Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej
Nyss hemkommen från Volvoverkstaden som hävdade att mitt skrikande ljud (låter ungefär som att man kör över en Anka precis innan bilden bromsas till stillastående alternativt att jag släpper på bromsen från stillastående) beror på eftermarknadsfälgarna som sitter på bilen. Bilen, en V60 T6 Recharge 2021 är helt ny i imin ägo och har knappt 3000mil på mätaren. Med andra ord en nästan ny bil som låter som en 740 -88 vid inbromsning, parkering. Volvoverkstaden provade att följa något serviceråd (monterade bort hjulen och plockade isär oken och satt tillbaks dessa) men det gav inte någon effekt alls.
Några förslag, någon som hört samma orsak? Tyvärr har jag inte några orginalfälgar/hjul som kan bekräfta Volvos tes men det låter otroligt, speciellt då nuvarande hjul har rätt höjd och bredd både fälg och däck.
Kan inte se hur fälgen skulle kunna orsaka något sådant ljud
Om du vill kan du i teorin konstruera en fälg som förstärker vibrationerna från bromsskivorna (typ en resonanslåda). I praktiken är det svårt, och med tanke på att fälgarna är rätt stabila saker som knappast har en egenfrekvens som förstärker ljudet så tvivlar jag på verkstadens kommentarer.

Helt omöjligt är det inte. Jag tvivlar starkt på att det är orsaken. Jag skulle också ha provat med en annan uppsättning hjul för att säkerställa att det inte var felet.

Sedan går det att diskutera hur allvarligt det är med bromsar som skriker. Mig stör det inte mycket, men stör det TS får hen fortsätta diskussionen med Volvo-verkstaden.
Jag skulle provat lägga kopparpasta på baksidan av beläggen, och om det inte hjälper, köp belägg av annat fabrikat..
Erik Å skrev: tor 18 aug 2022, 17:47 Jag skulle provat lägga kopparpasta på baksidan av beläggen, och om det inte hjälper, köp belägg av annat fabrikat..
Bra förslag men att tvingas använda kopparpasta på en bil från förra året känns instinktivt fel
twahlman skrev:Bra förslag men att tvingas använda kopparpasta på en bil från förra året känns instinktivt fel
Varför då? Bromsar har inte ändrats mycket i sin grundkonstruktion sen införandet av skivbromsar.... Spelar ingen roll om bilen är 40 år gammal eller byggdes igår...

En halv-rolig observation jag gjort i trafiken är dock att nyare bilar tycks skrika från bromsarna mer ofta än äldre bilar. Kanske ju pga. denna felaktiga inställning? Bilen är ju ny, varför ska den ha något som bevisats fungera sen urminnes tider? ;-)
Skulle kunna vara samma ljud som är på min V90 Recharge MY22. Min mek kikade på det när bilen var bara nån månad och konstaterade samma ljud vid sista lilla biten vid inbromsning och när man släpper bromsen ibland och skall köra iväg. Han kolla runt lite och han kom fram till att så kan det låta i bromsarna på en sån Volvo. Inget ovanligt och inget att oroa sig för sa han. Har nu kört 1000 mil med bilen och bromsarna funkar bra om vi bortser från de lilla skriken ock knak-brak-ljuden i samband med inbromsning och när man släpper på bromsen och åker iväg (ibland). Ljudet är väl inte så trevligt att höra men bara bromsarna funkar kvittar det mig nästan om det låter lite om bromsarna. Men jag har aldrig hört detta ljud på nån annan Volvo jag haft tidigare.
Om din mek kan få bort ljudet är det förstås bra, då kan du förhoppningsvis skriva nån rad här vad lösningen är.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]