Om man vill jaga millimetrar och centiliter etc. etc. så kommer man naturligtvis inte ifrån en viss del fossilolja. Det finns uträkningar och undersökningar på sådana här exempel. Kolla
http://www.etanol.nu
Nu kan man framställa etanol på många olika sätt. Om man tittar på några olika t.ex. Brasilien, så är det så att många fabriker använder restprodukterna, bagass heter det, (ungefär sockerrörshalm) till att elda i processen. Det är t.o.m. så effektivt att man får energi över till elproduktion, i dom bästa fallen. Sedan finns det naturligtvis raka motsatsen också, men i just Brasilien har man i alla fall koll på läget, även om inte alla tar det till sig.
Scania tillverkar som bekant konverterade dieselmotorer som går på ED95, ren etanol plus några tillsatsämnen. SL har kört bussar på detta i bortåt 25 - 30 år. Det har visats notiser och rapporter att skördemaskiner och transporter av sockerrör använder Scanias etanolmotorer i mer och mer utsträckning.
I USA är läget mycket sämre. Där odlar man majs för etanolproduktion. Och det gör man på traditionellt vis med jordbrukstraktorer och stora lastbilar för transporter. Sedan eldas fabrikerna med kol och olja.
Det lär vara en "ett till ett-vinst" på majsetanol i USA. Alltså: Man får ut lika mycket energi som man stoppar in. Sverige köper ingen etanol från USA. Man har dock börjat odla sockerrör för etanolproduktion i mindre skala, så det finns alltså.
I Sverige tillverkas etanol av spannmål. (Agroetanol i Norrköping) Det ger både ekologisk vinst och energivinst. Fabriken ligger granne med stadens fjärrvärmeverk, så dom ger och tar överskottsenergi av varandra. Dessutom tillverkar man djurfoder av resterna. Och du vet säkert redan att odlingsarealen för den svenska etanolproduktionen är 1/3-del av den arealen som EU har bestämt att Sverige skall låta ligga i träda. Alltså: Den får inte användas för livsmedelsproduktion inom EU.
Det är inte lika hög vinst som i Brasilien, men betydligt bättre än majsetanol från USA.
SEKAB i Örnsköldsvik experimenterar och forskar på etanol av cellulosa, men det är i stort sett bara experiment än så länge. Men det skulle kunna bli något i framtiden bara det finns pengar att omsätta i projektet. Kolla SEKAB.
Sedan finns det t.ex. den metoden som bl.a. Spanien och Frankrike tillämpar. Man gör etanol av dåligt, misslyckat vin. Man kan även få ut etanol från oljeraffinaderier, men det torde vara tämligen oekonomiskt i dagens läge.
Så dom stora transporterna: Båt och tankbilar går på fossil olja. Men just med tankbåtar finns det siffror på att det är mycket mer balanserade utsläpp än vad man kan tänka sig. Kolla det också på etanolsidan och gärna på BAFF, Gröna Bilister m.fl. också.
Sockerrör har ju den fördelen att det går att odla över större delen av den varma världen (där dom flesta U-länder finns) men då finns det politiska skurkar som bromsar detta. Många U-länder skulle kunna göra sig ekonomiskt oberoende om dom kunde odla sockerrör för etanolproduktion. Dom skulle kunna köpa sin mat på värlsdmarknaden och ändå få pengar över. Kolla Kooperation utan gränser.
Det finns många svar på din fråga och det beror väldigt mycket på utgångspunkten och hur du tänker och grundar din fråga. En sak är dock säker: Miljön tar hem den största vinsten med etanol.