NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag beställde en Volvo V50 Classic Momentum i början av juni och fick leveranstid V.37. Då valde jag till Volvo On Call och anser det vara nödvändigt eftersom man sällan gör planerade starttider för motorvärmaren, och då kan det vara skönt att endast skicka iväg ett sms för att starta den istället för att gå ut i kylan en tid innan man skall åka. När man ska på jobbet halv 7 varje morgon fungerar det utmärkt med ett vanligt tidur. Men jag räknar med att det blir 4 000 :- dyrare för VOC som någon skrev och det är det ändå värt.

Är det någon som har laminerade sidorutor? Jag valde iaf till det i min bil och tänkte att det skulle bli något tystare i kupén. Vet ni någon som upplevt skillnaden mellan vanliga och laminerade rutor? De laminerade sidorutorna fick jag på köpet av ÅF då jag inte hade någon prutmån på kampanjbilar. :|
av jumu01
Hos vilken återförsäljare fick du detta deal med laminerade bakre sidorutorna?
Alla som köpt detta tillval har poängterat att det medför mindre störande ljud in i kupén.
Jag kommer också att välja detta tillägg.
Användarvisningsbild
av Bosa
Verkar som om olika åf lägger rabatten på olika delar. När jag tog offerter i Maj så var rabatterna lite olika fördelade från de olika återförsäljarna. En gav 1% på bilen och resterande rabatter på tillbehören och en annan gav 0% i rabatt på tillbehören men 4,3% på bilen, bägge nådde ner till samma slutpris.
Användarvisningsbild
av Atlaz
Tänka sig, jag fick också just 4,3% på bilen, men det var inte självklart från början.

Skall för övrigt hämta bilen idag :), en Barents Blå D2 Classic Momentum. Jag fick se bilen igår, och jag blev inte besviken.
Användarvisningsbild
av Bosa
Ursäkta om jag kluddar ner tråden, är bara att säga till isf. Tänkte bara informera var jag står än så länge, ser ut som följer:

Volvo V50 D2 eller D3 Classic Momentum
Silver eller Ice White
16" eller 17"
Läder antingen mörkgrå eller calcite mörkgrå (5DFT)
Fast drag utan nivåreglering eventuellt med nivåreglering (är lite avskräckt med tanke på hur många som haft problem med nivåregleringen på V70N).
Stänkskydd
Laminerade sidorutor
High Performance audiosystem
Tidur till bränslevärmaren eller Volvo On Call
Elektrisk motorvärmare med kupékontakt
12-volts uttag i lastutrymmet
Nätficka
Formgjuten lastrumsmatta
Mattsats skålade gummimattor

Funderar även på elinfällbara backspeglar, är lite kluven till det än. Var även inne på ABL men det kan säkert bli redigt dyrt om det börjar krångla så har avskrivit det.
Har skippat sänkningen som jag skulle ha förra svängen, går alltid att montera i efterhand om man skulle finna den alltför svampig.

Har fortfarande inte lyckats hitta någon som har en V50 D2 och har öppet på en Lördag, närmaste är 15 mil bort och de har Lördagsstängt under sommaren. Hade helst velat låna en från ena dagen till den andra så man får testa den í pendlingen.
Är mao en hel del huvudbry kvar. :D
Användarvisningsbild
av Bosa
Atlaz skrev:Tänka sig, jag fick också just 4,3% på bilen, men det var inte självklart från början.

Skall för övrigt hämta bilen idag :), en Barents Blå D2 Classic Momentum. Jag fick se bilen igår, och jag blev inte besviken.
Grattis! :)

Nä min närmaste handlare som gav den absolut första offerten låg en hel del högre (9000:-) än offerten från en säljare i Gävle men han matchade Gävle utan att fundera alltför mycket så nog finns det lite marginaler trots att de bedyrar hej vilt att de är så prispressade redan vid ordinarie pris. Är först när man börjar diskutera mera som de går ner i pris. Men går inte att göra några riktigt grova summor i rabatt men de är å andra sidan mer prispressade än en vanlig bil.

Barentsblå är riktigt snygg, jag tänker kanske dumt nog lite praktiskt iom att min lär hinna rulla 25-30000 mil innan jag byter bort den så jag är inne på ljusa färger för att allt inte ska synas. Annars så är nog barentsblå och electric silver två av de snyggaste färgerna i mina ögon. :)

Du vet väl att du är ålagd att posta bilder sen? ;)
av Kluster
Atlaz skrev:Tänka sig, jag fick också just 4,3% på bilen, men det var inte självklart från början.

Grattis till bilen! :-)-) Som Bosa säger, bilder. Det. Vill. Vi. Se! :wink:
Bosa skrev:Ursäkta om jag kluddar ner tråden, är bara att säga till isf. Tänkte bara informera var jag står än så länge, ser ut som följer:

Volvo V50 D2 eller D3 Classic Momentum
Silver eller Ice White
16" eller 17"
Läder antingen mörkgrå eller calcite mörkgrå (5DFT)
Fast drag utan nivåreglering eventuellt med nivåreglering (är lite avskräckt med tanke på hur många som haft problem med nivåregleringen på V70N).
Stänkskydd
Laminerade sidorutor
High Performance audiosystem
Tidur till bränslevärmaren eller Volvo On Call
Elektrisk motorvärmare med kupékontakt
12-volts uttag i lastutrymmet
Nätficka
Formgjuten lastrumsmatta
Mattsats skålade gummimattor

Funderar även på elinfällbara backspeglar, är lite kluven till det än. Var även inne på ABL men det kan säkert bli redigt dyrt om det börjar krångla så har avskrivit det.
Har skippat sänkningen som jag skulle ha förra svängen, går alltid att montera i efterhand om man skulle finna den alltför svampig.

Är mao en hel del huvudbry kvar. :D
Det som är i fet stil och understruket känner jag är givna om jag fick "beställa om" bilen enligt mitt tycke och behov.
Varför jag valde den mörkgråa före calacite-klädseln är att först och främst en 2-årig dotter kan ju ställa till det en hel del i en bil :wink: sen tycker jag den mörkgråa är mer stilren och snyggare.

# Sen skulle jag välja 17" alla dagar i veckan. Dels att de ingår såklart, sen att de gör utseendet grymt mycket snyggare + att det går att köra ekonomiskt med dessa 205-50 R17-hjul. Självklart försvinner komforten man får vid 16" men jag tycker inte det var en markant skillnad att gå från en V50 MY07 med 205-55-16" till en nuvarande 205-50 med 17" rent komfortmässigt.

# Sänkningen var jag också inne på tidigare men senaste vintern i färskt minne + sänkning hade inte rimmat bra, eller inte alls. Dessutom är vi mycket uppe i Tänndalen, så varför ploga vägen när snösvängen finns? :wink:

# Elinfällbara backspeglar m. markbelysning är en stor fördel vid t ex trånga parkeringar och när dålig belsyningen vid bilen, for your safety you know.

# ABL tog jag, dels för självklart kurvljusfunktionen och dels för LED-"staven" som är parkeringsljuset. Jag förstår din synpunkt fast å andra sidan, ska man fundera över hur mycket allt kommer kosta sen vid felsökning, material m.m vid nybilsköp kanske man ska tänka till en extra gång. Vad är det dom säger, ett bilköp är världens sämsta affär :wink: Hoppas du förstår min fundering!

Huvudbry är till för att rätas ut, så sätt igång! 8)
Användarvisningsbild
av Bosa
Kul med lite input Kluster, försöker mig på att återge mina tankar. :)

Motor:
Orsaken till att det fortfarande står mellan D2 och D3 är att D2 helt enkelt är billigare i drift men den ska provas innan beställning, tycker jag att ""effekten" räcker får det bli en sån annars blir det en D3 och ta den lite högre förbrukningen. Men vill som sagt känna på D2:an iaf innan jag avskriver den. Fanns faktiskt en tid när man åkte chippad V40 2.0T, skulle nog aldrig ens ha kikat åt D2:an på den tiden. :D

Färg:
Valet mellan vit och silver är helt enkelt en kostnadsfråga, vit ser helt ok ut och är 7000 billigare medans jag håller silver som den snyggare av de två. Bägge är snygga men silver strået snyggare i mina ögon. Det som gör att jag tvekar är att jag är rädd att jag ska ledsna på vit efter ett tag och den känns inte lika kul som en metallic att hålla välpolerad heller.

Fälgar:
Att jag är inne på 16" är helt enkelt för att jag inte gillar Spidern, har grymt svårt för att de små ekrarna och de inre delarna i fälgen är mörkgråa.
Mina tankar är således att eventuellt gå på 16" och när vintern kommer får de bli konverterade till vinterfälgar så tar jag och införskaffar nåt snyggare till sommaren i 17 eller 18". Eller så köper man några billiga 16" till vintern och blir kvar med 16" på sommaren också.

Klädsel:
Har också varit inne på mörkgrå hela tiden är först de sista dagarna jag spanat in calcite mörkgrå. Tycker det är ganska snyggt med det ljusa men håller med om att mörkgrå är en mer praktisk färg så lär nog bli den.

Tillbehör:
* Är faktiskt för markbelysningen jag är intresserad av infällbara, måste bara övertyga mig själv först att det är värt 2300:- för två lampor. ;)

* Tycker att VOC blir ganska dyrt efter att det börjar bli dags att slanta upp per månad för att behålla det. Är mest för SMS-styrningen av värmaren som jag blev intresserad av VOC men det känns som en dyr funktion i längden även om man får lite annat på köpet.

* Aha, visste inte att det bara är ABL som har den där LED-pinnen. Trodde det satt på alla, då blev ABL intressant igen. Säg om den LED-pinnen lyser samtidigt som LED-ljusen i spoilern?

Men hur det än är så börjar jag närma mig gränsen för vad jag vill slanta upp så något eller några tillbehör kommer få stryka på foten och då är det VOC och backspeglarna som ryker först och främst.
av Kluster
Beträffande motorn, helt enkelt, skulle det bli ett alldeles för stort hopp från 2,0D (136hk/320Nm) ner till D2 (115hk/270Nm) för min egen del så så fanns det inget annat alternativ än D3 :)
Spoiler »
Valet av Ice White kan jag, som jag har säkert (kommer inte ihåg nu) skrivit om tidigare i denna tråd, berätta först från början av jag helt inne på metallic, sen vilken färg var en annan sak. Men när väl byggandet av bilen började ta form föll jag över till solid Ice White. Den D3:a automat MY11 som jag provkörde i våras var just Ice White och det var inget att klaga på där tyckte jag :) Titanium grå metallic går bort för i så fall hade det blivit en tredje V50 med just den färgen. Silver met hade jag på min V40 Classic och ja, helt ok färg men å andra sidan, tar du en solid färg (svart, Ice White eller Passion Red) kan du ju lägga 7000 kr på något annat om så är.

Som vinterfälgar använder jag mina sommarfälgar från V50 2,4i där det är Cygnus 16" som gäller:
Bild

Precis, det är enbart vid ABL du får även en LED-"pinne" i varje lykta och nej, dessa lyser inte när LED-dimlljusen är igång. Inte vad jag har sett i alla fall. Däremot tror jag inte ens om det är möjligt att köra LED-dimljusen och halvljusen samtidigt, vad man nu skulle vilja göra det för :)
Användarvisningsbild
av Bosa
Ja titaniumgrå verkar vara riktigt vanlig men även vit är väl i ropet nu och finns på en hel del V50. Silver som förut var på var och varannan bil verkar inte lika vanligt längre. Hade förresten också en silverfärgad V40, trivdes riktigt bra med både bil och färg. Snudd på bästa bilen jag haft hittills, helt klart roligast iaf. :)

Tänkte om det gick att nyttja LED-pinnarna (är garanterat ett vedertaget Volvouttryck) som parkeringsbelysning tillsammans med LEDarna i spoilern. Alltså ungefär som det fungerar på min V70N, parkeringsljus tillsammans spoilerljus.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 47
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?