Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
#472093
http://www.autoblog.com/2010/11/29/repo ... ium-image/

Ärligt talat en rätt smart strategi tycker jag. En volvo känns ju vilken dag i veckan som helst "finare" än en VW, men jag tror Jacoby har helt rätt i att det är dödfött att försöka konkurrera med tyskar som har ett såpass stenhårt grepp om segmentet redan. Kul att han är inne på att värna om det svenskt säregna snarare än att jaga i hasorna på tyskarna.
Volvo har ju som bekant en förarmiljö och ergonomi som många föredrar över tyskarna redan, trots att man är billigare(även om prissättningen nog ärligt talat ligger lite i överkant ibland) kanske vore det bättre för försäljningen att profilera sig hårt med att ligga lite över standardbil som vw, lite billigare än riktig finbil men med hög säkerhet och smarta lösningar som ger mervärde trots avsaknad på dyrlyx.
Vad tror ni?
av Rådlös
#472098
Det var helt säkert ett klokt uttalande av Jacobi. Kineserna befinner sig i en konstig situation. Dom har helt plötsligt blivit nyrika och vet inte hur dom skall hantera den situationen. Dom tycks tro att man bara måste ha stora och lyxiga bilar som lyser och signalerar "Nyrik, Nyrik, Nyrik!" När dom nu fick tillfället att köpa en bilfabrik med gott rykte, så trodde dom nog att det var en lätt match att fixa det. Framtiden får väl utvisa hur det gick.
#472099
Ambitionen har aldrig funnits där. Det är bara att sätta sig i en BMW/Audi/MB och det intryck det ger, speciellt i mellanklass. (Jämför A4 och V50 t.ex.) Det kan vem som helst göra, även VD:ar och utvecklare.
av viktore
#472128
Att lägga om kurs och gå sin egen väg med skandinavisk design och liknande diffusa begrepp tror jag inte på.
Volvo har i vissa aspekter en bit kvar till premiumtyskarna, men att man är på rätt väg borde stå utom all tvivel. Inte minst med S/V60.

Problemet för Volvo är att man inte lyckats komma upp i lika stora volymer som de tyska konkurrenterna. Jag skulle tro att det beror på två saker, dels har Volvo inte vågat ta ut svängarna och bygga upp sitt varumärke, dels har man haft en mycket mindre hemmamarknad än tyskarna. Det sistnämnda borde inte vara ett problem längre.
Jacoby borde snacka mindre och jobba mer.
Användarvisningsbild
av crumpets
#472186
Att säga att ambitionen aldrig funnits där tycker jag är fel. Man kan ha haft det som uttalat mål lite längre fram medan man lanserat modeller för att klättra upp långsamt. Svårt att gå från svensson till direktör över en natt.

VIktore: även om volvo lyckas ta sig upp kvalitetsmässigt och inte minst kvalitetskänslamässigt, är marknaden för det segmentet stor nog att husera så många märken?
Kan man trycka ut modeller i ett konkurrenskraftigt tempo?
#472193
viktore skrev:Att lägga om kurs och gå sin egen väg med skandinavisk design och liknande diffusa begrepp tror jag inte på.

Inte jag heller. Det räcker med att de skaffar ett språk för det de redan gör. Volvo har ju en etablerad stil och profil redan. Den lite klossiga robustheten, komfort, säkerhet.
Användarvisningsbild
av crumpets
#473350
Sänker man ytterligare hoppar man väl snarare ner ett segment. Nu har man ju funnit nån slags balans över standardbil men under lyxbil.
Geely har efterfrågat större och flådigare men samtidigt enklare bilar. Ska bli intressant att se hur det kommer påverka vår kontinent. Att man gör kinaspecifika modeller som aldrig slipper lida är ju inte omöjligt alls.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#473450
Rådlös skrev:Det var helt säkert ett klokt uttalande av Jacobi. Kineserna befinner sig i en konstig situation. Dom har helt plötsligt blivit nyrika och vet inte hur dom skall hantera den situationen. Dom tycks tro att man bara måste ha stora och lyxiga bilar som lyser och signalerar "Nyrik, Nyrik, Nyrik!" När dom nu fick tillfället att köpa en bilfabrik med gott rykte, så trodde dom nog att det var en lätt match att fixa det. Framtiden får väl utvisa hur det gick.
Ligger mera bakom än så... Li Shufu hade inte 10.000.000.000 Skr att slanta upp själv till affären. Det är bla två Kinesiska städer (Dacheng and Jiading) som har fixat fram kulorna till Mr Li.

Deras intresse är självklart att få dit stora volvofabriker för att få valuta för sina inverteringar.

Det vill genast bygga 3 volvofabriker i Kina men volvoledningen tvekar..... hur länge kan de hålla imot.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]