Knight8806 skrev:Vad jag menar är att någon betalar ju dieselbilen högre inköpspris under resans gång, alltså en HÖGRE värdeminskning.
Du köper ju en dyrare bil! En bil vars värdeminskning är i förhållande till priset. Värdeminskningen blir ju inte högre för det?
Alltså, du betalar ett högre pris eftersom tillverkningskostnaden för dieselmotorer är högre (även efterfrågan spelar roll, men det beror på från
marknad till marknad). Kostnaden för partikelfilter, inbyggd extravärmare och de höga krav som ställs på motormaterial, som insprutningsteknik och avgasrening, gör priset högre.
Men för privatpersoner som kör 1000-2000 mil är det oftast mycket tveksamt att lägga upp till 50,000:- mer för motorn för att åka diesel som det är på flera Volvo.
Om du vill ta den diskussionen kan du lika gärna förklara varför vissa köper extremt dyra lyx- eller sportbilar när allt på fyra hjul ändå tar dig från A till B. Ja, om du kör lite om året blir det svårt att tjäna in på merkostnaden och med det höga dieselpriset blir det än mer svårare, det är ju ingen nyhet precis. Vissa köper faktiskt ibland med hjärtat och vad som känns bättre i form av upplevelse.
Om vi håller oss till det vi började diskutera och det trådskaparen mest syftade på nämligen EKONOMI så underlättar det
Att det finns roligare bilar som kostar med vet jag mycket väl.
Som exempel kan ju nämnas att den som köpte en ny 855 TDI 1996 betalade ca 70-80,000 extra för att få åka diesel, idag skiljer det i bästa fall 10,000:-
En VÄRDEMINSKNING på 60-70.000 mer för diesel bilen!! Förhoppningsvis har ägaren/ägarna kört in detta på minskad förbrukning men det jag vill säga är att det inte är självklart!
Värdeminskning är den summa som något minskar i värde under en viss bestämd tid. Kan vara 1 dag, 1år, 100 år upp till dig att bestämma.
Inte att förglömma vad gäller bilar är att du har två typer av värdeminskning. En fast och en milbunden. Oavsett om du använder din bil eller ej, minskar den ju i värde.
Jag personligen kan lägga mycket pengar på nått som är skoj, men skulle aldrig i livet om jag betala själv privat välja en D5 före en T6. (v60 i familjens fall)
I tjänsten åker jag D5 ett givet val av min arbetsgivare då den rullar över 6000 mil per år.
Nu bryr jag mig inte om att skriva mer om detta... tror dom flesta fattar vad jag menar.