Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Hej,
Vad skulle ni säga om Biltemas bromsdelar, nu för tiden, håller de bra kvalitet (liten risk för skevhet när de blir varma, liten risk för oljud, bra slitagemotstånd, etc..) ?
Tänker främst på skivor och belägg.. Till V50 bakbromsar i vårt fall..
Mvh.
Användarvisningsbild
av lennarte
Vid normal körning med normal inkörning funkar det 100. Har inte köpt på andra ställen på många år om det finns på Biltema. Enda skillnaden är att det står inte alltid vilket fabrikat det är. Men det är samma fabrikat som säljs på andra ställen. Vill du ha ett specifikt fabrikat är det på nätet som gäller. På t.ex www.trodo.se kan du enkelt bläddra dig ner mellan olika fabrikat och prisklasser. Glöm inte att tvätta rent skivorna innan montering bara, det kan förstöra arbetet
Användarvisningsbild
av frasse4
Skivorna var svensktillverkade, i alla fall för 3 år sedan och har inte slagit sig än så länge i alla fall.
av Okalettos
frasse4 skrev: ons 14 sep 2022, 21:31 Skivorna var svensktillverkade, i alla fall för 3 år sedan och har inte slagit sig än så länge i alla fall.
Låter bra, skivor bak eller runtom? Och hur är din körstil? :party:
Användarvisningsbild
av Erik Å
frasse4 skrev: ons 14 sep 2022, 21:31 Skivorna var svensktillverkade..
Du skojar? Säljer Bt något som inte är made in China? Wow :-D
Jag skulle kolla hos trodo och mekster, där brukar det gå att hitta märkesgrejor till i princip samma pris som Biltemas "Noname/godtyckliga leverantörsbyten vart 3:e år"-bromsdelar. Själv är jag rätt så bränd men ärligt talat har jag bojkottat BTs bromsdelar sen ett antal år tillbaka. De kan ju ha bättrat sig :-)
Ps Lägg på lite extra pengar till "coated" bromsskivor. De billigaste är olackade runt navet och blir rostiga på några veckor. Påverkar inte funktionen men ser hemskt ut..
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
mister-auto(använd deras app) med brembo skivor + belägg (bak) samt "Ma20" och då kostar det 945kr , sen om du tänker runt om får du väl jämföra vad det kostar.
Användarvisningsbild
av Nexus
Köpte brembo skivor och klossar fram till min pappas suzuki vitara från trodo.
Rengjorde nav noga och smörjde glidpinnar mm. Bilen har rullat 6000mil sen ny. Inga vibbrationer innan bytet. Bytte även skivor för klossarna började bli dåliga och en kant på skivorna men nu efter ca 20 mils körning så skakar det vid inbromsning. Min far är 75+ och kör mycket lugnt.
Tänkte det är inga problem reklamera till Trodo.... Jo tjena de skulle ha en hel jävla uppsatts hur de monterades när de demonterades mm och kräver få in skivorna innan de kan skicka ersättnings skivor. De tycker bilen ska stå utan bromsar tills de har fått de och skickat vidare i sin tur till brembo själva.
Har aldrig varit med om krångligare företag som försöker allt för slippa ansvaret.
Jag har jobbat som mekaniker och byter bromsar stup i kvarten på folks bilar men Trodo ska lära mig hur man gör och att det är andra faktorer som gör skivorna kan bli ovala :devil:
Kommer aldrig mer köpa en enda reservdel från de!!

Har kört biltema skivor fram och bak på min V70-99 utan minsta problem med vibbrationer och den går stundtals ganska hårt.
av Okalettos
Erik Å skrev: ons 14 sep 2022, 22:12 Ps Lägg på lite extra pengar till "coated" bromsskivor. De billigaste är olackade runt navet och blir rostiga på några veckor. Påverkar inte funktionen men ser hemskt ut..
Gäller det speciellt Biltemas skivor menar du, eller är det en generell erfarenhet?
Dvs, rostar Biltemas generellt mer/snabbare än t ex Brembo och original..?
Användarvisningsbild
av lennarte
"Coted" bromsskivor har lackerade nav för att "se finare ut" efter du kört ett tag med dom totalt oväsentligt på en bruksbil.... :x
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag har faktiskt aldrig köpt biltemas skivor, blott bromsok, belägg och backar innan jag visste bättre.. :-)
Har bara fingrat på skivorna, har för mig att de var olackade. Märkligt nog fanns ingen radie inne i luftkanalerna (som på original) på de ventilerade framskivorna, hur lyckas man med det? :-/ Där backade jag ur :-D
Tack, rost vill jag slippa se! Klart man kan ju måla på lite hammarlack själv innan man monterar dem

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]