NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
johan330 skrev: En flexifuelmotor ska du inte köpa. Dessa ska servas var 1 000:e mil, dessutom är de inte speciellt snåla. Beg. värdet på etanolmotorerna gör att bilen kan kännas prisvärd idag, men det förlorar du när du ska sälja den.
Att man får göra en oljeservice mellan de ordinarie servicarna stämmer. Men för övrigt, har du någon erfarenhet av flexifuel eftersom du verkar vara säker på vad du skriver. För övrigt håller jag med dig beträffande D2, men den är dyrare i inköp, och flexifuel är inte något fel det heller.
Användarvisningsbild
av MartinS
mobe skrev:1,6D ligger på samma varvtal med 5:an i 110km/h som D2 på 6:ans växel
Då föll ju en stor vits med den 6-växlade lådan. Synd.
av dongan
Vi har en v50 drive som sambon oftast kör.
Har ca 2mil 70-90väg till jobbet men det blir även någon kort resa ibland när barnen ska till dagis.
Och hittills har det inte varit några problem, har gått 14000 utan byte av partikelfilter.
Vi byter när bilen vill.
Förbrukningen ligger runt 0,4-0,45.
På 70 väg kan man köra den på 0,38.
Är inte en d2:a lite törstigare än drive?
av dieselputte
Tycker du skall satsa på en D2. Kör du mer än 2000 mil / år innebär det väl ev 2 servicar (en vanlig och ett oljebyte) per år med Flexifuel beroende på modell?

Undvik dieslar med icke underhållsfria DPF, typ den 2.0D som jag har. Var observant på att en del D2or har/haft problem med bränsleförbrukningen. Har en granne som köpte en V50 D2 Classic för 2 år sedan och han har varit rätt less på alla turer han haft med Volvo angående vad han tycker är för hög förbrukning. Det verkar iaf ha löst sig för honom.
Han har provat min 2.0D och det han saknar i sin D2 jft 2.0D är vridet (50Nm högre) vid omkörningar i 90km/h. Jag har själv provat D2 som lånebil och den är klart tystare motorljud i kupén jft min 2.0D

Har inte läst om just några problem med D2 förutom de problem vissa haft med hög förbrukning , så det är nog ett tryggt köp. När det gäller garantier så finns det bra försäkringar som gäller elektronik/maskin 8år/15000 mil hos Volvia & Folksam. Om det finns fler bolag som erbjuder detta vet jag inte. Jag bytte till Folksam då det blev billigare, 309kr/månad helförsäkring @1500 mil. Har för mig att Volvia endast gäller om bilen köpts /sålts via aukt Volvohandlare i hela ledet.

Lyckat till med ditt val!
Användarvisningsbild
av SvenB
MartinS skrev: Då föll ju en stor vits med den 6-växlade lådan. Synd.
Varför då :?:
Användarvisningsbild
av MartinS
SvenB skrev:
Om jag inte får lägre varv i högre hastigheter ser jag ingen vits med sex växlar, det räcker gott med fem om det nu inte är ett sjukt kort varvtalsområde som motorn kan jobba förnuftigt inom.
Användarvisningsbild
av SvenB
dongan skrev: Är inte en d2:a lite törstigare än drive?
Nej, tvärt om. D2 ligger 2dl/10 km under om du inte menar S/S. Men där ligger D2 S/S 1dl/10 km under driveE S/S.
av Busken
Hej har haft liknande "problem" som du för ett par år sedan och det blev en v50 1,8f just då främst för priset fick ju en faceliftad 08 jämfört med en lite äldre diesel. Så här i efterhand har jag inte ångrat mig direkt, som jag kör drar den 0,91-0,95 under den någorlunda varma delen av året på e85. Om jag räknar lite på det så motsvarar det en diesel bil som drar 0,6 räknat i bränslekostnad per mil. att byta olja var 1000 mil har jag gjort på alla bilar jag hittils haft så det kändes inte besvärande. positivt inget partikelfilter ingen kamrem ingen dieselvärmare som kan strula, något lättare motor. negativt du kommer att vara jätte tjenis med personalen på macken då du tankar e85 ofta, lite surrig i hög fart, har lite egenheter med e85 i tanken "lean pops" vid full gas ibland lite insprutnings rengöring fixar det, "flame out" innan motorn blivit varm altså e85 förgasas inte på riktigt låga varv och fet blandning gör att den inte orkar tända, händer kanske fem gånger på ett år. annars är det bara sedvanliga modellspecifika egenheter. MEN hade jag som du 140000 kanske jag skulle titta på en V60 D3, klart modernare.
Användarvisningsbild
av SvenB
MartinS skrev: Om jag inte får lägre varv i högre hastigheter ser jag ingen vits med sex växlar, det räcker gott med fem om det nu inte är ett sjukt kort varvtalsområde som motorn kan jobba förnuftigt inom.
Det kan jag hålla med om. Men jag är lite frågande till att en 1,6D, med 5 växlad låda, verkligen har lika lågt varv som en D2 med 6 växlad låda. När jag kör 50 km/tim måste jag köra på 5:an med min D2. Skulle en 1,6D köra på 4:an då för att det skall vara "bekvämt"?
Användarvisningsbild
av mobe
MartinS skrev:
SvenB skrev:
Om jag inte får lägre varv i högre hastigheter ser jag ingen vits med sex växlar, det räcker gott med fem om det nu inte är ett sjukt kort varvtalsområde som motorn kan jobba förnuftigt inom.
Det är lättare att ha i en mer rätt växel för respektive hastighet så bilen kan jobba i sitt bästa varvtalsområde.

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]