- tor 24 mar 2011, 12:44
#512866
Har sedan i oktober-10 ägt en V40 -01, som rullat ca 24500 mil, privatköpt. Känner mig vid det här laget grundlurad. Felen har bara hopat sig på varandra. Det första dök upp på vägen hem från förra ägarna, då bilen blev iskall.
*Fläkten började blåsa endast kall luft, ringde ägarna som försäkrade att den fungerat innan. Kallt blåste det i en månad, innan värmen kom igång. Då hade Volvo redan diagnostiserat instrumentpanelen, ca 6000 kr att byta.
*Kollade olja på vägen hem. Snustorrt. Fick hälla i 2 l.
*"Servad för ett år sedan" lät väl ok. Bara det att den gått 4000 mil det året. Direkt in på verkstaden (där de bytte ut min nyköpta dyra olja). 4 dagar efter köp hade Volvo dömt ut såväl batteri, avgasrör som bromsok och bromsskivor bak. Bytte privat för ca 4300kr (tjänade 6000 jmf med Volvo). + Batteri, 650 kr.
* I december, 3 mån efter köp började växlarna krångla. Bytte bussningar hos Volvo, ca 700Kr.
* Januari blankt papper på besiktningen "hurra"!!!
* Mars. Krångel med växlar tillbaka. Nu förnekar Volvo bussning-bytet som korrekt, och dömer ut även växellådan. Detta gör även en oberoende verkstad som jag anlitar för att inte bli lurad av Volvo.
Pris hittils ca 6000kr + service. + Växellådan... vad nu det ska gå på.
Har mina misstankar om att något varit allvarligt fel med bilen då jag i efterhand fick veta att bilen bytte ägare 2009 i september 2 gånger samt i november. Sista ägaren körde i ett år och visade mig så fina papper på hennes lagningar osv. Vad hjälper det...
Känner mig dum och kommer ALDRIG mer köpa privat. Hade sån tur med min förra att jag tog för givet att människor är ärliga här i världen. Vet inte vem jag ska lita på nu.
*Fläkten började blåsa endast kall luft, ringde ägarna som försäkrade att den fungerat innan. Kallt blåste det i en månad, innan värmen kom igång. Då hade Volvo redan diagnostiserat instrumentpanelen, ca 6000 kr att byta.
*Kollade olja på vägen hem. Snustorrt. Fick hälla i 2 l.
*"Servad för ett år sedan" lät väl ok. Bara det att den gått 4000 mil det året. Direkt in på verkstaden (där de bytte ut min nyköpta dyra olja). 4 dagar efter köp hade Volvo dömt ut såväl batteri, avgasrör som bromsok och bromsskivor bak. Bytte privat för ca 4300kr (tjänade 6000 jmf med Volvo). + Batteri, 650 kr.
* I december, 3 mån efter köp började växlarna krångla. Bytte bussningar hos Volvo, ca 700Kr.
* Januari blankt papper på besiktningen "hurra"!!!
* Mars. Krångel med växlar tillbaka. Nu förnekar Volvo bussning-bytet som korrekt, och dömer ut även växellådan. Detta gör även en oberoende verkstad som jag anlitar för att inte bli lurad av Volvo.
Pris hittils ca 6000kr + service. + Växellådan... vad nu det ska gå på.
Har mina misstankar om att något varit allvarligt fel med bilen då jag i efterhand fick veta att bilen bytte ägare 2009 i september 2 gånger samt i november. Sista ägaren körde i ett år och visade mig så fina papper på hennes lagningar osv. Vad hjälper det...
Känner mig dum och kommer ALDRIG mer köpa privat. Hade sån tur med min förra att jag tog för givet att människor är ärliga här i världen. Vet inte vem jag ska lita på nu.