Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Datarolf
Läste en notering i dagens tidning om att det säljs fler dieselbilar än någonsin i Sverige, vilket skribenten tyckte var bra för miljön eftersom dessa sades släppa ut mindre koldioxid - alltså mindre klimatpåverkan.

Hur ligger det egentligen till med detta? Är dieselmotorer mer bränsleeffektiva än bensinmotorer för ett givet vridmoment eller en given effekt? Finns det någon seriös information som visar att med likvärdig bil och med likvärdigt körsätt så släpper jag ut mindre koldioxid med en dieselbil för att förflytta mig från punkt A till punkt B? För att inte krångla till det kan vi ju inledningsvis bortse från ev olika koldioxidpåverkan av produktionen av repektive motortyp. Eller går resonemanget ut på att dieseln framställs av biomaterial som ändå skulle legat ute i skogen/åkern och ruttnat och förpestat atmosfären?

Jag har själv ingen uppfattning i frågan utan efterlyser som sagt lite fakta i målet.

/Rolf J
Användarvisningsbild
av eccy243
Så här är det, per definition:
Diesel innehåller mer energi per viktenhet än bensin.
Tack vare detta har dieselmotorer högre verkningsgrad än motsvarande bensinmotor.
Och därigenom åtgår det mindre drivmedel för att utföra samma arbete.
Och som en biföljd släpps det ut mindre koldioxid.
Men dieselavgaser är svårare att rena från giftiga kväveoxider och partiklar.
av Rådlös
Det framställs mycket lite biologisk diesel, och den har dåliga köldegenskaper (stelnar i kyla) så den finns inte på vinterhalvåret.
Du frågar efter information om energieffektivitet m.m. Sådant finns på nätet, och ja, en diesel har högre verkningsgrad än en bensinmotor. Vad som däremot sällan redovisas, men har klarlagts vetenskapligt, är dieselavgasernas hälsofara som är betydligt över vad moderna bensinbilar med fungerade katalysator, släpper ut i dag. Och då är ändå bensinbilar inte särskillt nyttiga för andningsluften.
Här kan man läsa mer: http://www.forskning.se/soktjanster/ava ... rklaringar
Detta är rapporter från forskningen vid Sveriges Universitet, och dom går att läsa igenom. Alla 55 rapporterna.
av LarsBd
eccy243 skrev:Diesel innehåller mer energi per viktenhet än bensin.
Tack vare detta har dieselmotorer högre verkningsgrad än motsvarande bensinmotor.
Är det verkligen fakta?
Verkningsgraden är hur mycket av energin i bränslet som kan omvandlas till nyttigt arbete och då påverkas inte bränslets energinnehåll verkningsgraden. Diselmotorn har en högre verkningsgrad pga att den inte har så stora värmeförluster som bensinmotorn dvs en större andel av enerign i dieseln används för att driva bilen frammåt. Pga den högre verkningsgraden drar dieselbilen mindre bränsle och släpper därför ut mindre mängd klimatpåverkande växthusgaser men eftersom man inte får något gratis blir det istället högre utsläpp av andra ämnen som påverkar hälsan direkt tex sotpartiklar.
Enligt ett radioprogram (vetenskapsnågonting i p1) som jag råkade lyssna till en dag innehåller olja/bensin/diesel ungefär lika mycket energi omkring 10 kw/h per liter.
av sorsj
Att en dieselmotor är mer ekonomisk än en bensinmotor har i huvudsak tre orsaker.
1. Som sagts tidgare i tråden är dieselbränslets energiinnehåll högre per liter. Bensinen innehåller ca 32.8 MJ/l, dieselbränslet ca 35.3 MJ/l d.v.s. ca 7.6 % mer.
2. Dieselmotorns arbetsprocess är termodynamiskt 'sundare' än bensinmotorns, d.v.s. dieselprocessen har högre termisk verkningsgrad än bensinmotorn arbetsprocess.
Det var de två första orsakerna. För att förklara den tredje behöver man veta att normal körning med en vanlig personbil sällan betyder effektuttag på mer än ca 30 à 50 hk, d.v.s. man tar bara ut en liten del av den maximalt tillgängliga motoreffekten. Effektuttaget på en vanlig bensinmotor regleras genom att man stryper i motorns insugningssystem, det vill säga man hindrar motorn från att 'andas' genom att med berått mod sätta in ett stort motstånd i strömningskanalen - det finns de som säger att det är som att alltid köra på fullgas och reglera farten genom att bromsa. Effektuttaget på en dieselmotor regleras däremot i stort sett förlustfritt genom att man helt enkelt reglerar insprutad bränslemängd och direkt får den effekt man 'beställt'. Alltså:
3. Vid dellastkörning (vilket är det normala) har dieselmotorn en extra fördel genom en sundare princip för effektreglering. Här är det läge för en anmärkning: Den allra senaste bensinmotortekniken med direktinsprutning (Obs! DIREKTinsprutning, inte den vanliga bränsleinsprutning, som i stort sett alla har idag) kan så småningom komma att möjliggöra lika gynnsam effektreglering i bensinmotorn som i dieselmotorn.
Användarvisningsbild
av Datarolf
Jag tackar för svaren, och särskilt den tydliga förklaringen från sorsj ovan.

Går det rentav att kvantifiera punkterna 1 - 3 i sammanfattningen ovan till ett procenttal för hur mycket mindre just koldioxid jag släpper ut genom att "normalköra" en dieselbil mellan punkterna A och B?

Hur ser det ut för övriga utsläpp från dieseln vad avser klimatpåverkan, dvs kommer det ut något annat som i övrigt skulle göra dieseln klimatmässigt sämre än vad koldioxidminskningen ovan innebär?

Jag är fullt medveten om att det säkert kommer mycket hälsovådligt ur både diesel och bensinmotorer, men jag var faktiskt mest intresserad av klimatpåverkan, alltså inte hur dieselvalet påverkar min privatekonomi eller risk att dö i lungcancer (säkert är det illa i båda fallen...)
av DrY
Datarolf skrev: Går det rentav att kvantifiera punkterna 1 - 3 i sammanfattningen ovan till ett procenttal för hur mycket mindre just koldioxid jag släpper ut genom att "normalköra" en dieselbil mellan punkterna A och B?

Hur ser det ut för övriga utsläpp från dieseln vad avser klimatpåverkan, dvs kommer det ut något annat som i övrigt skulle göra dieseln klimatmässigt sämre än vad koldioxidminskningen ovan innebär?
Man kan titta på certvärdena och räkna om dem med hjälp av Concawe som listar hur mycket extra koldioxid som går åt för att producera och transportera bensin 0ch energimyndigheten som tar fram motsvarande siffror för MK1. Det blir inte exakt - framför allt är det väl få som klarar att köra så de når certvärdena i praktiken - men det ger en ganska bra uppskattning.

Svårigheten ligger i att hitta 2 modeller som har ungefär samma motorstorlek för att kunna jämföra.

XC70 Bensin är på 285 hk medan den största dieseln är på 205 hk - så jämförelsen blir ju lite orättvis (men i praktiken är det ju just dessa du väljer mellan...)

Då har bensinaren 285 hk, körd på 95 oktan med 5 % etanol - ett utsläpp på 298 g koldioxidekvivalenter/km
Diesel 205 hk, körd på MK1 med 5 % rme - ett utsläpp på 252 g koldioxidekvivalenter/km
En besparing på drygt 15 % alltså.

Tittar man på två mer jämstora motorer V70 Bensin 145 hk: 228 g koldioxidekvivalenter/km, diesel 136 hk: 199 g koldioxidekvivalenter/km. En besparing på nästan 13 %.

Klimateffekten av övriga utsläpp från dieselnär väldigt liten.

Hälsoeffekten av ultrafina och nanopartiklar (dvs de som partikelfiltren inte tar bort) värderas dock allt starkare. Man räknar med runt 400.000 förtida dödsfall per år i Europa. Så kör helst dieselbilen på landet där det blåser bort - inte i stan. ;-)
Användarvisningsbild
av Datarolf
Tack för ett klart och tydligt svar!

Rolf J
Användarvisningsbild
av isak
klara besked!
vilket jag uppskattar
inte som i en annan tråd?
där det inte kan debatteras för o emot olika drivmedel!
Isak
DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]

Ett vanligt förekommande bekymmer är att[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]