- ons 14 sep 2011, 17:47
#566435
Här är lite info som kan förklara att många får problem med xenon-konvertering av halvljuset på V50:
Det är PWM på V50 (och S40N+C30) på CEM:s utgångar för halogen halvljus på bilar som har automatiskt halvljus med ljusomkopplaren i läge "0". Det används till att hålla spänningen konstant till halogenlamporna kring 13V även om systemspänningen i bilen oftast är högre. PWM-frekvensen är endast i Hz-området (till skillnad från switchfrekvensen i HID-ballaster som är i kHz-området). Nu börjar det klarna för mig varför en konding skulle kunna hjälpa. Det finns visserligen kondingar både i HID-ballaster och "can bus cancellers" men de är anpassade för switchfrekvensen i kHz-området och är otillräckliga i Hz-området. Eftersom HID-ballaster fungerar redan från 9 Volt i de flesta fall borde man kunna kosta på sig en diod (som tål strömmen) i serie på matningen till HID-ballasten och en konding efter dioden. Den eliminerar också risken att PWM-regleringen störs av att spänningsförändringar fördröjs av kondingen. Jag tror kondingen behöver vara rätt stor för att jämna ut de ca 80 Hz PWM som CEM skapar med 3-4 Amperes strömförbrukning som en HID-ballast tar. Särskilt om generatorn laddar och systemspänningen är markant högre än 13 Volt. Då sjunker ju PWM:s dutycycle (dvs spänningsuppehållen blir längre) och en del HID-ballaster kommer sannolikt att reagera negativt på detta. Särskilt "slim"-ballaster då de har mindre konding. Detta tror jag är orsaken till att TS får sina HID att fungera med motorn avstängd (generatorn laddar inte = låg systemspänning = hög PWM dutycycle = korta spänningsuppehåll). När TS startar motorn så laddar generatorn och systemspänningen höjs (= låg PWM dutycycle = längre spänningsuppehåll).
Hur stor ska kondingen vara: en vanlig tumregel säger för glättning av likriktad sinusvåg 50 Hz ca minst 1000 uF/Amperes belastning. PWM är mer lik en fyrkantvåg och kräver därför större kondensator än denna tumregel. Jag har inte räknat på det men jag tror spontant att det krävs flera gånger högre kapacitans för en given ström, kanske 4 ggr eller mer om man vill vara säker. För en HID-ballast som drar 4 ampere så blir det minst 16000uF. Med en diod i serie framför kondingen förbättras situationen. Kondingen måste ha tillräckligt låg inre resistans vid 80Hz för att tåla rippelströmmen utan skadlig uppvärmning. Den bör vara på minst 25V, gärna mer. Dioden kan med fördel vara en shottky då de har lägre spänningsfall än vanlga kiseldioder.
Förenklad kort förklaring: PWM (Pulse widh modulation = pulsbreddsmodulering) är en metod att reglera en spänning genom att upprepat switcha "till" och "från". Förhållandet mellan tiden för "till" resp. "från" bestämmer den genomsnittliga spänningen. För att få en bra reglering behöver frekvensen vara tillräcklig hög för att inte uppfattas som blinkningar (för glödlampor räcker från 50 Hz - jämför med era glödlampor hemma i huset).
Det är PWM på V50 (och S40N+C30) på CEM:s utgångar för halogen halvljus på bilar som har automatiskt halvljus med ljusomkopplaren i läge "0". Det används till att hålla spänningen konstant till halogenlamporna kring 13V även om systemspänningen i bilen oftast är högre. PWM-frekvensen är endast i Hz-området (till skillnad från switchfrekvensen i HID-ballaster som är i kHz-området). Nu börjar det klarna för mig varför en konding skulle kunna hjälpa. Det finns visserligen kondingar både i HID-ballaster och "can bus cancellers" men de är anpassade för switchfrekvensen i kHz-området och är otillräckliga i Hz-området. Eftersom HID-ballaster fungerar redan från 9 Volt i de flesta fall borde man kunna kosta på sig en diod (som tål strömmen) i serie på matningen till HID-ballasten och en konding efter dioden. Den eliminerar också risken att PWM-regleringen störs av att spänningsförändringar fördröjs av kondingen. Jag tror kondingen behöver vara rätt stor för att jämna ut de ca 80 Hz PWM som CEM skapar med 3-4 Amperes strömförbrukning som en HID-ballast tar. Särskilt om generatorn laddar och systemspänningen är markant högre än 13 Volt. Då sjunker ju PWM:s dutycycle (dvs spänningsuppehållen blir längre) och en del HID-ballaster kommer sannolikt att reagera negativt på detta. Särskilt "slim"-ballaster då de har mindre konding. Detta tror jag är orsaken till att TS får sina HID att fungera med motorn avstängd (generatorn laddar inte = låg systemspänning = hög PWM dutycycle = korta spänningsuppehåll). När TS startar motorn så laddar generatorn och systemspänningen höjs (= låg PWM dutycycle = längre spänningsuppehåll).
Hur stor ska kondingen vara: en vanlig tumregel säger för glättning av likriktad sinusvåg 50 Hz ca minst 1000 uF/Amperes belastning. PWM är mer lik en fyrkantvåg och kräver därför större kondensator än denna tumregel. Jag har inte räknat på det men jag tror spontant att det krävs flera gånger högre kapacitans för en given ström, kanske 4 ggr eller mer om man vill vara säker. För en HID-ballast som drar 4 ampere så blir det minst 16000uF. Med en diod i serie framför kondingen förbättras situationen. Kondingen måste ha tillräckligt låg inre resistans vid 80Hz för att tåla rippelströmmen utan skadlig uppvärmning. Den bör vara på minst 25V, gärna mer. Dioden kan med fördel vara en shottky då de har lägre spänningsfall än vanlga kiseldioder.
Förenklad kort förklaring: PWM (Pulse widh modulation = pulsbreddsmodulering) är en metod att reglera en spänning genom att upprepat switcha "till" och "från". Förhållandet mellan tiden för "till" resp. "från" bestämmer den genomsnittliga spänningen. För att få en bra reglering behöver frekvensen vara tillräcklig hög för att inte uppfattas som blinkningar (för glödlampor räcker från 50 Hz - jämför med era glödlampor hemma i huset).
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."