NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kluster
larhol skrev:Hej igen,
Det blev mellangrått läder. Lackförseglingen utfördes av Volvo/Toughguard för att alla garantier skulle uppfyllas.
Nu hade Volvo i Karlshamn ett bra erbjudande prismässigt. Efter att ha läst instruktionsboken (RTFM= Read The Fucking Manual), kan jag konstatera att det råder en del begreppsförvirringar. Tillskottsvärmare eller
Motorförvärmare ? Varselljus DRL lagligt eller inte ? Armstöd bak eller inte ?? mm.
Bluetooth fungerar väldigt bra ihop med de tre telefonerna vi använder.
MVH
Lars
Tillskottsvärmare (aka dieselvärmare) går ju till per automatik när det behövs. Det finns även en timer för detta, dock tillbehör. Eftersom en dieselmotor alstrar väldigt lite värme jmf med en bensinare så behövs en sådan.
Motorvärmare är precis som i en vanlig bensinare, du pluggar i elkontakten i bil och vägguttag.

Vad jag vet så är originalmonterat DRL är lagligt (tror även det gäller i eftermonterat skick, kan ha betydelse vilken årsmodell också som spelar in). Dock är jag osäker om man får ha både halvljus+DRL på samtidigt, någon annan vet kanske, eftesom halvljus+klassiskt dimljus är förbjudet.
Har själv DRL på min och det fungerar klockrent, behöver inte tänka på att switcha om ljusvredet utan det där sköter den helt själv vid skymning. Du spar ju både xenonljus och baklampor.
Men o andra sidan, man ju själv ansvarig att ljuset är rätt vid rådande väderförhållanden eller tidpunkt på dygnet.
av hanss
Fråga: Slår inte bilen på baklyktorna automatiskt när det är dimma? Tänker på bilar med DRL såklart.. Hållit på å krockat flertalet gånger i tjock dimma då framförvarande bil inte haft andra lyktor än just DRL tända.. Helt galet.
av Kluster
hanss Vad jag har märkt nu på morgonen det har legat runt +5 och hela bilen varit våt av fukt/imma så har nog även strålkastarna varit det, även fast det varit ljust och då har halvljuset gått igång.

Som sagt, även om man kör med DRL så är det ju bilförarens ansvar att switcha om så att halvljus och baklampor tänds.

EDIT: Vet att det finns en eller flera trådar om just detta med DRL här på JagRullar....
av emma76
Idag hämtar jag ut den nya bilen! Herregud ska man börja lacka den det första man gör? Det känns som om det är mycket jag kommer behöva sätta mig in i...hm jag som bara ville rulla... :lol:

Vad är bluetooth bra för igentligen?

Tack! :P
av Kluster
Grattis emma76! 8)
Du kan väl ut och köra lite först, haha!

Med Bluetooth kan du både streama musik från din musikenhet t ex iPhone till stereon så det hörs i högtalarna istället. Likaså gäller för när telefondelen, du kan både svara och ringa samtal via knapparna på ratten dvs handsfree.
Är blåtanden aktiverad på telefonen, efter att ha "pairat" ihop bilen och din mobil så räcker det med att du sätter dig nästa gång i bilen, med mobilen påslagen såklart, och sen när tändningen går igång så hittar dom varandra. Smidigt, ja!
av emma76
Kluster skrev:Grattis emma76! 8)
Du kan väl ut och köra lite först, haha!

Med Bluetooth kan du både streama musik från din musikenhet t ex iPhone till stereon så det hörs i högtalarna istället. Likaså gäller för när telefondelen, du kan både svara och ringa samtal via knapparna på ratten dvs handsfree.
Är blåtanden aktiverad på telefonen, efter att ha "pairat" ihop bilen och din mobil så räcker det med att du sätter dig nästa gång i bilen, med mobilen påslagen såklart, och sen när tändningen går igång så hittar dom varandra. Smidigt, ja!
Tack :D ! Okej jag behöver alltså inte koppla in Iphone i usb-uttaget? (som ska sitta i mitten av bilen, på armstödet)utan telefonen "hittar" utan sladd och det är själva bluetooth funktinonen?? Vad bra att jag hittat denna fanatiker sida :mrgreen: Hur "pairar" jag ihop bilen och telefonen då?

Tusen tack!!!
av Kluster
Förutsatt att knappen "Phone" på radion är aktiverad och blåtanden på din iPhone är aktiverad så börjar radion söka efter din telefon. Allt som händer kommer stå i displayen på radion :)
Första gången måste du dock "paira" ihop mobil och bil genom att ange 1234 som kod i din iPhone. Även detta står i bilens radiodisplay :)

Lycka till!
av emma76
Kluster skrev:Förutsatt att knappen "Phone" på radion är aktiverad och blåtanden på din iPhone är aktiverad så börjar radion söka efter din telefon. Allt som händer kommer stå i displayen på radion :)
Första gången måste du dock "paira" ihop mobil och bil genom att ange 1234 som kod i din iPhone. Även detta står i bilens radiodisplay :)

Lycka till!
Tack! Det låter ju pedagogiskt och bra! :mrgreen:
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 47
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]