NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#566435
Här är lite info som kan förklara att många får problem med xenon-konvertering av halvljuset på V50:

Det är PWM på V50 (och S40N+C30) på CEM:s utgångar för halogen halvljus på bilar som har automatiskt halvljus med ljusomkopplaren i läge "0". Det används till att hålla spänningen konstant till halogenlamporna kring 13V även om systemspänningen i bilen oftast är högre. PWM-frekvensen är endast i Hz-området (till skillnad från switchfrekvensen i HID-ballaster som är i kHz-området). Nu börjar det klarna för mig varför en konding skulle kunna hjälpa. Det finns visserligen kondingar både i HID-ballaster och "can bus cancellers" men de är anpassade för switchfrekvensen i kHz-området och är otillräckliga i Hz-området. Eftersom HID-ballaster fungerar redan från 9 Volt i de flesta fall borde man kunna kosta på sig en diod (som tål strömmen) i serie på matningen till HID-ballasten och en konding efter dioden. Den eliminerar också risken att PWM-regleringen störs av att spänningsförändringar fördröjs av kondingen. Jag tror kondingen behöver vara rätt stor för att jämna ut de ca 80 Hz PWM som CEM skapar med 3-4 Amperes strömförbrukning som en HID-ballast tar. Särskilt om generatorn laddar och systemspänningen är markant högre än 13 Volt. Då sjunker ju PWM:s dutycycle (dvs spänningsuppehållen blir längre) och en del HID-ballaster kommer sannolikt att reagera negativt på detta. Särskilt "slim"-ballaster då de har mindre konding. Detta tror jag är orsaken till att TS får sina HID att fungera med motorn avstängd (generatorn laddar inte = låg systemspänning = hög PWM dutycycle = korta spänningsuppehåll). När TS startar motorn så laddar generatorn och systemspänningen höjs (= låg PWM dutycycle = längre spänningsuppehåll).
Hur stor ska kondingen vara: en vanlig tumregel säger för glättning av likriktad sinusvåg 50 Hz ca minst 1000 uF/Amperes belastning. PWM är mer lik en fyrkantvåg och kräver därför större kondensator än denna tumregel. Jag har inte räknat på det men jag tror spontant att det krävs flera gånger högre kapacitans för en given ström, kanske 4 ggr eller mer om man vill vara säker. För en HID-ballast som drar 4 ampere så blir det minst 16000uF. Med en diod i serie framför kondingen förbättras situationen. Kondingen måste ha tillräckligt låg inre resistans vid 80Hz för att tåla rippelströmmen utan skadlig uppvärmning. Den bör vara på minst 25V, gärna mer. Dioden kan med fördel vara en shottky då de har lägre spänningsfall än vanlga kiseldioder.

Förenklad kort förklaring: PWM (Pulse widh modulation = pulsbreddsmodulering) är en metod att reglera en spänning genom att upprepat switcha "till" och "från". Förhållandet mellan tiden för "till" resp. "från" bestämmer den genomsnittliga spänningen. För att få en bra reglering behöver frekvensen vara tillräcklig hög för att inte uppfattas som blinkningar (för glödlampor räcker från 50 Hz - jämför med era glödlampor hemma i huset).
Användarvisningsbild
av Camel
#566452
hägge87 skrev:vad är det för typ av konding ? hur ska den se ut ?

Elektrolytkondensator axiell 2200 µF 63 VDC ? funka det med 2 såna per sida ?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19198
För låg tålighet mot rippelström enligt min mening. Fungerar säkert praktiskt ett tag men livslängden blir kort beroende på omgivningstemp eftersom de kommer att värmas inifrån av rippelström. Utan att ha provat praktiskt hade jag satsat på rejälare kondensatorer och även diod framför (Obs, en uppsättning till varje HID-ballast):

Elektrolytkondensator 22000uF 40 VDC, LFB22304040066
Max rippelström 5.6 A
Temperaturområde -40...+105 °C
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19268

Schottkydiod TO-220 100 V 16 A, DSS 16-01A
Kapseltyp TO-220
Framspänning 0.58 V
Framström 16 A
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=18973
#566621
Nu har jag förvisso inte kollat hur spänningen / ripplet ser ut med ett oscilloscop (kanske skulle gjort det och smällt upp en graf så vi hade kunnat bygga nåt eget efter förutsättningar istället fötr att gissa värden) men i mitt fall blinka inte lamporna grymt mycket men tillräckligt för att uppfatta det och tycka det va störigt , jag kanske har haft en ren tur o lyckas fint med bara 4700 uF , kan behövas mer men jag har kört så nu i ca 2 mån utan problem med varma kondingar osv, för att komma runt problemet helt så kan man ju gå tillbaka till 80 talet och sätta ett relä och ha 12 V finspänning från batteriet , dock kommer säkert bilen att tjuta om att lamporna i halvljusen är kassa då ett relä inte drar tillräckligt med ström för att lura datorn , risken med detta är att här behövs även en konding så inte reläet står och klickar i takt med frekvensen eller så får man hitta ett riktigt slött relä ;)

Snacka om i-lands problem hehe
Användarvisningsbild
av Camel
#566674
En approximativ överslagsberäkning av kondensatorstorlek:

-PWM 80 Hz medför en periodtid på 12,5 ms
-Antagen minsta dutycycle 12V/16V avrundat nedåt blir ca 0,7
-Tid för ”från” i PWM blir då 12,5*(1-0,7) avrundat uppåt blir det 4 ms
-Cutoff voltage för HID-ballaster brukar vara 9 V vilket är 75% av 12 V
-Mycket approximativt kan ballasten liknas vid en resistor på 12 V / 4 Amp = 3 ohm i denna beräkning

Enkel urladdningsberäkning av kondensator C= T/R blir 4ms/3ohm = 1333 uF och då hinner spänningen sjunka till 4,4V (37% av 12 Volt) som är klart under cutoff voltage för HID-ballaster. Spänningen hinner sjunka med 7,6 volt. Om man approximerar urladdningskurvan till linjär kurva (den är inte det i verkligheten) och man eftersträvar 1 Volt rippel så måste kondensatorn vara minst 7,6 ggr större = 7,6 x 1333 uF vilket blir ca 10000 uF. Pga att kurvan inte är linjär krävs säkert ännu större kondensator i verkligheten än i exemplet om lågt rippel ska erhållas. Även pga att PWM dutycycle kanske kan vara ännu lägre även vid låga systemspänningar (pga av tillfällig transient) behövs marginal på kondensatorn. Observera att hela beräkningen endast är överslagsmässigt approximativ. Inga anspråk görs på att den stämmer med verkligheten.

En stor kondensator tål oftast högre rippelström samt medför samtidigt att spänningen inte hinner sjunka mycket vilket i sig skapar lägre rippelström. Dessutom hinner en större kondensator sannolikt buffra mer laddning innan spänningen överstiger cutoff voltage för HID-ballasten vid tillslag. Så enligt min uppfattning ska man inte snåla med kondensatorn. Om man tar närmsta högre vanliga standardvärde blir det 16000 uF eller ännu hellre 22000 uF. Kondensatorer i denna storlek borde även klara rippelströmmen bättre.

För att öka verkan av kondensatorn anser jag att en diod (gärna en schottky) ska seriekopplas före kondensatorn. Om en extra förbrukarresistor skulle behövas för att uppnå samma totala strömförbrukning med HID-ballast på 35W som en halogen på 55W så ska den då anslutas före dioden så att resistorn inte bidrar till att ladda ur kondensatorn i PWM-off perioderna. Ytterligare en diod kan med fördel anslutas mellan plus och minus direkt före HID-ballasten så att ev. spänningsspikar skapade induktivt av HID-ballasten dämpas. Då ska anoden anslutas till minus och katoden till plus. Vet ej hur CEM:s utgång är uppbyggd i detalj men vissa halvledare är känsliga för backöverspänningar så det skadar aldrig att vara försiktig. Om bilen har xenon som standard är det mycket sannolikt att PWM-funktionen är avstängd i mjukvaran och halvledarutgången får ett betydligt enklare (och längre?) liv.

Det vore både kul och intressant om någon (kanske du getsome?) kunde mäta upp ett aktuellt fall med oscilloscop. :D

EDIT: @getsome: Med min approximation ovan blir ripplet drygt 2 volt med kondensatorstorleken du valt om övriga förutsättningar skulle stämma. Inte mycket marignal till cutoff kvar om systemspänningen kortvarigt skulle närma sig 11 volt utan att PWM hinner kompensera. Rippelströmmen blir också högre.
Användarvisningsbild
av Camel
#566763
Helljuset har inte PWM och inte heller lampövervakning. Men helljusrelät sitter inne i CEM och är lödat på kretskortet. Om du konverterar helljuset kommer ballastströmmen att passera CEM och ledningar som går parallellt med andra känsliga ledningar. Rapporter finns på V50 och Audi A3 om torkarmotorer som flippar ur (går okontrollerat och ibland går de sönder) efter xenonkonvertering. Mycket svårt att svara på vad det egentligen beror på. Några teorier finns här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=72504
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 20#p547759
Mitt råd är att dra eget kablage för både plus och jord samt sätta ett eget relä som styrs av ordinarie helljusledning och som matas från batteriet via en separat säkring för att minimera problemen. Även på bilar med original xenon är det ordinarie helljusrelät inte utsatt för någon ballastström då det sitter halogenlampor för helljuset även på dom bilarna.
Konstigt lampfel volvo 940

Hej! På min volvo tänds varningslampan […]

Bytte tomgångsventilen och testkörde. D[…]

Var ut och testkörde nu. När hastighetsm[…]

Att fartspärren ligger på 89 eller 90 […]