Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av dieseltorsk
Hej!

Dags att sälja min V70 - 16 Classic Summum. 8900mil

För många år sedan sålde jag mina bilar på Blocket. Minns att jag fick försöka värja mig rätt bra för att slippa däcksparkare och "sista pris prutare". Idag skulle jag nog få hjärnblödning om jag behövde lägga samma tid som jag gjorde förr på att svara på alla meddelanden och telefonsamtal...

Har förstått att det finns flera bolag/sidor på nätet som köper bilar. Vilka "är bäst" och var får man bra betalat för sin bil?
Kan man lägga ut den och flera firmor får lämna köperbjudanden? Eller är det värt att göra ett försök på Blocket igen?

Tack på förhand!
Erik
Precis, man hör runt lite och annars kör man blocket. Förstår inte helt alla ”skräckhistorier” här men ja det innebär lite jobb och kommunikation så klart, vissa svarar man heller inte om man vill. För mig har det lönat sig ca 2/3 gånger att annonsera annars sålt på annat sätt.

Skriv ut så mycket du kan så svaren finns i annonsen, även om inte all läser så är det lika många som gör det. Skriv med typ betalning via swish och att bilen förs över efter betalningen via Transportstyrelsens app
av Lövet
Min bild är att det för tillfället är väldigt lätt att sälja på Blocket. Du kommer med stor sannolikhet bli kontaktad av en bilfirma även om du säljer på Blocket också. De fiskar efter bilar att ställa i hallen eftersom det är så ont om bilar för tillfället. Men de kommer förstås försöka få ner priset till ett inköpspris de sedan kan tjäna pengar på.
Användarvisningsbild
av Perra83
Jag sålde till Riddermark.
Det gick otroligt smidigt även om jag till en början var skeptisk till kontrakt som man signerar med en underskrift på mobilens skärm.
Men allt gick så fint och pengarna kom till mitt bankkonto medans killen som var här och hämtade bilen.

Jag jobbar tider när de flesta är lediga och jag orkar inte offra tid på att visa spekulanter bilens alla finesser.
Jag provade med Riddermark och en säljare erbjuder mig 170.000, vilket jag tycker var i underkant för en fullutrustad V70 Classic. :-(
Får nog prova lyckan hos andra köpare..
dieseltorsk skrev:Jag provade med Riddermark och en säljare erbjuder mig 170.000, vilket jag tycker var i underkant för en fullutrustad V70 Classic. :-(
Klart du skall prova fler köpare. Då får du ju en bättre bild av vad professionella köpare värderar bilen till.
Vad tycker du själv vore rimligt ?
Tänk ändå på att inte jämföra rakt av med bilhandlarannonspriser - dom har ju köpt in bilen, oftast rekondat den, den skall vara med och betala löner/lokaler mm, dom måste ju ofta lämna någon "garanti" till nästa köpare, samt ev prutmån. Sånt kostar en del.. Så någon skillnad kommer det vara.
/M
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är väl vida känt att man oftast får mer betalt om man säljer bilen privat, än till en bilhandlare. Visst får man ju sålla bort alla tokstollar och däcksparkare, folk som inte dyker upp osv.... Sånt slipper man ju (oftast) när man säljer till en handlare.

Båda säljsätten har sina för- och nackdelar.
mattiasv60 skrev: tor 23 jun 2022, 09:19
dieseltorsk skrev:Jag provade med Riddermark och en säljare erbjuder mig 170.000, vilket jag tycker var i underkant för en fullutrustad V70 Classic. :-(
Klart du skall prova fler köpare. Då får du ju en bättre bild av vad professionella köpare värderar bilen till.
Vad tycker du själv vore rimligt ?
Tänk ändå på att inte jämföra rakt av med bilhandlarannonspriser - dom har ju köpt in bilen, oftast rekondat den, den skall vara med och betala löner/lokaler mm, dom måste ju ofta lämna någon "garanti" till nästa köpare, samt ev prutmån. Sånt kostar en del.. Så någon skillnad kommer det vara.
/M
Jag provade att lägga upp på Wayke och fick några svar faktiskt. :-) Som var bättre än Riddermars, så att säga.
Har även provat den lokala Volvohandlaren, men de är ju så långsamma av sig.
Värmepaket Volvo 240

Tog loss värmepaketet utan att ta loss instru[…]

Provar en övernattning för att se om jag[…]

Då är V40 en bra serie att titta p&arin[…]

Helt rätt, jag tror det finns en stor sp&au[…]