Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Det ställs ofta frågan på detta forumet så här, ungefär: "Jag vill göra service själv på min bil, men vad skall jag göra? Vad säger serviceschemat?"
Något rakt svar på detta har jag inte, men av en händelse kollade jag på Biltema efter en detalj på en bil som inte är min men jag har en koppling i bekantskapskretsen till den. Man skriver in regnumret och öppnar lite mer information (det finns flera sidor). Dom radar inte upp hela serviceschemat men dom går på senaste kända mätarställning (bilregistret ?) och föreslår bl.a filter och annat med katalognummer som skall bytas vid nästkommande service. Jag såg även bromsrör och fjäderfästen till den aktuella bilen. Det är nästan så man tror att Biltema "triggar" sin marknadsföring även på om man har fått påpekanden vid besiktningen? Eller har dom någon sorts statistik på det som är lättsålt i stora volymer till vissa bilmodeller?
Hursomhelst, detta är som sagt inte ett heltäckande svar till den som vill göra servicen själv, men det är tips på vad som bör bytas m.m.
OBS! Härmed menar jag inte att man måste köpa allt på Biltema. Det är mera en liten fingervisning om vad som anses vara utslitet eller "ha gått över tiden". Andra bilprylvaruhus har säkert liknande funktioner? Men det var just på Biltemas sida som jag såg det här.
Användarvisningsbild
av lennarte
Joo, jag har sett det också. Använde det när jag servade guddotterns V60 AWD - 13. Ska minsann kolla vad "dom säger" om frugans Subaru, det lyser SERVICE så fort man startar motorn. Den ska få service den 26/9 på Bilopalen i Falkenberg, där vi köpte den. Det är första gången jag lämnar bort en bil för service sedan jag köpte min första bil 1972
Det är gratis service dom tre första gångerna, då får man får ju utnjyttja det. Om inte annat för garantin skull 😁😁
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:Ska minsann kolla vad "dom säger" om frugans Subaru,
Dom har inga reservdelar till denna bil...... :x :P :devil: hoppas dom får fram det tills jag ska göra servicen själv :crying: :-) Det är nu bara 2 år kvar, annars får det bli www.trodo.se där handlar jag ibland också

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]