NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RFL
Vi hade först tänkt en 1,8F, provkörde en 09:a Summum och det är en väldigt trevlig bil. På minus sidan för mig hamnade motorvägskörning där utväxlingen gjorde den rätt så surrig, men om man mest kör i stan och på landsväg så kan man ju bortse från det. Utöver det så kändes den inte speciellt trött, snarare harmonisk om man tar den för vad den är. De är klart prisvärda om man jämför med vad som finns för samma pengar.
Användarvisningsbild
av Knight8806
Det är inte särskilt mycket lättnader kvar. Köper du en ny miljöbil idag så slipper du fordonsskatten i 5 år, sen finns i vissa kommuner lite gratis parkeringsplatser. Eftersom fordonsskatten på en 1.8F är 930 spänn så är det alltså väldigt små pengar i sammanhanget.

Förmånsvärdesreduktionen är inte kvar på etanolbilar och har aldrig funnits för miljödieslar och eftersom det är en begagnad bil så är det inte intressant med den ändå.
Exakt! Förmånsvärdet sjunker endast om man väljer exempelvis AFV dvs. gasbil. Eftersom du inte kan utnyttja gratisparkeringar eller skattelättnaden i 5 år, så är det meningslöst att kalla den miljöbil. Poängen är ju att bilen ska klara av miljökraven, vilket ger en rad ekonomiska fördelar med bilägandet, men eftersom bilen inte uppfyller dessa krav är ordet "miljö" bara en obsolet benämning.
av Lövet
Nu säger du väl emot dig själv? Du rekommenderar 1.6D istället baserat på att den är miljöbil men den har ju inte mer förmåner än vad 1.8F har. Båda har gratis vägskatt om de köps nya men eftersom vi pratar om begagnade bilar så spelar inte det nån roll. Om man jämför en äldre 1.8F med en nyare 1.6D där den ena sålts med fri vägskatt så skiljer alltså 930kr x antal år som är kvar av den fria skatten på dieseln. Väldigt små pengar i sammanhanget.

Eller är din poäng att rekommendera AFV istället? Jag följer inte med riktigt. Ska man jämföra ekonomiskt utfall mellan 1.8F och 1.6D så bör man räkna med de oerhört mycket högre servicekostnaderna på 1.6D också.
Användarvisningsbild
av Knight8806
Nej, Andreas. Jag säger inte emot mig själv. Jag rekommenderar inte 1.6D:n enbart för att den är miljöklassad. Bortsett från att den är skattebefriad i 5 år framåt så är den betydligt nyare. 1.8F går inte att köpa som ny idag (du kan köpa 2.0F istället som inte är miljöklassad enligt de nya kraven). Om du tycker att 930 kr per år är småpengar bör du också förstå att de medlen går att använda till de "oerhört höga" servicekostnaderna i framtiden.

Med all respekt tycker jag det låter lite grann som att du motsäger dig själv nu också. Du skriver att båda motoralternativ har likadana förmåner. Sen säger du att den skatt man sparar in på en diesel är småpengar jämfört med etanolen. Vad är då din poäng? Vad drar du för slutsats? Ska man välja etanolen eller spelar det ingen roll?

AFV drog jag med som ett exempel för att koppla till din kommentar och det är inget jag rekommenderar eller påstår är bättre eller sämre. Det är heller inget som Coupas överhuvudtaget skriver eller frågar om.
av Lövet
Det jag menar är att en 1.6D my11 kommer vara så mycket dyrare i inköp mot bilen som trådskaparen börjar med att man inte kör in den skillnaden som normal begagnatköpare jämfört mot en 1.8F.

930kr/år i besparing i skatt och 2-3kr/milen i lägre drivmedelskostnad slår inte så långt när det kostar 15.000kr att göra en 12.000 mila service på 1.6an som exempel. Och då har jag inte ens räknat med värdeminskningen.

För en begagnatköpare med normal körsträcka runt 1500 mil kan jag inte se hur man ska kunna räkna hem en 1.6D. Däremot kan man ju köpa den ändå om man tycker motorn är trevligare vilket jag håller med om.
Användarvisningsbild
av SvenB
Knight8806 skrev: (du kan köpa 2.0F istället som inte är miljöklassad enligt de nya kraven)
Visst är den det. Hur tror du annars att den kan säljas som "miljöbil" med de förmåner som finns kvar?
av Lövet
Alla etanolbilar är "miljöbilar". Det man ändrat på är de förmåner som det innebär. Förr fick man 20% förmånsvärdesrabatt men den förmånen är borttagen till förmån för 5års fri skatt istället. EXAKT samma villkor gäller för dieselbilar under 120g/km CO2.

(Sedan finns ibland lite fri parkering osv men det skiljer mellan kommun och kommun så det skippar jag)
Användarvisningsbild
av Knight8806
Visst är den det. Hur tror du annars att den kan säljas som "miljöbil" med de förmåner som finns kvar?
Det har du rätt i. Jag skrev ett omedvetet fel där.
Det jag menar är att en 1.6D my11 kommer vara så mycket dyrare i inköp mot bilen som trådskaparen börjar med att man inte kör in den skillnaden som normal begagnatköpare jämfört mot en 1.8F.

930kr/år i besparing i skatt och 2-3kr/milen i lägre drivmedelskostnad slår inte så långt när det kostar 15.000kr att göra en 12.000 mila service på 1.6an som exempel. Och då har jag inte ens räknat med värdeminskningen.

För en begagnatköpare med normal körsträcka runt 1500 mil kan jag inte se hur man ska kunna räkna hem en 1.6D. Däremot kan man ju köpa den ändå om man tycker motorn är trevligare vilket jag håller med om.
Jo, Andreas. Jag är medveten om att servicekostnaderna skiljer, men även att serviceintervallerna skiljer. Etanolbilar har iaf. haft kortare serviceintervaller och dieselbilarna lite längre. Så det är upp till ägaren hur ofta man är villig att besöka verkstan och med serviceavtal kan man till-och-med pressa ner på ägandekostnaderna. En dieselbil har också ett högre andrahandsvärde jämfört med etanolbilar. Huruvida man tjänar in på antal mil/år är ju också helt individuellt, sen finns det även många andra faktorer som spelar in, skötsel etc.

Som sagt, jag vill bara ge min rekommendation. Om man väljer att lyssna på den eller hålla med om den är ju upp till en själv. Take it or leave it... :-)-)
av Lövet
Man känner i skarven mellan ryggstöd och säte. Sitter det metallbyglar där så har den isofix. Det är tillval fram så där är det inte säkert det sitter. Sitter alltid bak däremot.

Bild

Grattis till bilen förresten!
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]