NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av greenbay
Jamen lyssna nu!
Om man motorbromsar i en SVAG nerförsbacke, så bromsar bilen in, och man kommer att lägga på lite gas.
Om man frikopplar i en samma nerförsbacke, så kan man rulla väldigt långt innan man måste lägga i växel och ge gas.
Min V50 2.0D 2006, drar i en svag nerförsbacke med jämn gas t ex 2.0 liter per 100 km.
Om jag frikopplar istället, sjunker förbrukningen till 0.5 eller 0.4 liter per 100 km ( lite beroende på hastigheten)
Då kommer min bil i denna nerförsbacke att dra 0,5 deciliter/ mil (tomgångsförbrukning)
Om man har en bensindriven bil, blir skillnaden mindre, men den finns.
Alltså:
BRANT backe = motorbroms
SVAG backe = frikoppla och rulla så långt det går.
/greenbay
av viktore
XC90_Executive skrev:
~Kalle~ skrev:Om man motorbromsar så går färddatorn ner på 0.0, bara man väntar tillräckligt länge :wink: Tror förresten inte att den är så snabb på att uppdatera
Stämmer. Det är en fördröjning som gör att det kan ta 10-30 sekunder innan den är uppdaterad.
Beakta också att,
för att förhindra bränsletillförseln klipps mitt under tex. växling så sprutas det in bensin även en tid efter att man släppt gasen och börjat motorbromsa.
av greenbay
Beakta också att,
för att förhindra bränsletillförseln klipps mitt under tex. växling så sprutas det in bensin även en tid efter att man släppt gasen och börjat motorbromsa.

Snarare är det så, att när man växlar stryps bränslet riktigt snabbt, det finns alltid en viss mängd bensin som "sitter fast" på insidan av insuget, när man släpper gasen sjunker insugstrycket markant, och denna bränslemängd förångas då mycket snabbt, och sugs in i motorn via insugsventilerna. När man sedan ger gas igen efter växlingen kommer de första insprutningarna att var lite extra feta, för att kompensera för den mängd bränsle som nu fastnar på insugets insida.
Fenomenet kallas "väggvätning", och orsakar en hel del arbete för de som optimerar motorer.
/greenbay
av matthh
matthh skrev:
Brainy skrev:Outch, 0.55-0.6l/mil i 110km/h. Någon som kan verifiera de siffrorna?

Jag och sambon går i tankarna att beställa oss en DRIVe, men sticker den upp så pass redan i 110km/h så lägger jag nog hellre pengarna på en som har några år på nacken men en motor som jag vill ha. Sen får den minskade värdeminskningen och inköpspriset äta upp delar av skillnaden i förbrukning...

Kanske läge att försöka få låna hem en över en helg så jag får testa den faktiska förbrukningen själv.
Mellan 5,2/100 och 5,5/100 brukar min ligga på i 115km/h mätarfart. Men bilen har å andra sidan precis passerat 230 mil, så rimligen borde förbrukningen bli lite bättre när den gått lite längre. Min förhoppning är under 5,0/100 i 120 och det borde ju inte vara omöjligt.
Jag ska göra en liten ändring på det jag skrev tidigare. Jag körde i helgen 30 mil med farthållaren på 125km/h., med fyra vuxna och packning. 0,46 blev medelförbrukning, vilket är mycket väl godkänt tycker jag. Det går snabbt neråt i förbrukning nu.
av cyberlelle
Förbrukningen sjunker kraftigt för mig med nu, körde 20 mil i 110km/h efter en rätt kuperad väg och förbrukningen hamnade på 4.9l/100 km. Vid kortkörningar så ligger den runt 5.0l/100 km.
Har totalt kört 650 mil med bilen. Får se hur mycket till förbrukningen sjunker.
av iammicke
Hej, är ny på forumet och nybliven ägare till en S40 1,6 DRIVe. Jag pendlar dagligen Stockholm/Södertälje (ca 37 km enkel resa) och hittills är bränsleförbrukningen ingen besvikelse; vid senaste tankningen angav färddatorn en snittförbrukning på 4.1 l/100 km, men jag fick i 49.1 l efter 108 mil vilket skulle bli 4.54 l/100 km...bilen har bara gått 200 mil än så vi får se hur det utvecklar sig.
När det gäller körstil försöker jag köra enligt "eco driving" (så gott det går i rusningstrafiken) samt följa bilens växlingsindikator. Jag håller mig till hastighetsgränserna och kör sällan över 100 km/h till vardags (max tillåten hastighet på motorvägen mellan Stockholm/Södertälje)
av matthh
Nu börjar det blir riktigt roligt att köra DRIVe. Körde 8 mil på landsvägar med 50/70/90 och försökte så mycket eco som möjligt och behövde aldrig använda bromsen. Det stannade på 0,37 både på färddator och mätt. 1350 kilometer till tom tank. =)
Trodde aldrig jag skulle kunna komma UNDER Volvos siffror!
av perhall
matthh skrev:Nu börjar det blir riktigt roligt att köra DRIVe. Körde 8 mil på landsvägar med 50/70/90 och försökte så mycket eco som möjligt och behövde aldrig använda bromsen. Det stannade på 0,37 både på färddator och mätt. 1350 kilometer till tom tank. =)
Trodde aldrig jag skulle kunna komma UNDER Volvos siffror!
Då kör du ju som man gör i EU-mixtestet:)

Vad är DRIVe:s landsvägsförbrukning? Borde ligga kring 0,37.

Min V70 drar 0,69 om man kör som du gjorde, har testat en gång, EU-Mixen är 9.3...
av perhall
XC90_Executive skrev:Jag provade ett par mils landsvägskörning med S80in (V8 awd), 50/70/90km/h. 0,71l/mil!
Kommer det en V70 V8 DRIVe med 205:or 16" och jättelång utväxling så slår jag till:)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]