Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Joockeg
Tjena, osäker på var Jag skulle placera tråden men hoppas den kom rätt.
Har sökt mycket men mot min förmodan inte hittat diskussioner angående detta.

Undrar lite om att hantera sladdar då det är första vintern Jag rycker kryckan med 850in.

Helt enkelt: hur hanterar man sladd med bakhjulsdrivet resp. framhjulsdrivet, och varför är det så? Har hört massa olika grejer men vet ju inte vad som stämmer.

// Jocke
Användarvisningsbild
av vetten
Fick du ingen halkbaneutbildning när du tog lappen? ?:-/

Det vanligaste tipset brukar ju vara att frikoppla och styra emot sladden, när man sen blir lite van med bilmodellen man kör beroende på fram eller bakhjulsdrivet så brukar det komma av sej själv. En bakhjulsdriven bil kan man ju ibland beroende på hur halt det är gasa och styra emot för att komma ur sladden, med en framhjulsdriven så blir det lite annorlunda med gasen men styra emot sladden gör man väl alltid.

Själv så kör jag för första vintern under mitt drygt 40-åriga körkorts/bilinnehav en 4x4 bil en kort Toyota RAV4 och blev varnad av en vän att eftersom den är så kort så passa dej för att du kan få väldigt snabba retursladdar med den och som jag inte trodde så mycket på då i höstas innan halkan kom. Gissa om han fick rätt? Första riktiga halkan så kändes det jättekul att köra genom en ganska stor cirkulationsplats med kontrollerad sladd tyckte jag ända tills den där returen kom helt oförberett, klarade ut den pga tror jag min mångåriga vana, så kompisen fick rätt. Tror jag börjar fatta hur den funkar nu.

Bästa tipset är väl ändå att man åker ut på en stor tom parkering när det är halt och känner sej för hur bilen uppför sej och tränar på det.

Det där med att frikoppla och styra emot är nog ändå det bästa tror jag.

Det finns säkert fler här på forumet med idéer om hur man ska hantera en sladd så det är bara att invänta ytterligare inlägg och tips för nu har du ju startat en tråd om ämnet så dom kommer det vet jag :-)-)
av llesrof
Första sladden brukar man klara rätt bra när man ryckt till i handbromsen. Man sitter där med ett belåtet flin och tycker att man är världens bästa förare. Då kommer retursladden... Principen är väl den att om man tappar fästet bak så får man sladd. Det har inte så mycket med om bilen är fram- eller bakhjulsdriven, tappar man fästet så vet inte bakhjulen vart de skall ta vägen och om de utsätts för en kraft i sidled så får man sladd. På en framhjulsdriven bil rullar bakhjulen bara med och det krävs lite jobb för att få dem att tappa fästet, till exempel att man bromsar/låser dem med handbromsen, eller bromsar/släpper gasen i en kurva så att det uppstår en lastväxelreaktion. Detta gäller även på bakhjulsdrivna bilar men där kan man även tappa fäster genom att gasa så att bakhjulen börjar spinna.

Principen är enkel - förlorat fäste ger saldd och för att få tillbaka kontrollen måste man få tillbaka fästet, exempelvis genom att släppa handbromsen eller lätta på gasen. Problemet är lastväxelreaktionerna. Den kan väl enklast förklaras som att bilens tyngdpunkt växlar från ett ögonblick till ett annat. Kör du i en kurva i en viss hastighet har du en viss kraft framåt och en i sidled som vill kasta ned dig i diket (bland alla krafter som samverkar). Släpper du gasen kommer kraften framåt minska samtidigt som kraften i tangentens riktning (alltså diket) ta upp den kraften och ge en extra knuff mot diket. Är man inte beredd på detta kan det bli en obehaglig överraskning. Är man en skicklig förare kan man utnyttja detta genom att dutta till på bromsen med vänsterfoten samtidigt som man gasar med högern för att få ett snyggt ställ på bilen genom en kurva.

Ja ja... det finns nog de som kan förklara detta bättre. Jag har alltid vart så rädd om mina och andras bilar att jag hållit mig borta från de värsta rally-eskapaderna :D
av Joockeg
Okej tack för svaren! :)

1: "Retursladd"? Som sagt är verkligen nybörjare :P
2: Har hört från vissa att om man kör bakhjulsdrivet och får sladd bör man försöka ratta upp, men om man kör framhjulsdrivet ska man bara koppla? Stämmer detta?
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
1: En sladd som är på väg att hävas fortsätter åt andra hållet, dvs en vänstersladd blir en högesladd. (opedagogiska jag)
Detta pga Rörelse/Massa/Halka.

2: Nej, tycker nog man alltid ska ratta emot vilken bil det må vara, för att inte hamna i diket.

Ut och sladda, prova alla scenarier du kan komma på.
Tex häva sladd med ratta emot och gasa.
Var rädd om andra trafikanter o stolpar, hitta en tillräckligt stor parkering.
av semmelman
För att gå till verklig basic så är det lite svårare att få sladd med en framhjulsdriven bil - det är bättre stabilitetsmässigt med drivhjul som drar bilen efter sig än som skjuter på - men när man sen väl får sladd så är det inte så mycket att göra annat än att styra och hoppas man får fäste innan ev flygtur tar vid. Så bästa rådet är väl att köra så man inte ska få sladd och får man det ändå ska farten va så anpassad så eventuella skador inte blir så stora.
Man kan jämföra med fyrhjulsdrivet oxå, det har ännu "bättre" grepp vilket då har för/nackdelen att farten lätt blir högre och släpper det då så får man bereda sig på ännu längre flygtur.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
vetten skrev:Bästa tipset är väl ändå att man åker ut på en stor tom parkering när det är halt och känner sej för hur bilen uppför sej och tränar på det.
Precis.... du kan inte läsa i en bok hur du ska agera.....det ska sitta i ryggmärgen......
av *pettson*
Man får ha splitt ny bil och 47 säkerhetssystem om bilen inte klarar att parera utan dej till 100% och med just 100%ig utgång på läget, så lär man förr eller senare ändå hamna där man inte tänkt. Det finns inga system lanserade i världen för bilbruk som kan ersätta en duktig och alert förare fullt ut. Men det ersätter förare som är rentav dåliga eller på den lägre delen av mediokra. systemet är egentligen till för att man inte ska bli överraskad och tappa kontrollen, för det kan alla förare bli oavsett kunskap. Det är inte tänkt att ersätta föraren.
Om det blev obligatoriskt att köra i halkträning med sitt fordon, oavsett årsmodell, innan fordonet får brukas dagligen så skulle förmodligen 50% av alla olyckor slippa hända. Det spelar ingen roll om bilen körs på grus, asfalt, eller på halka av nåt slag. Grunderna är domsamma. Men hur och i vilken ordning grunderna ska användas är det desto större skillnad på beroende på vilken bil man har.
Min gamla 94 T5 med uppgraderad chassie beter sej garanterat inte likadant som svennes 36000 milare med okänt datum på fjädrar och stötdämpare samt duktigt slö motor på alla underlag. Eftersom effekten och chassiet skiljer kan vi inte heller bete oss likadant när vi jobbar med bilen för att reda ut en situation.
Hasses 4 hjulsdrivna subaru med konstant 4hjulsdrift ska inte behandlas likadant som en AWD 70 serie med visco i halka. Och man rattar inte en SUV oavsett märke likadant som en hyundai athos, men det är nånting bilägare gärna glömmer. Man köper en annan bil, gärna med många system i, man skryter gärna om det till grannen men man har ingen som helst körvana eller några kunskaper om hur just den bilen ska skötas i halka. Det är så fint att ha antisladd med mera och det råder ingen tvekan om att det fungerar till viss del, men sen var det plötsligt när man gick över gränsen, vad gör man då? Kör du en bil med antisladd aktivt som en bil utan detta när det släpper så kommer du och systemet troligen att jobba mot varandra. Du som förare kommer att göra allt ännu värre. Men med rätt utbildning i ryggen så kan du hjälpa systemet att försöka reda ut det. Systemet är känsligare än du på att veta exakt hur du styr, eller på hur dina hjul rullar, men du är duktigare än systemet på att orientera dej, på att planera hur du ska få bilen att gå i en något bättre riktning så systemet kan ta över och göra saken säkrare. Låter lite som en utopi tänker man då, men faktum är att många många dikeskörningar har faktiskt en balettövning på vägen innan det bar av ned i diket, en ytterst liten del vispar till på 2 sekunder rätt ned i diket. 10-15 sekunder är gott om tid om du vet vad du ska göra. Kort om tid om du bara får panik. Naturligtvis kanske sträcka och tid inte räcker till för att undvika dikeskörningen helt, men den kan då räcka till att placera bilen bättre till. Att kanske sätta den på den där plana åkern istället för krondiket 10 meter innan? Att missa betongbrunnen som står illa till i diket? Grejen är att var aktiv ökar chanserna, det minskar dom inte. Det har liksom blivit inne på nåt sätt att tycka att systemen ska ta över så kan du bara åka med. Lyckas inte systemet så var du chanslös ändå. Så var det inte och har aldrig varit så.
Jag har precis samma råd som dom flesta, leta upp en avlyst sträcka, parkering eller nåt. Vadsomhelst där du inte stör nån eller riskerar att skada dej eller andra. Kör sen och börja känn på din bil. Försök inte endast köra med uppställ eller så. Försök ha lite fantasi. Billiga plastkoner som inte skadar bilen finns på ett antal ställen. Har du bil där handbroms kan användas under färd så är det lättare om man är två. Kör och påbörja en svag kurva åt nåt håll. Den som följer med dej sköter handbromsen och låser den nångång överanskande så du får sladd. Du parerar så gott du kan. Gör det i olika farter. När du är duktigare så släpper man inte handbromsen. Notera att den ska vara låst istället, då det är betydligt svårare att hantera bilen när bakhjulen inte har lust att delta, men det går. När du kan reda ut det är du betydligt skickligare än innan. Nu återstår bara att göra det här 5000ggr så att du får in det i ryggmärgen.. :wink: Ett tips är att använder man handbromsen så KAN det vara så att man får felkoder. Detta då eftersom inget bromsförsök registreras men att hjulen ändå står stilla i systemet och då ger felvisning. Det är bara att nolla o glömma dom.
av greenbay
Var beredd på att saker kan gå sönder inuti handbromsen om det är en S60, V70 du leker med!
länk: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bromssyst ... handbroms/
/greenbay
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]