NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Om din bil saknar isofix så finns risken att den också saknar nyckelavstängningsbar airbag. Då får du förstås absolut inte montera nån barnstol där om du inte åker till Volvo och avaktiverar airbagen. Då måste man också byta bälte fram vilket gör det till en ganska kostsam operation, runt 5000kr.
av Petzzon

En dieselbil har också ett högre andrahandsvärde jämfört med etanolbilar.
Skulle snarare säga att en dieselbil alltid är värd mer än en bensin/etanolbil, men den har en STÖRRE värdeminskning i kronor räknat.

Även om många inte verkar inse det, betalar någon dieselbilens högre inköpspris under bilens livslängd.

Så därför måste kan man inte bortse från den.

Grattis! Tror 1,8F var rätt köp i ditt fall.
av coupas
andreas_lofgren skrev:Om din bil saknar isofix så finns risken att den också saknar nyckelavstängningsbar airbag. Då får du förstås absolut inte montera nån barnstol där om du inte åker till Volvo och avaktiverar airbagen. Då måste man också byta bälte fram vilket gör det till en ganska kostsam operation, runt 5000kr.

Jag har nyckelavstängd airbag-- men jag ser inga isofix tyvärr.

Men kan man sätta en bakvänd barnstol där framme ändå?

På förhand tack!
Användarvisningsbild
av Knight8806
...men den har en STÖRRE värdeminskning i kronor räknat.

Även om många inte verkar inse det, betalar någon dieselbilens högre inköpspris under bilens livslängd.

Så därför måste kan man inte bortse från den...
Vet inte om jag förstår riktigt vad du menar? Säger du att dieselbilar både har ett högre andrahandsvärde och en större värdeminskning? Om din teori stämmer är alla taxibolag från vettet när de köper in dieselbilar (nu bortser vi från gas- och hybridbilar). Värdeminskning är inte skrivet i sten, utan den har att göra med körvana, antal körda mil, skötsel/underhåll/service etc. Därefter sätts priset med hänsyn till efterfrågan på marknaden (marknadspris). Kort sagt, alla bilar kan ha en hög eller låg värdeminskning och det är många andra faktorer som spelar in innan det kan härledas till motortyp.
av Petzzon
Jag menar det jag skrev, men skall försöka förtydliga lite.

Dieselbilen lär väl alltid ha ett högre pris som begagnad utom möjligen i slutet av sitt liv innan skrotning.
Vad jag menar är att någon betalar ju dieselbilen högre inköpspris under resans gång, alltså en HÖGRE värdeminskning.
Har i mitt påstående aldrig pratat om värdeminskningen utslaget på antal mil den varierar ju alltid oberoende av bränsletyp.
För taxi är det ganska enkelt att räkna hem, många mil att slå ut detta på.
Men för privatpersoner som kör 1000-2000 mil är det oftast mycket tveksamt att lägga upp till 50,000:- mer för motorn för att åka diesel som det är på flera Volvo.

jag skrev ju inte att ALLA som köper diesel är förlorare.....

Vem skall köpa alla våra begagnade dieselbilar i framtiden, ju äldre bilen blir desto mindre mil rullar den, och då blir ju dieselbilen mindre intressant och därmed mindre dyr i förhållande till motsvarande bensin modell.
Användarvisningsbild
av Knight8806
Vad jag menar är att någon betalar ju dieselbilen högre inköpspris under resans gång, alltså en HÖGRE värdeminskning.
Du köper ju en dyrare bil! En bil vars värdeminskning är i förhållande till priset. Värdeminskningen blir ju inte högre för det?
Alltså, du betalar ett högre pris eftersom tillverkningskostnaden för dieselmotorer är högre (även efterfrågan spelar roll, men det beror på från
marknad till marknad). Kostnaden för partikelfilter, inbyggd extravärmare och de höga krav som ställs på motormaterial, som insprutningsteknik och avgasrening, gör priset högre.
Men för privatpersoner som kör 1000-2000 mil är det oftast mycket tveksamt att lägga upp till 50,000:- mer för motorn för att åka diesel som det är på flera Volvo.
Om du vill ta den diskussionen kan du lika gärna förklara varför vissa köper extremt dyra lyx- eller sportbilar när allt på fyra hjul ändå tar dig från A till B. Ja, om du kör lite om året blir det svårt att tjäna in på merkostnaden och med det höga dieselpriset blir det än mer svårare, det är ju ingen nyhet precis. Vissa köper faktiskt ibland med hjärtat och vad som känns bättre i form av upplevelse.
av Lövet
coupas skrev:
andreas_lofgren skrev:Om din bil saknar isofix så finns risken att den också saknar nyckelavstängningsbar airbag. Då får du förstås absolut inte montera nån barnstol där om du inte åker till Volvo och avaktiverar airbagen. Då måste man också byta bälte fram vilket gör det till en ganska kostsam operation, runt 5000kr.
Jag har nyckelavstängd airbag-- men jag ser inga isofix tyvärr.

Men kan man sätta en bakvänd barnstol där framme ändå?
Mycket märkligt, det trodde jag faktiskt såldes i paket. Om du har nyckelavstängningen så borde det gå att eftermontera. Isofix är bara 2st metallbyglar, inget avancerat alls.
av Petzzon
Knight8806 skrev:
Du köper ju en dyrare bil! En bil vars värdeminskning är i förhållande till priset. Värdeminskningen blir ju inte högre för det?
Alltså, du betalar ett högre pris eftersom tillverkningskostnaden för dieselmotorer är högre (även efterfrågan spelar roll, men det beror på från
marknad till marknad). Kostnaden för partikelfilter, inbyggd extravärmare och de höga krav som ställs på motormaterial, som insprutningsteknik och avgasrening, gör priset högre.
Om du vill ta den diskussionen kan du lika gärna förklara varför vissa köper extremt dyra lyx- eller sportbilar när allt på fyra hjul ändå tar dig från A till B. Ja, om du kör lite om året blir det svårt att tjäna in på merkostnaden och med det höga dieselpriset blir det än mer svårare, det är ju ingen nyhet precis. Vissa köper faktiskt ibland med hjärtat och vad som känns bättre i form av upplevelse.
Om vi håller oss till det vi började diskutera och det trådskaparen mest syftade på nämligen EKONOMI så underlättar det
Att det finns roligare bilar som kostar med vet jag mycket väl.

Som exempel kan ju nämnas att den som köpte en ny 855 TDI 1996 betalade ca 70-80,000 extra för att få åka diesel, idag skiljer det i bästa fall 10,000:-
En VÄRDEMINSKNING på 60-70.000 mer för diesel bilen!! Förhoppningsvis har ägaren/ägarna kört in detta på minskad förbrukning men det jag vill säga är att det inte är självklart!

Värdeminskning är den summa som något minskar i värde under en viss bestämd tid. Kan vara 1 dag, 1år, 100 år upp till dig att bestämma.
Inte att förglömma vad gäller bilar är att du har två typer av värdeminskning. En fast och en milbunden. Oavsett om du använder din bil eller ej, minskar den ju i värde.

Jag personligen kan lägga mycket pengar på nått som är skoj, men skulle aldrig i livet om jag betala själv privat välja en D5 före en T6. (v60 i familjens fall)
I tjänsten åker jag D5 ett givet val av min arbetsgivare då den rullar över 6000 mil per år.

Nu bryr jag mig inte om att skriva mer om detta... tror dom flesta fattar vad jag menar.
Användarvisningsbild
av Rydell
Du kan ha bakvänd stol i framsättet förutsatt att du stänger av airbagen. Har på min som du nyckelavstängning till airbagen men ej isofix dock så är det isofix förberett så att man kan skruva dit metalbyglarna. Själv har jag en Acta graco med bas och det funkar ypperligt. :)
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?