Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av COCS
Hej

Jag har senaste månaden skrivit några frågor på detta forum beträffande begagnad XC90 - med anledning av att jag planerar byta ut min Mercedes E 220 Diesel kombi till någon typ av SUV. Att jag vill ha en SUV beror i första hand på att jag vill ha ett högre insteg och alltså därmed sitta högre upp - vilket jag faktiskt tänkt på och önskat under flera år.

När jag letar begagnad bil (jag bor i Göteborg), så har i mitt fall Blocket & KVD varit de ställen jag kollat på och såklart har jag även besökt Bilia Volvo hemsida med jämna mellanrum.

Min fråga är om det finns någon här som har kommentar om att köpa bil på auktion från KVD.
- Är det så fantastiskt bra som KVD skriver ut?
- Ska man ändå vara skeptisk?
- Personliga erfarenheter avseende bra eller dåligt?
- Får man den support och garanti som anges?
- Tekniska problem ni erfarit som ej framgått av annonsen?

Om någon har lust att svara, så är jag tacksam och troligtvis många andra som läser med intresse...

Hälsningar Christian Sjöberg
av RonnieLkpg
Jag har köpt två olika bilar från KVD, men båda gångerna har det varit från den KVD-anläggning som finns i närheten där jag bor, så jag har kunnat kika på bilarna från utsidan innan jag lade något bud. Båda bilarna jag har köpt har varit före detta leasingbilar, men de har varit välskötta och skicket får nog betraktas som över medel för båda. Jag har heller inte råkat ut för något problem efter köpet och inte behövt kontakta KVD för någon support eller garanti, så den frågan kan jag inte uttala mig om.

I båda fallen har bilarna varit bra beskrivna, KVD har anmärkt på saker som jag knappt tyckt varit värda att nämna. Bil nummer ett (Saab 9-3 combi) hade till exempel en anmärkning på att spolningen till bakrutan inte fungerade. Efter köpet så fyllde jag bara på spolarvätska, sedan fungerade bakrutespolningen. Bil nummer två (Volvo V60) hade en hel del anmärkningar på stenskott i vindrutan, som de hade märkt ut med krita på en av bilderna. Vissa av dessa stenskott var väldigt svåra att över huvudtaget hitta, när jag senare fingranskade vindrutan.
En sak hade de dock missat att bekriva på bil nummer två. Två av vinterdäcken hade tappat cirka 20% av dubbarna, vilket inte nämndes. Det stod bara vilket mönsterdjup däcken hade. Jag påpekade det när jag hämtade bilen och fick som svar att man fick förvänta sig det på begagnade dubbdäck. Jag struntade i att gnälla vidare då allt annat verkade vara som förväntat.
Användarvisningsbild
av Nexus
Min jobbarkompis köpte en V70 D4-16.
De hade missat i beskrivningen att det var massa rostiga stenskott ovanför framrutan. Då undrar man ju hur de kollat alla övriga punkter som de skryter om. Men de drog av 10000 på priset som kompensation. :-)
av Lockis
Nexus skrev:Min jobbarkompis köpte en V70 D4-16.
De hade missat i beskrivningen att det var massa rostiga stenskott ovanför framrutan. Då undrar man ju hur de kollat alla övriga punkter som de skryter om. Men de drog av 10000 på priset som kompensation. :-)
Undrar om dessa 10k drabbade säljaren eller om det kom från KVD's ficka...
av Lövet
Jag har köpt över 20 bilar på KVD. Jag upplever det som enormt mycket bättre än att handla hos fristående bilhandlare men det är inte felfritt. Ungefär 1/5 av dessa har haft tekniska fel som visat sig efter köpet. Reklamationsavdelningen är inte omöjlig men definitivt inte lika hjälpsam som en auktoriserad återförsäljare. Framförallt sånt som ens är i närheten av slitagedelar är de extremt svåra med även om de är "testade OK". Deras resonemang är nämligen "OK betyder inte felfritt, det betyder normalt för åldern". Lagligt har de säkert torrt på fötterna där men det lirar inte riktigt med deras marknadsföring...
av kvillebäck
Jag har handlat där. För flera år sedan köpte jag en bil som visade sig ha skeva skivor.
Det var inga problem att lämna in den på mekonomen som löste det smidigt utan att jag någonsin såg räkningen.
De är bra på att få betalt så det är inte alltid det är billigare där än hos handlare.

Jämför några slutpriser med priserna på "byt bil" och ta med i beräkningen att du troligtvis kan pruta en del vid kontantköp hos din handlare.

Bemötande och "garanti" har jag varit nöjd med.
Se till att bilen är besiktad som du köper annars kan det vara problem när de skall lämna ut den om du vill köra den hem.
Användarvisningsbild
av COCS
Lade bud på en bil på KVD sent i torsdags kväll (efter mitt ovanstående svar). Ca 460.000 kr var mitt startbud och det blev registrerat som: Du är nu högst budgivare. Vilket stod klart och tydligt. På fredagen hände ingenting med budgivning ovanför mitt maxbud. Budgivningen skulle avslutats på måndag 24/10. Så jag tänkte; det händer nog lite nu denna helg. Igår = lördag, så var annonsen borta från KVD och jag har inte fått något meddelande om att den blivit borttagen. Jag har kollat idag igen på KVD (bilen borta) och även kollat på Transportstyrelsen, men finns ingen info om ny ägare. Tycker det är ganska märkligt att KVD tar bort en bil utan att ens meddela mig - som ju lagt ett ganska högt bud = jag tycker det är oseriöst.
Användarvisningsbild
av Micce1980
@COCS, Fanns det kanske ett köp nu pris med samtidigt? Maila eller ring de, brukar vara rätt snabba som jag minns det
av Mak
Jag har råkat ut för samma, en bil jag var intresserad av bara försvann. Jag kontaktade då deras kundtjänst och fick till svar att uppdragsgivaren/säljaren ångrat sig och tagit tillbaka bilen.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]