- fre 09 nov 2012, 22:47
#698400
Ja leverantören gör så mot verkstaden. Så görs av både autoexperten och mekonomen, skrotar, ja alla som gör affärer med en stompant. Så görs även om det är t.ex ett backjobb på grund av en del som varit undermålig. Säg att mekonomenverkstaden måste byta ut en startmotor inom garantitiden för att den gått sönder. Då får verkstaden dels en startmotor på utbytet, samtidigt som merkostnaden för tiden krediteras av leverantören att handla för. I många fall görs en riktig fuling och det sker på märkes, icke märkesverkstäder. Där kunden får betala *del* av kostnaden för att få nåt utbytt. Samtidigt får givetvis verkstaden full kompensation baklänges för bytet av den undermåliga delen. På så sätt får man pengar av kunden och kredit av leverantören. En guldsits som verkstad.
Med privatkunder fungerar det exakt så som jag beskrivit. Men ytterst få återkommer inom en vecka. Säg snarare två eller tre veckor.
Kan tyckas att det är småpengar och att det är mycket jobb. Men några tusen stommar i veckan över landet, som går in och rullar centralt på ett konto hos kedjeägaren. Det blir stora pengar som ger ränteintäkter.
Precis samma metod som postgirot och bankgirot använt i åratal. Först få in pengar, placera dom i ett rullande konto. Låta allt sitta där sålänge det går och till sist göra utbetalningar ur detsamma. En del återkommer aldrig, andra får inte stommarna godkända, och några får utbetalningen. Som sagt gott om pengar där.