Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av PTV
Världen mår tydligen inte så bra just nu och mitt i tsunamikatastrofen i medelhavet som förstört bla stora delar av den Japansk ekonomin samt infrastrukturen där ingifta bekanta till mig av Japansk härkomst inte svarar längre i telefon bestämde jag mig för att börja ekonomiköra mitt i detta elände.Bättre sent än aldrig.

Om nu färddatorn går att lita på som jag fått för mig så höll jag max 90 km/h på motorväg idag utan farthållaren inkopplad när den flexar aningen för mycket upp och ner och bränsleförbrukningen var som allra lägst nere på 7.5 dl per mil samt att jag växlade direkt från ettan till trean och sedan till femmans växel.Vid minsta pyttelilla beröring av gasen ökade naturligtvis denna siffra snabbt uppåt även vid rullande jämn fart.Normalt brukar jag elda på i max 140 k/mh så min besparing med denna körning beroende på antal mil per dag blev cirka 1.8 liter.Omräknat då i en etapp av fem dagars körning per vecka blir ju summan då ca 9 liter sparad bensin per vecka eller 36 liter på en månad fortfarande med fem dagars körning per vecka.Omräknat i rena kronor med ett bensinpris på ca 14 kronor per liter har jag då sparat in återigen ca 504 kronor per månad på denna ekonomikörning.

En ganska bra slant enbart genom att sänka farten något.Att jag sedan blir omkörd av lastbilar med släp och skapar långa köer i enkelfil bakom mig tar jag med en nypa salt när ingen j_v_l ska sabba min ekonomi inklusive den hänsynslöse Herr Reinfeldt.Så nästa steg för att undvika irritation och kanske svåra olyckor av folk som vill om är en dekal i bakrutan som talar om att min försiktiga körning beror på ett försök till ren ekonomikörning.Vad jag däremot inte lyckats lista ut är hur ofta jag behöver rensa ur motorn genom en längre och hårdare körning för att den ska må vettigt bra i längden om den nu inte redan gör detta med denna försiktiga stil !?.Återkommer med mer fakta efter några dagar för att se om mina beräkningar stämmer något sånär där nästa steg isåfall blir att inte använda t ex värmefläkt eller ACC samt att börja använda parkeringsljus istället för halvljus dagtid och byta ut de breda 17" däcken.Läste i bla Teknikens Värld för en tid sedan att genom att täcka över grillen med ett blankt och slätt material sänktes förbrukningen ännu lite till.Mitt ekonomikrig har börjat.Känn dig blåst Reinfeldt. :D
Har faktiskt haft nere en S70 GLT -98 i 0.65 l/mil i snitt på en landsvägssträcka på ca. 2 mil. Dock är det 70 hela vägen, och det var så lite traik att jag kunde låta farten sjunka i motlut etc. Ett tips är att ställa om ECC:n till lagom fläkthastighet manuellt och stänga av AC. Gör mer än man tror. Dock brukar jag köra AC:n vanligtvis, blir mindre imma nu på vintern och så håller den sig ju fräsch. Kan tillägga att bilen snittar på runt litern nu, mest stadskörning. "Vanlig" landsvägskörning runt 100 drar den 0,7-0,9. Och snittet under sommaren ligger på runt 0,9. Med 1350kg Cabby 52 -01 husvagn drar den ungefär 1,5 liter i snitt... Kan tillägga att det sitter takbox och dubbade Nokian Hakka 7 195/65 R15 på under vintern, Conti Sportcontact 205/50 R16 på sommaren. 2 St stora Hella-extraljus året om, de är dock inte igång under sommaren.
Det här blev väldigt långt... Poängen ligger i att det går att köra snålt, om man anstränger sig lite!
Haha pettson! Vi kanske ska utveckla den idén med ett segel?

Men det går faktiskt att göra en del på förbrukningen om man håller högerfoten i styr. Jag åker 5 mil om dagen, så jag försöker. Men så kommer jag ikapp nån som jag "behöver" köra om...

Ska kanske titta på en VW Lupo diesel i morgon, en kompis som ska sälja sin. :???:
[ ] Rolig att köra
[ ] Rolig att se på
[ ] Brudmagnet
[ ] Säker att köra på en älg med
[X] Rolig att tanka
Användarvisningsbild
av vetten
*pettson* skrev:Ytterligare ett tips som är helt gratis är att du bara åker åt det håller vinden blåser. Medvind sänker förbrukningen väldigt bra.
HeHe :mrgreen: Ja menvisst "pettson" men inte kan man väl vänta in lämplig vind för att komma till och från jobbet :mrgreen: Tror inte att min arbetsgivaren skullen köpa det ?:-/ Nej dom vill bara ha jobb utfört och det med all rätt :-)-) Så därför så kör jag även i motvind eller sidvind och bara i extrema fall i medvind :mrgreen:
HeHe :lol:
av PTV
Ytterligare ca 1.8 liter sparade idag.Körde enbart med parkeringsljuset för att få ner strömförbrukningen och pumpade däcken med lite högre tryck.Ska fråga mina kvinnliga arbetskamrater om jag kan bli hemma de dagar det blåser motvind.Kan dom ha dåliga veckan så kan väl jag ha en motvindsvecka. :D
Användarvisningsbild
av wissel
Mina erfarenheter är att det är relativt lätt med 20% besparing.
Hade tidigare sommarstuga i Flen, har "alltid" kört som en biljuv men ändrade mitt körbetende radikalt då
vi åkte Sthlm-Flen varje helg. Nåväl jag började köra riktigt lagligt och med hjärnan påkopplad från start till mål
och kunde konstatera att var 5 resa blev "gratis". Har fortsatt med detta körsätt även vardagar. Har även lite övertryck i mina däck, och ägg under gaspedalfoten....Det jag tycker är lite galet är när du pratar om P-ljuskörning, vintertid med lååg sol, gråa bilar och grå "snö".....jag ser en risk där med att du kan bli påkörd o skadad. Ingen bra ekonomi i detta tycker jag.
För övrigt GOD Idé.
Användarvisningsbild
av Camel
Min erfarenhet är också att sänkt hastighet ger lägre bränsleförbrukning. Likaså tror jag att avstängd AC och smalare däck kan minska bränsleförbrukningen märkbart. Avstängt halvljus (halogenlampor 2x55W) motsvarar ca 0,15 hk mindre effektförbrukning (exkl. förluster), tveksamt om det påverkar förbrukningen märkbart för den enskilde. Men helt klart blir det en påverkan så sammantaget för hela bilparken blir det en del. Avstängt halvljus är dock inte att rekommendera av trafiksäkerhetsskäl. Lagen kräver tänt ljus även i dagsljus. Nyare bilar har något som heter DRL (lampor vid körning i dagsljus) som drar mindre energi och syns tillräckligt. Då minskar bränsleförbrukningen något jämfört med konventionella glödlampor samtidigt som trafiksäkerheten tillgodoses. Borde gå att eftermontera.
:-)-) Lycka till med dina försök! Skriv gärna mer hur det går.
Användarvisningsbild
av isak
gott råd till er som har de där tankarna! skaffa en liten drivmedel snål bil alternativt stanna hemma så trafiken flyter någorlunda!
Isak
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]