- lör 17 apr 2010, 16:43
#401027
Läste en notering i dagens tidning om att det säljs fler dieselbilar än någonsin i Sverige, vilket skribenten tyckte var bra för miljön eftersom dessa sades släppa ut mindre koldioxid - alltså mindre klimatpåverkan.
Hur ligger det egentligen till med detta? Är dieselmotorer mer bränsleeffektiva än bensinmotorer för ett givet vridmoment eller en given effekt? Finns det någon seriös information som visar att med likvärdig bil och med likvärdigt körsätt så släpper jag ut mindre koldioxid med en dieselbil för att förflytta mig från punkt A till punkt B? För att inte krångla till det kan vi ju inledningsvis bortse från ev olika koldioxidpåverkan av produktionen av repektive motortyp. Eller går resonemanget ut på att dieseln framställs av biomaterial som ändå skulle legat ute i skogen/åkern och ruttnat och förpestat atmosfären?
Jag har själv ingen uppfattning i frågan utan efterlyser som sagt lite fakta i målet.
/Rolf J
Hur ligger det egentligen till med detta? Är dieselmotorer mer bränsleeffektiva än bensinmotorer för ett givet vridmoment eller en given effekt? Finns det någon seriös information som visar att med likvärdig bil och med likvärdigt körsätt så släpper jag ut mindre koldioxid med en dieselbil för att förflytta mig från punkt A till punkt B? För att inte krångla till det kan vi ju inledningsvis bortse från ev olika koldioxidpåverkan av produktionen av repektive motortyp. Eller går resonemanget ut på att dieseln framställs av biomaterial som ändå skulle legat ute i skogen/åkern och ruttnat och förpestat atmosfären?
Jag har själv ingen uppfattning i frågan utan efterlyser som sagt lite fakta i målet.
/Rolf J
Har ägt och kört Fiat 127B MY75. SAAB 900 MY80, Opel Kadett D MY80, Toyota Model F MY86, SAAB 9000i MY88. Ford Galaxy MY98, Ford Focus MY02
Volvo XC70 D5 MY10, Volvo V60 D4 MY16 och kör nu Volvo V60 T6 MY26
Volvo XC70 D5 MY10, Volvo V60 D4 MY16 och kör nu Volvo V60 T6 MY26
- By Lövet