Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#555245
Det finns en liten läcka i topplockspackningen på min 965. Läckage sker enbart då man kör, inte vid tomgång. Högt tryck i kylsystemet sjunker inte då bilen står still, ingen retur alltså. Avgastest i behållaren är negativt även efter långvarig tomgångskörning. Läckan har således en ventileffekt. Jag kan köra bilen, även på motorväg, om jag släpper ut övertryck en gång i halvtimmen.Håller koll på trycket med en turbomanometer. Grönt lock till kylarvätkebehållaren börjar släppa vid 1,3 bar. Det påfrestar systemet inkl. värmeventil väl mycket. Med ett defekt grått lock sprack värmeventilen och även andra läckor uppstod. Värmeventil och slangar är nu utbytta. Har skaffat en ventil som släpper vid 1,0 bar. Tanken är att anluta övertrycksskyddet högt upp på sidan av behållaren så att så lite kylvätska som möjligt pyser ut vid övertryck. Bäst vore en genomföring i plast för att undvika galvaniska strömmar. Söker därför tips på en plastgenomföring med ca 6 mm hål som kan anslutas tätt till behållaren. Genomföringen bör bestå av ett gängat rör, muttrar och packningar så att det inte kan läcka vid sidan av genomföringen.

Tanken är att slippa dyr rep av topplockspackning på bilen som gått 42000 mil och ska få sluta sina dagar i lokal trafik vid sommarstugan. Håller den 2000 mil till är det bra. Sedan är det nära till skroten.Har bytt originalbehållaten fån 1991 till en senare som har nivåvakt. Denna är kopplad till varningslampan för spolarvätka.
#555270
Hade du lagt ned lika mycket omsorg och tid på att byta topplockspackningen som du lagt ned på att fundera kring och skapa ett system för att kringå ett byte, så hade bilen lätt varit klar nu för en spottstyver. Materialkostnaden är minimal, för jobbet går att göra helt själv om man har lite verktyg, känns det inte värt det så ställ bilen där vid sommarstugan redan nu, läckan kommer inte att bli mindre när den väl uppstått.
Felet är ett vanligt klassisk gången blockpackning inget annat. Att avgastest är negativt på tomgång betyder precis ingenting.
Att inte trycket sjunker tillbaka vid stillestånd är helt normalt. Det krävdes ett antal kilos tryck från insidan för att läcka ut. Det trycket uppnås aldrig från utsidan för att läcka tillbaka in i den icke trycksatta sidan vid stillestånd. Dom få gånger man får trycket att falla vid stillestånd är packningen söndertrasad totalt.
#555341
Du har rätt och mer erfarenhet. Problemet är att jag var sig har en lokal, kunskap, info eller verktyg för att fixa packningen. Liljas i Kalmar vill ha 6000 plusmoms, en annan verkstad trodde det skulle gå på 7-10 tusen, knappast en spottstyver.

Tar gärna emot tips vart jag kan köra bilen från Kalmar för att få topplockspackningen ordnad.Det är en 965 3 liter 1991.

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]