en sådan behandling, som tar ett par minuter, är partikelfiltret som nytt igen. Detta otyg som spridits sig att alltid byta delar som går att fixa, är typiskt dessa stora märkesverkstäder. Där finns ju sällan några riktiga mekaniker, bara reservdelsbytare. Då blir det dyrt, mycket dyrt. Bilar kan inte repareras/servas med datorer. Man kommer även fortsättningsvis behöva skita ner sig och använda verktyg. Det tycks inte dessa mastodontverkstäder vilja kännas vid. Motorn i V50 1,6D är en PSA-motor och sitter i många bilar, främst Citroen C4 med flera. Om jag skulle lämna in bilen till min gamla Citroen-mek skulle han garanterat aldrig komma på tanken att byta partikefiltret. Han skulle rengjort detsamma, tagit hand om sotet på ett bra sätt och fyllt på eolys-vätska, som han köpt via nätet till 1/10-del av vad märkesverksäderna begär för att fylla på en skvätt av denna vätska.
av KarlHelmer
Gourmand skrev:
KarlHelmer skrev:Har fått upp ögonen för volvo v50 1.6D och bubblar av frågor.

Hur vet man att partikelfiltret behöver bytas?

Vad påverkar livslängden på partikelfiltret?
Det behöver definitivt inte bytas !! Går alldeles utmärkt att demontera partikefiltret och spola det med högtryck baklänges. Efter en sådan behandling, som tar ett par minuter, är partikelfiltret som nytt igen. Detta otyg som spridits sig att alltid byta delar som går att fixa, är typiskt dessa stora märkesverkstäder. Där finns ju sällan några riktiga mekaniker, bara reservdelsbytare. Då blir det dyrt, mycket dyrt. Bilar kan inte repareras/servas med datorer. Man kommer även fortsättningsvis behöva skita ner sig och använda verktyg. Det tycks inte dessa mastodontverkstäder vilja kännas vid. Motorn i V50 1,6D är en PSA-motor och sitter i många bilar, främst Citroen C4 med flera. Om jag skulle lämna in bilen till min gamla Citroen-mek skulle han garanterat aldrig komma på tanken att byta partikefiltret. Han skulle rengjort detsamma, tagit hand om sotet på ett bra sätt och fyllt på eolys-vätska, som han köpt via nätet till 1/10-del av vad märkesverksäderna begär för att fylla på en skvätt av denna vätska.

Nån som kan bekräfta det som står skrivet ovanför? Vore ju riktigt bra om det stämmer
Användarvisningsbild
av StringerBell
KarlHelmer skrev: Nån som kan bekräfta det som står skrivet ovanför? Vore ju riktigt bra om det stämmer
Gourmand verkar veta vad han pratar om i det här fallet. Knappast någon risk att försöka. Vad kan gå sönder?
av Vanhaniemi
DRIVe MY10:
Jag ringde nordiska bil, volvoåterförsäljare luleå, dom ville ha cirkus 3000 kr för 2000mila servicen, d.v.s. olja, filter och kupefilter.
Då ringde jag Roger Niemi bil AB, en man som jobbat på volvo som mekaniker men valde att öppna eget. Enligt rykte ska dom vara kunniga och ha bra priser och är givetvis volvo auktoriserad.
Från Roger Niemi bil AB fick jag ett pris på 1300 kr exkl kupefilter och 1700 inkl filter.
Ang service 2.0 så arbetade dom på att kunna få möjlighet att uppgradera till senaste programvaran (mot en kostnad).

Jag ska alltså betala 1300 kr för att kunna få 6 års assistans och senaste programvaran.
Jag ser ingen fördel att förlänga åren med volvo assistans efter att garantitiden har gått ut, 1500 i självrisk för bärgning tjänar jag nästan in på varje service.

tyvärr kan det se sämre ut i serviceboken med Roger niemi bil ist för nordiska bil och därmed sänka andrahandsvärdet.
av Kluster
Nu har jag bokat 4000-mila service på Rolf Ericson Bil här i Falun och det kommer kosta ca 2500 kr inkl byte av kupéfilter/multifilter & uppgradering av mjukvaran.
Användarvisningsbild
av StringerBell
En "anpassad service", olja+oljefilter+"slitagekontroll" - 2300:- hos BraBil/Stigs Center/Göteborg. Skillnaden mot basservice är att byte av kupéfilter inte ingår. Klart man kunde gjort det billigare, men man vill ju ha en stämpel från en märkesverkstad på en så här relativt ny bil.

Det skulle egentligen vara en 9000-mila service (Bas-service), men bilen har gått c. 7200 och servicelampan lyser på årsintervallen. Man erbjuder "anpassad service" när bilen inte passerat halva intervallet 6000-9000.
Användarvisningsbild
av gooose
s80 skrev:Med tanke på att verkstädernas personal tjänar bra så går det tyvärr ut över oss kunder, eftersom ngn skall betala deras höga löner.....

byta olja+filter max 1800kr bytt å klart....men resterande 2000kr på det ordinarie priset vad gör dom då må tro??

Kontroll av bromsar,framvagn,bakvagn etc lär ju inte ta så mkt tid och för det lägger dom på 1500-2000kr
Man byter kupefilter samtidigt och bara filtret kostar 687:- ( om jag minns rätt)
Sedan skall du slingra dig in under ratten och byta filtret

Bara kupefilter bytet borde kosta 2000:- så ont i kroppen man får av att byta detta :lol:

Försvarar inte några priser Endast upplysa om saker som påverkar priset radikalt

//Gooose
av jumu01
6200 kr för 6000 mila servicen känns inte alls roligt men det måste ju göras! :(
av johan086
Att servicen är dyr till V50 är väl egentligen ingen nyhet? Utan att kritisera någon enskild användare nu, kollar ni upp servicekostnader innan ni köper bil?

Jag försvarar absolut INTE att Volvo tar osjäligt mycket betalt för samma jobb som någon mindre verkstad fixar för halva priset, jag är mest förvånad om folk blir helt överraskade över priserna.

För min del valde jag i alla fall serviceavtal till min nya V50, 225 kr/månad i 36 månader baserat på 2000 mils körning per år. Detta blir totalt 8100 kr för tre stycken servicar. (Inklusive den svettiga 6000 mila-servicen.) Enligt en inside-källa betalar Volvo ersättning till sina verstäder (Bilia i detta fallet) för att dom skall kunna erbjuda sina kunder serviceavtal till detta "billiga" pris. Antar att dom vill säkra kunder från småverkstäderna. Å andra sidan kan ju detta verka lite underligt, hur många servar sin sprillans nya bil någon annanstans än på märkesverkstad?
Användarvisningsbild
av chrissofsweden
3500:- för en basservice hos Mekonomen (10300mil) och då ingick oljefilter, kupéfilter och luftfilter samt en rundkoll på bilen. Löjligt..

Jag kommer nog köpa delarna själv och lämna iväg till den lokala verkstaden. Så får han fixa servicen framöver.

/C
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 13
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]