NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dieselputte skrev: TS , om du har begränsad budget för ditt bilköp bör du undvika Flexifuelmodellerna med tanke på oljebytes intervallerna.
Ja, olja är dyrt.
OutKaszt, som du märker har dieselputte och jag ganska skild uppfattning. Jag påstår inte att han har fel, utan bara en annan uppfattning. Men på en punkt anser jag han har han fel, att det är dyrt med flexifuel vad beträffar service. Jag vet inte om han haft någon och talar av egen erfarenhet, men det har jag. Jag hade en i fyra år och körde 5700 mil. Under den tiden servade jag bilen på auktoriserad Volvo verkstad. Jag gjorde två "helservice" och tre mellanoljebyten. Den totala kostnaden blev 1 krona och 24 öre/mil. Skriv gärna hur det går med bilköpet. Det vore kul att få reda på vad det blev.
Ja, jag håller med om att man kan "spara in" en vanlig mellan service och på det sättet kan det bli billigare med Flexifuel beroende på hur långt man kör per år. Att du kom undan med drygt 7000kr för 2 mellan servicar och 3 små servicar låter väldigt bra för att vara på en Volvo verkstad. Är det verkligen korrekt?

http://www.gp.se/motor/tester/1.924909- ... er?m=print Vet inte hur pass rättvisande GP priser är i artikeln, men 1600kr för liten service=olje+filterbyte? och 2900kr för mellanservice blir ju långt över de 7000kr du nämner. (10600kr) http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=29797 inlägg #4 DanneF ger dock lägre pris 8000kr , jag antar att du inte gjorde 6000 mila servicen då?

Vill man spara kan ju göra mycket själv när bilen är mer än 8 år gammal och inga tilläggsförsäkingar för maskin/elektronik finns. Jag kommer att göra det mesta själv hädanefter då min bil precis passerade dessa 8 år. Andrahandsvärdet struntar jag i, men jag kommer att dokumentera all service med kvitton , foton och ev film.
dieselputte skrev:Ja, jag håller med om att man kan "spara in" en vanlig mellan service och på det sättet kan det bli billigare med Flexifuel beroende på hur långt man kör per år. Att du kom undan med drygt 7000kr för 2 mellan servicar och 3 små servicar låter väldigt bra för att vara på en Volvo verkstad. Är det verkligen korrekt?

http://www.gp.se/motor/tester/1.924909- ... er?m=print Vet inte hur pass rättvisande GP priser är i artikeln, men 1600kr för liten service=olje+filterbyte? och 2900kr för mellanservice blir ju långt över de 7000kr du nämner. (10600kr) http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=29797 inlägg #4 DanneF ger dock lägre pris 8000kr , jag antar att du inte gjorde 6000 mila servicen då?

Vill man spara kan ju göra mycket själv när bilen är mer än 8 år gammal och inga tilläggsförsäkingar för maskin/elektronik finns. Jag kommer att göra det mesta själv hädanefter då min bil precis passerade dessa 8 år. Andrahandsvärdet struntar jag i, men jag kommer att dokumentera all service med kvitton , foton och ev film.
Foton och film är ju lite överkurs faktiskt. Har själv bytt kamremmar och diverse prylar på mina och andras bilar. Har iofs aldrig nånsin lämnat in en bil på service eller rep i mitt liv. Men sparar man kvitton och antecknar vad man gjort och när i serviceboken så är detta så gott som en stämpel. Skillnaden är bara att man vet att det är gjort till skillnad från vissa verkstäder som fakturerar en byte av tändstift som aldrig blev gjort.
OutKaszt skrev:
Foton och film är ju lite överkurs faktiskt. Har själv bytt kamremmar och diverse prylar på mina och andras bilar. Har iofs aldrig nånsin lämnat in en bil på service eller rep i mitt liv. Men sparar man kvitton och antecknar vad man gjort och när i serviceboken så är detta så gott som en stämpel. Skillnaden är bara att man vet att det är gjort till skillnad från vissa verkstäder som fakturerar en byte av tändstift som aldrig blev gjort.
Då gör du allt själv och kommer att spara en hel del! Är du så pass händig kan ju diesel (en del meck med dpf och eolys) vara ett bra alternativ beroende på hur mycket du kör per år, men skatten är väl 1500 högre per år för tex 2.0D. Service intervall = 2000 mil , går man på D5 tror jag det ligger på 3000 mil + underhållsfritt DPF + ingen eolys, men lite högre skatt.

Den enda verkstadsservicen jag planerat för min bil är kamremsbyte om 2 år, sen får äldsta grabben ta över bilen. Jag satsar då på en ny bil, eller äldre i avvaktan på elbilarnas intåg.
Jag hade tänkt mig att inte skriva något mer i denna tråd eftersom det mesta jag skrivit har vrängts till. Men när min ärlighet ifrågasatts måste jag väl komma med tillrättaläggande. Nej jag gjorde inte 6000 milservicen.(300 mil) kvar Men skillnaden hade varit minst lika stor ändå mot "ren" bensinbil. Då hade jag ju fått göra 4 service (en varje år.) dieselputte tror jag skarvar med min kostnad. Men jag gjorde min service hos Skobes. De tog 995:- för varje oljeservice.( Nu har de höjt till 1195:-) Sedan kostade de två service tillfällena 2009:- och 2013:-. Om ni inte tror att Skobes är billigare än i storstäderna finns det fler på forumet som brukar serva där (wissel tror jag det var) som ni kan fråga.
Ja, är skyldig en ursäkt till dig SvenB om det tolkats som jag ifrågasatt. Jag var nog mer ute efter att ge TS en indikation på att servicen kan variera stort vilket syns mellan GP's nivå och DanneF's nivå som var 1000kr mer än din.

Nu visade det sig att TS tänkt göra allt själv.
Vad gäller servicekostnaderna så skall det ju ändå göras en service en gång per år. Kör man inte speciellt mycket spelar det ju ingen större roll...... För min del är det knappt att jag kommer upp i 1 000 mil per år och då är det snarare en fördel att varannan riktiga service bara är en oljeservice. Jag ägde en nyare Opel (årsmodell -12) en gång och där fanns det inget anpassat serviceprogram för de som inte körde så mycket. Där handlade det istället om 3 000 kr per servicetillfälle...
Var förbi och tittade lite till på den S40in jag tittat på tidigare och kom faktiskt åt att känna inne i hjulhuset och kände bara plåt där. Troligen är det bara en skada som är lagad dåligt tidigare. Och hade fel angående servicen på bilen. Den är servad korrekt på bl.a Skobes i Tranås osv. Verkar ju vara en välkänd bilverkstad. Köpte i alla fall bilen idag, var i så bra skick annars att jag inte kunde stå emot :)

Verkar även vara grymt mycket bytt på bilen. Hittade kvitton från Atteviks där dem bytt generator i våras. Sen verkar hjullager, skivor, klottsar ett fjäderben med spiralfjäder vara bytt i september i år. Om det nu är bra eller dåligt men är iaf nya grejjor. F.d ägaren har troligen kört på något gupp då jag även såg att den olackade plastkåpan under kofångaren hade en liten bula i sig.

Ber och hoppas nu att denna bil är bra och inte kommer med oväntade överaskningar
Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]