Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej!

Jag står i valet o kvalet om två bilar, den första är enligt följande:

Model: Volvo V40 2.0T
Årsmodel : 2001
Miltal: 6500 mil
Däck:
sommar: bra
vinter: bra
Service: bra
Skick på bil: mycket bra, inget att anmärka på.
Pris: 100 000

Andra bilen är enligt följande

Model: Volvo V70 140Hk
Årsmodel : 2000
Miltal: 11 500 mil
Däck:
sommar: behövs bytas snart
vinter: bra
Service: bra
Skick på bil:
Lack : bra
Olejläckage : något litet som kan vara på gång
Broms skivor : kan vara på gång
Inredning: något fläckig, övrigt god.
Pris: 105 000

Man kan säga att V70in har mer konfort och enligt mitt tycke finare färg, dock nämner jag inte färgerna här efter som det är en ren smaksak. Men så finns det kanske lite frågetecken angånde V70in(framtida kostnader), medans man inte kan se några vidare utgifter på V40in.

Man måste också se hur värdet kan vara på bilen efter 5000-6000 mil.

Säg att man planerar att ha bilen ialla fall 5000-6000 mil, vilken hade du valt, och framförallt varför?

Anta att priserna är fasta.
av kentk
Jag skulle absolut tagit V70, större bil och mycket bättre andrahandsvärde när du en dag skall byta...

Ta det lugnt och gör inget panikköp, det finns bra billiga bilar överallt !

Edit: en nackdel på V70 är att den har ca 1000 spänn dyrare skatt, men det märks ju knappt utslaget på ett år..
av snowman
Vi har använt oss av KVDs bilvärdering(http://www.kvd.se/) och där kan man se att V70in står något högre än V40in idag, det skiljer sig ca 7000 kr. tittar vi på hur det ser ut om 5000 mil(utan åldrandet i tanke) så hamnar V70 fortfarande lite över V40in men då endast 1000 kr. Därför kan man nog säga att andrahandsvärdet kommer gå hand i hand på dessa två bilar om man nu inte vill ha bilen längre än 5000 mil för då kan man faktiskt tjäna på v40in.

Värt att notera är att vi bor i lägenhet idag, har inga barn eller djur vilket gör att V70in kan kännas aningen stor.

Hade V70in och V40in varit i samma skick så hade vi så klart valt V70in, men då det finns som jag nämnt vissa frågetecken med V70in och inga alls med v40in så blir det genast ett svårare val. V70in kommer i slutändan kosta merän v40in och vi hade igentligen beräknat en budget på max 90 för bil, men samtidigt vill man ha så mycket som möjligt för de pengarna.

Vi har varit runt o tittat på säkert 20 bilar och börjar bli lite trötta pådet kan man väll säga, dock har det främst rört sig om s60 bilar.

Jag har hört från en verkstad att V70 har lite mer problem än V40in? särskilt i framvagnen där det kan bli dyra reprationer?
Användarvisningsbild
av skovde
snowman skrev:Värt att notera är att vi bor i lägenhet idag, har inga barn eller djur vilket gör att V70in kan kännas aningen stor.

Om ni har planerat att skaffa barn innan ni har kört 5000 mil så köp V70
Barnvagen tar MASSA plats

Vilken bil har billigast försäkring?

mvh Robert
av Daddan
V40=liten bil.
V70=stor bil.

Vad behöver du?
Vi kan inte ha V40/V50 med barnvagn och annan packning trots att vi har en av marknadens minsta vagnar. V70 sväljer precis lagom. Därför är det en av sveriges vanligaste familjebilar.
av Addict
V40=billigt skräp
V70=kvalitet

;)

Jag har aldrig varit nöjd med en x40... Inte ens nya S40 och V50 tycker jag funkar utan inredningarna är så skräpiga...
av snowman
Tack för alla svar.

Om vi räknar att 5000 mil är samma som 5 år så kan vi kostatera att chansen för barn inom denna tid är ganska stor(får man hoppas).

Jag upplever inredningen i V40 som något enkel, nästan så att den går att jämföra med min SAAB 900 -94a Dock är den fin om färgen är så kallad "sandfärg".

Fördelarna som V40in har är ju att den endast gått 6500 mil och att den är i väldigt bra skick, men v70in upplevs helt klart som en mer rubust bil även om så kanske inte är fallet?

Försäkringen är säkert något dyrare som någon nämnde titidigare i denna tråd, men det skule tydligen inte själa merän kanske 1000 kr.
Användarvisningsbild
av TopGear
Jag har båda två för tillfället, en V70 D5-02 och en V40 2.0T-04.
Mitt råd: ta V70:n!
av 740wennberg
v40 är billigare i allt.

betydligt mkt bättre :)
XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]

Kikade idag vidare på min högra bakd&ou[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra ell[…]