NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
#547775
D2 och Drive är definitivt modeller som bör provköras innan köp.

Det är utan diskussion så att kraften i D2 räcker. Men jag uppfattar den i alla fall som alldeles för slö för att själv vilja ha den. Det är speciellt omkörningsaccelarationen vid högre hastigheter som jag har problem med. Det finns dock många som tycker att den duger. Speciellt om du behöver hålla dig till den en "miljöbil", så är den inte så dum.

Prova och se vad du tycker. D2 går billigt -- det är helt säkert. För inte alltför länge sedan räknades 11,5 s för 0-100 km/h som hyfsat snabbt. Jag hade dock valt D3 -- men jag kör inte så mycket som du. :wink:
av Lövet
#547825
Jag tycker det största problemet med D2 och Drive är att de brummar även i konstant fart. Sånt klarar jag inte av. D3 och de övriga femmorna är helt tysta i jämn fart, det är aldrig dieselfyrorna.
Användarvisningsbild
av Bosa
#547875
Ser riktigt bra ut Predator666, är inte dumt alls med vitt. :)

Malmstroem: Det är väl så att det mesta duger att transportera häcken i från punkt A till B, sen är det förstås upp till var och en att avgöra vad som duger. Jag ska iaf ge D2 en chans, är det som hanss säger att det blir en massa växlande så försvinner samtidigt lite grejen med diesel tycker jag. Är den dessutom ljudligt vid landsvägsfart så är inte det så kul. Men frågan är hur snålt det går att köra D3:an, kollar man specarna så skiljer det inte så mycket vid landsvägskörning:
D2 Landsvägskörning: 3.8 l/100km
D3 Landsvägskörning: 4 l/100km

Vid blandad vilket väl är den mer korrekta förbrukning så skiljer det ju lite mer.

D2 Blandad körning: 4.3 l/100km
D3 Blandad körning: 5.1 l/100km

Roade mig med att räkna lite på kostnader (förbrukning blandad körning + skatt) både per år samt över en 5-årsperiod och 4500 mil per år. Förbrukningen för V70N är enligt specar 9.0l/100km men i verkligheten lite lägre därav 0,85.
Bränslepriserna är tagna från Preems hemsida idag, 14,34:-/liter för diesel och 14,63:-/liter för bensin.

V70N 2,4 (8.5l/100km & årsskatt 2240 kr):
Kostnad förbrukning och skatt/år: 58199,75 kr
Kostnad förbrukning och skatt, 5 år: 290998,75 kr
Milkostnad, förbrukning & skatt: 12,93 kr

V50 D3 (Årsskatt 1882 kr):
Kostnad förbrukning och skatt/år: 34792,30 kr
Kostnad förbrukning och skatt, 5 år: 173961,50 kr
Milkostnad, förbrukning & skatt: 7,73 kr

V50 D2 (Skattefri 5 år):
Kostnad förbrukning och skatt/år: 27747,90 kr
Kostnad förbrukning och skatt, 5 år: 138739,50 kr
Milkostnad, förbrukning & skatt: 6,17 kr

Som jämförelse skulle en V50 D5 ge en milkostnad på 9,82 kr.

Och om man leker lite med skillnaden mellan bilarna ser det ut såhär:

V50 D3 jämfört med min V70N skulle bli 23407,45 kr billigare per år och för 5 år skulle kostnaden för D3 bli 117037,25 kr lägre.
V50 D2 jämfört med min V70N skulle bli 30451,85 kr billigare per år och för 5 år skulle kostnaden för D2 bli 152259,25 kr lägre.
V50 D2 jämfört med V50 D3 skulle bli 7044,40 kr billigare per år och för 5 år skulle kostnaden för D2 bli 35222,00 kr lägre.

Och skulle man gå på landsvägsförbrukningen enligt specar, som stämmer ganska bra dessutom på V70N, så ser det ut som följer:

V70N 2,4 (6.9l/100km & årsskatt 2240 kr):
Kostnad förbrukning och skatt/år: 47666,15 kr
Kostnad förbrukning och skatt, 5 år: 238330,75 kr
Milkostnad, förbrukning & skatt: 10,59 kr

V50 D3 (Årsskatt 1882 kr):
Kostnad förbrukning och skatt/år: 27694,00 kr
Kostnad förbrukning och skatt, 5 år: 138470,00 kr
Milkostnad, förbrukning & skatt: 6,15 kr

V50 D2 (Skattefri 5 år):
Kostnad förbrukning och skatt/år: 24521,40 kr
Kostnad förbrukning och skatt, 5 år: 122607,00 kr
Milkostnad, förbrukning & skatt: 5,45 kr

Skillnaden mellan bilarna ser då ut såhär:

V50 D3 jämfört med min V70N skulle bli 19972,15 kr billigare per år och för 5 år skulle kostnaden för D3 bli 99860,75 kr lägre.
V50 D2 jämfört med min V70N skulle bli 23144,75 kr billigare per år och för 5 år skulle kostnaden för D2 bli 115723,75 kr lägre.
V50 D2 jämfört med V50 D3 skulle bli 3172,60 kr billigare per år och för 5 år skulle kostnaden för D2 bli 15863,00 kr lägre.

Så den stora frågan är väl egentligen vad de faktiska förbrukningarna hamnar på, vid blandad så skiljer det en del mellan D2 och D3 men vid landsväg skiljer det inte så mycket trots avsaknaden av skatt på D2. Jag pendlar ju och det blir 7,5 mil enkel resa så det blir en hel del landsvägskörning men samtidigt behövs det inte mycket stadskörning för att förbrukningen ska hoppa upp. Iofs så hamnar D2 (C30 inte V50) på en förbrukning på 0,57 enligt hanss i motorvägsfart, tror inte D3 procentuellt sett hoppar upp lika mycket som sin lillebror i motorvägsfart.

Jag ska hur som helst ge D2 en ärlig chans, på pappret och utan motorvägsfart så är den helt klart den snålare av de två. :)
av Kluster
#547881
Intressant analys där, Bosa!
av whoppi
#548345
Bra analys...
Men du bör ha i åtanke höjda bensinpriser de närmsta fem åren, just nu har vi lågkonjunktur i stora delar av världen, när detta ändras så kommer priserna på drivmedel stiga kraftigt.
Glöm inte försäkringskostnader och servicekostnader.
Användarvisningsbild
av Bosa
#548408
Bensinpriserna blir ju inget problem om jag köper en diesel. ;)

Nä men visst kommer bränslepriserna att öka, även om man gör en trendanalys över nästkommande 5 år så anser jag att just bränslepriser är något som är ganska svårt att få en vettig trend på därav att jag gjorde det enkelt för mig och räknade på dagspris.

Vad gäller försäkringen så är den densamma för både D2 och D3 iaf hos Volvia. :)
Servicekostnaderna har jag däremot ingen koll på, det enda som skulle kunna dra iväg är väl om det underhållsfria partikelfiltret inte är så underhållsfritt, gäller väl främst D2 som inte haft det förut.
av hanss
#548417
Vad går de första 5 servicarna på för D2 resp D3?

Vet att första servicen på D2 gick på knappt 2000kr...
Användarvisningsbild
av Bosa
#548419
Jaså trodde det var 3000 mil även på D2. Kommer innebära 2 servicar per år istället för 1 service iom att jag hamnar på cirka 4500 mil per år.
av s6025t
#548423
Kör man så mycket måste ju ett längre serviceintervall vara att föredra det blir ju till att lämna bilen på service var 5:e månad med en D2 istället för var 8:e med D3
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]